TOP

Amsterdam Denim Days (slot): gespot op Blueprint *

Tijdens het denimevent Blueprint vielen de nodige pareltjes en inspirerende nieuwe bijverkoop items te ontdekken.

Blueprint, op 17 en 18 april, nodigde door de aangename ongedwongen sfeer vooral uit tot bijpraten en netwerken. Maar diegenen die waren afgereisd om nieuwe merken en blikvangers te vinden, kwamen zeker ook aan hun trekken.

Het Nederlandse denimaccessoiremerk Dyemond Goods introduceerde een eerste selecte kledingcollectie. Met onder meer handgeweven worker jacks en een met selvedge afgewerkte rit. Daarnaast blijft Dyemond Goods accessoires ontwikkelen als denim/leren tassen, Japans geïnspireerde sandalen en babyslabbetjes.

Butcher of Blue presenteerde de nieuwe eigen collectie en een samenwerking met het Franse modelabel Armor Lux. Het resultaat: sweaters met iconische Bretonse strepen en een opdruk van een haak, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 250 stuks.

 

Gezien op de Denim Market, buiten op het terrein: Deadstock Resurrection. Het label introduceert onder andere limited edition trucker jacks van Japanse denim en selvedge jeans. Oprichter/ontwerper Peter Overbeek volgt geen trends, maar wil vooral zijn eigen ding doen: tijdloze producten maken.

Jeans geheel op maat laten maken, dat kan bij Paul Kruize, die zich gespecialiseerd heeft in bespoke jeans en sinds vorig jaar officieel denim kleermaker is. Paul werkte ook met de nieuwe Nederlands/Indiase denim van Seven Senses, dat op sourcingbeurs Kingpins werd gepresenteerd.

 

Goed voor veel bekijks: het kleinste denimkantoor. De broek van Amsterdenim’s Ben Fokkema biedt twee zitjes. Handig voor bijvoorbeeld festivals.

 

Tijdens de Amsterdam Denim Days werd de eerste editie van Worn gepubliceerd. Een inspiratie/stijlmagazine samengesteld door de Londense denimforecaster Sue Barrett, Katy Rutherford en The Vintage Showroom.

Een aanrader voor liefhebbers van streetstyle trends en vintage gedragen jeans.

Denim Dudes

Nog een mooie blikvanger voor op de toonbank: Denim Dudes van WGSN trendwatcher Amy Leverton. Zij fotografeerde over de hele wereld karakteristieke dragers van denim.

Blueprint 13

Op het plein voor Blueprint waren enkele foto’s uit Denim Dudes uitvergroot.