TOP

America Today opent eerste winkel in Italië

America Today opende eind maart de eerste winkel in Italië . De winkel opende de deuren in winkelcentrum Città Fiere in het Noord-Italiaanse Udine. De tweede winkel komt dit jaar nog in Bergamo, nabij Milaan. Deze openingen sluiten volledig aan bij de internationale expansiestrategie die het bedrijf voor ogen heeft.

Persvoorlichter van America Today, Nina van Lith, vertelt over het Italiëavontuur: “Deze winkel is vooralsnog een test. We willen eerst afwachten of het concept goed aanslaat, net als de winkel in het Franse Lille. Het is natuurlijk een andere markt dan de Nederlandse. De maatvoering verschilt met die van ons. En uiteraard het weertype”, voegt ze toe, “als het hier koud is en we nog volop sweaters verkopen, kan het in Italië al twintig graden zijn.”

Nederland
De winkels in zowel Italië als Frankrijk worden door franchisenemers gerund. “Zij raakten enthousiast bij het zien van het concept en zagen goede kansen voor hun eigen markt. In België breiden we ook nog steeds uit, hier zijn inmiddels drie winkels.” Het betekent trouwens niet dat met deze internationale expansieplannen de nationale van tafel worden geveegd. Van Lith: “We willen ook de Nederlandse markt uitdiepen. Er zijn nog een aantal steden waar America Today nog niet zit.”

Eigen Label
De modeketen richt zich momenteel ook op het versterken en uitbreiden van het eigen label. “We willen de klant van top tot teen kleden: van ondermode, tot jassen en accessoires. Het aandeel van ons eigen label groeit, maar er zijn ook nog steeds een aantal merken waar we niet zonder kunnen. Op de vraag of de hoogtijdagen van de American Sportwears niet zijn geweest, antwoordt ze: “Het gaat bij America Today niet om ‘America’, maar ‘Today’, ofwel wat je vandaag in het straatbeeld ziet.”

Stukje geschiedenis
America Today is in 1989 opgericht toen drie vrienden een winkel aan de Sarphatistraat in Amsterdam opende. Inmiddels bestaat de formule uit 45 stores waaronder vestigingen in Nederland, België, Frankrijk en Italië. Het concept heeft zich in die twintig jaar sterk ontwikkeld. Destijds was de filosofie vooral geïnspireerd op de verkoop van de beste Amerikaanse labels voor de laagst mogelijke prijs. Tegenwoordig staat America Today voor een conceptstore waarin het eigen label centraal staat.

America Today is in 2006 onderdeel geworden van Excellent Retail Brands [ERB] waartoe ook Wonder Woman en Cool Cat behoren. De doelstelling van America Today is om jaarlijks minimaal tien stores in Europa te openen.