TOP

Amsterdam Fashion Gallery denkt al aan derde editie

De tweede editie van Amsterdam Fashion Gallery op 11 en 12 juli 2021 kan de boeken in als geslaagd. Zowel exposanten als bezoekers roemen de kleinschalige opzet van het event.

Dertig merken presenteerden hun nieuwe collectie tijdens Amsterdam Fashion Gallery (AFG) op zondag 11 en 12 juli 2021. En net als tijdens de andere events op deze dagen, zoals de Lijnden Fashion Tour en Preview in Cast, werd ook hier duidelijk dat retailers weer echt de behoefte hebben om merken te spreken en collecties te zien. Veel bezoekers waren ook alle verschillende events langs geweest. Het was de tweede editie van AFG, dat vorig jaar zomer werd gelanceerd. Waren er toen twintig merken present, nu waren dat er dertig. Onder andere MSCH Copenhagen, Superga, Rinascimento, Nolita en Neeve waren er voor het eerst bij. Merken als Goosecraft, Alix The Label, Circle of Trust, Na-kd en Met Jeans deden voor de tweede keer mee.

Kleinschalig

De deelnemende merken roemen de kleinschalige opzet van het event. “Op een grote beurs als Modefabriek val je als klein label soms weg tussen de grote stands van andere merken”, vertelt Pien Ernst van het vrouwenmodelabel Amaya Amsterdam. “Hier heb je geen standbouw en is iedereen gelijk. Ook de bezoekers komen heel gericht. Ik heb hier al meer uitgehaald dan uit Modefabriek. Voor volgend seizoen lijkt het me zeker weer interessant.” Ook voor T-shirtlabel Neeve was het de eerste keer op The Fashion Gallery. Het duurzame merk presenteerde de nieuwe collectie, die is uitgebreid met items zoals een jasje en een jurkje. Voor merken als MSCH Copenhagen en Alix The Label was The Fashion Gallery een goed alternatief voor het wegvallen van Modefabriek.

Drukker dan vorig jaar

Initiatiefnemer van de Amsterdam Fashion Gallery is de Netraco Groep, waaronder de merken Goosecraft, Krakatau, Ibana, DNA-Amsterdam, SmashBox en Na-kd vallen. Het event wordt in hun kantoor annex showroom aan de Rigakade in Amsterdam gehouden. Na de persconferentie met de nieuwe coronamaatregelen vorige week vrijdag was het nog even spannend, maar uiteindelijk viel het mee met de afmeldingen. “Uiteindelijk was het event drukker bezocht dan vorig jaar, maar het aantal bezoekers bleef wel netjes onder het maximum”, zegt Ellen Maas, die de organisatie namens Netraco op zich neemt. “Doordat we werkten met aanmeldingen in tijdsblokken werd het nooit te druk en konden de bezoekers goed doorstromen. De reacties waren zeer lovend, ook op de aankleding met mooie bloemen, de luxueuze locatie en heerlijke catering. Mensen vonden het hier heel warm en gastvrij.”

Minder grote investering

Volgens Maas heeft het event zeker niet alleen bestaansrecht door het wegvallen van Modefabriek. “Zeker, toen Modefabriek werd gecanceld stond de telefoon roodgloeiend met merken die mee wilden doen. We konden ook niet iedereen kwijt. Maar het idee hadden we al vóór corona, alleen besloten we het vorig jaar door het wegvallen van de beurzen ook echt te gaan doen. De plannen voor een derde editie in januari 2022 zijn er al en we hebben ook al aanvragen van merken binnen. Onze kracht is het samenbrengen van merken die elkaar versterken. Bezoekers komen hier veel gerichter binnen. Veel standhouders willen geen grootschalige beurzen meer. Je kunt hier meer uithalen met een veel minder grote investering.”