TOP

Amsterdam Denim Days: dag 1 [fotoreportage] *

Stoffenbeurs Kingpins is met een vliegende start begonnen. En in de stad kleurde niet alleen de lucht volop blauw, maar ook de etalages van winkels langs de speciale denimroute.

“Denim is geen ‘stand alone’ product meer. Je vindt het tegenwoordig niet meer alleen in de blauwe wand terug, maar het past in elke outfit. Of dit nu vintage of meer luxe is”, zegt de Londense denim trendforecaster Sue Barrett tijdens het eerste seminar van Kingpins.

“Maar”, haakt blogger Lars Tibben van The Denim Daily aan: “Merken en retailers kunnen nog veel meer vertellen over de prijzen. Waarom kost de ene jeans 100 euro en een ander 400 euro? Dat is niet altijd even inzichtelijk voor de consument. Er is nog zoveel mogelijk op dat gebied en blogs kunnen daarbij helpen door de verhalen rondom jeans te vertellen.”

Van links naar rechts: Mariette Hoitink (mede-organisator Amsterdam Denim Days), Sue Barrett (trendforecaster), Leroy Aznam (eigenaar persbureau Ivy Lee en blog Commedesleroi), Lars Tibben (The Denim Daily), Nick Coe (Rawrdenim), Matt Wilson (Denimhunters), Thomas Stege Bojer (Denimhunters & Bestseller), Andrew Olah (organisator Kingpins)


Op Kingpins zijn verder veel ingrediënten voor comfortabele en milieuvriendelijke denims te vinden. Het Nederlandse Seven Senses voldoet aan beide, met Indiase weefsels die organisch, fair trade, ethisch en natuurlijk geverfd zijn. De stoffen hebben een zogenoemde ‘kundi-behandeling’ gehad; ze worden met de hand geslagen, wat een zacht, bijna dekenachtig effect geeft (zie foto). 

Garmon en Orta introduceren ‘Greenscreen’ jeans, ecologisch verantwoord geproduceerde denim. Zonder agressieve stoffen, minder water en te hoge temperaturen. Dit levert niet alleen voordelen voor het milieu op, maar ook voor de prijs. 


Lycra laat warmte vasthoudende en verkoelende materialen zien voor performance denim (zie foto). Jeansproducent Candiani presenteert ‘swenim’, comfortabele sweatstof met de looks van jeans. En Woolmark International lanceert samen met een aantal fabrikanten als Central Fabrics Ltd uit Hong Kong en het Italiaanse Italdenim verschillende kwaliteiten wool denim. 

Cone Denim biedt inspiratie uit een rijk archief.

 

De prachtige lentedag was ook een perfecte shoppingdag. Tijdens de Amsterdam Denim Days voert er een speciale denimroute door diverse stadsgebieden.

“De Amsterdam Denim Days en de winkelroute helpen zeker aan klandizie, al helpt dit mooie weer ook een handje”, zegt Rudy Ross, store manager bij Tenue de Nîmes (foto), op de Elandsgracht. “Denimprofessionals die Kingpins bezoeken en retailers van buiten de stad komen langs. Maar ook klanten worden door de uithangborden extra geattendeerd.”

Episode toonde maar liefst in elke etalage jeans. Van retro jeansjacks tot denim tops, rokjes en broeken in allerlei kleuren en wassingen.

 

In de Lee winkel in de Wolvenstraat draaien winkelmedewerkers beurtelings als dj. Op donderdag 16 april gaat een denimspecialist in de etalage aan de slag met jeans van klanten. De verwachtingen zijn hooggespannen, tijdens afgelopen Amsterdam Dance Event zorgde een tattoo-artist in de etalage voor veel bekijks en klanten.

 

En ook Scotch & Soda besteedt aandacht aan de Amsterdam Denim Days.