TOP

Alleen grote kledingdiscounters overleven

Kledingdiscounters profiteren niet allemaal van de zuinige consument in economische crisistijd. Alleen de grote overleven, blijkt uit de jaarverslagen.

Hoewel kledingdiscounters allemaal mikken op dezelfde doelgroep, gaat het met Zeeman en Primark goed en met Wibra en Ter Stal slecht. De truc blijkt: een duidelijk verhaal hebben.

Kleine discounters als Hans Textiel, Henk ten Hoor en Piet Kerkhof gingen eerder al failliet. Waarom Zeeman wel overeind blijft, in 2013 verdubbelde de winst, heeft onder andere te maken met schaalgrootte. Wie massa en bijbehorend inkoopvoordeel heeft, houdt makkelijker het hoofd boven water.

Grijze prijzen 

Merkendeskundige Paul Moers stelt in Het Financieele Dagblad: “Wibra en Ter Stal zijn grauwe winkels, met grijze kleding en grijze prijzen.” Zeeman zou beter opgelet hebben en prijzen op tijd hebben verlaagd: “Het is fris, geen opsmuk, leuke marketing, basics voor zeer scherpe prijzen en een duidelijke keuze voor productgroepen als beenmode, kindermode en ondermode.”

Markt wordt niet groter

In hetzelfde artikel stelt retaildeskundige Frank Quix van Q & A Research & Consultancy dat Primark en Zeeman wel hun ogen open moeten houden en beducht moeten zijn op concurrentie. Action en Lidl verkopen bijvoorbeeld ook steeds meer textiel, zegt hij. “En alle handdoeken en T-shirts die mensen daar kopen, worden niet meer elders gekocht. De markt wordt niet groter”. In Duitsland staan Lidl en Aldi in de top 10 (op 8 en 9) van van grootste kledingverkopers.