TOP

‘Alles begint bij het product en het product begint bij ons’

Het functionele sportfashion merk Peak Performance (PP) presenteerde tijdens de KLM Golf Open in Zandvoort niet alleen de nieuwe Golfcollectie van 2010. Peak Performance's CEO, Jonas Ottosson, gaf ook een kleine lezing over de geschiedenis en het team achter het merk. Samen met PP-ontwerper Steffan Thomasson nam hij de tijd om Sportcult te woord te staan.

“Alles begint bij ons”, zo vertelt Ottosson. “Wat wij willen doen, wat wij denken dat is goed is voor de markt. Wij zijn sporters en proberen de producten zelf uit. Op de piste, op de golfbaan of in de bergen.” Kortom: “We are building a brand, every day!”

Peak Performance begon in 1986 in Are Zweden als een ski-merk. Mensen skiën meestal maar één keer per jaar. En dus ging het PP- team verder ‘brainstormen’ en kwam er zes jaar later een golfcollectie op de markt. Inmiddels is het merk flink uitgebreid en heeft het ook een lijn voor bergbeklimmers en een casual lijn.

“Activewear is onze grootste tak, maar casual wordt steeds belangrijker. Door de verschillende lijnen kunnen we ook meerdere collecties per jaar op de markt brengen. Je vindt niet twee keer per jaar iets nieuws in de winkel, maar twintig keer per jaar”, legt Ottosson uit. “Naast kleding lanceren we in januari 2010 onze eerste casual schoenenlijn. We willen als merk vooraan staan, dus richten we ons niet alleen meer op sport. Tien jaar geleden was sport gewoon sport. Nu is sport fashion.”

Natuurlijke schoonheid

Peak Performance denkt niet alleen diep na over de verschillende kledinglijnen die ze op de markt brengen. Er wordt vooraf ook goed overwogen over hoe ze zich presenteren op de markt. “We beslissen per land hoe we het merk daar kunnen presenteren”, zegt Ottosson. “Voor elk land hebben we een ‘wishlist’. Onze eigen winkels zijn natuurlijk het belangrijkste. Daarnaast selecteren we door heel Europa retailers die ons merk het beste kunnen presenteren in een shop-in-shop. We kijken dan naar de locatie -het moet een triple A locatie zijn. Of de juiste mensen in de winkel staan. En we kijken naar de andere merken die een winkel verkoopt. Wanneer we samenwerken met retailers kunnen zij een clinic volgen. Ook onze ambassadeurs zijn erg belangrijk. Ze moeten onze filosofie delen en natuurlijk van sport en natuur houden.”

Voor hun PP-campagnes werken ze altijd met professionele modellen en sporters. Zolang zij een natuurlijke schoonheid hebben, zijn ze perfect voor Peak Performance. Door een mix van modellen en sporters te maken voor hun campagnes wil Jonas Ottosson met Peak Performance allerlei verschillende klanten aanspreken. “Wat je passie, leeftijd of beroep is maakt niet uit. Wij maken kleding voor een barkeeper die zich uit de naad werkt voor die ene jas. Maar ook voor een zakenman met een creditcard, die hetzelfde jasje in drie verschillende kleuren koopt. Ze hebben slechts één ding gemeen: ze houden van dezelfde sport.”

Fabriekinspiratie

Bij Peak Performance hebben ze een duidelijke visie. Het team weet precies hoe ze het merk wil presenteren en waar. Maar hoe doen ze elk seizoen weer inspiratie op voor nieuwe collecties? “Ik blader veel tijdschriften door, bezoek verschillende winkels, ik reis veel, ik kijk wat de concurrent doet en wat de spelers dragen”, licht designer Steffan Thomasson toe. “Ook ga ik vaak op productietrips, zodat ik een kijkje kan nemen in de fabriek. Zo weet ik wat er mogelijk is. Bovendien zie je daar ook vaak nieuwe collecties van de concurrent, dat zet ik soms stiekem om in PP-stijl. Als ik me een keer helemaal mocht uitleven op een nieuwe collectie zou ik gaan voor klassiek Engels met tweed en broeken met smalle pijp en plooien bij de band. Het zou echt super zijn om dat een keer te kunnen doen.”

Jonas Ottosson denkt erover om in de toekomst ook een webshop te starten. “Dan kunnen we echt de perfecte winkel ‘bouwen’, maar dan online. Dit is zeker heel belangrijk in de toekomst. Een webshop moet echt eigen zijn, een inspiratiebron. Print vind ik daarnaast ook erg belangrijk. Sinds kort hebben we ons eigen magazine, Peak Performance Journal. Ik vind het er erg mooi uitzien en binnenkort komt de tweede issue uit.”