TOP

AH sterkste retailmerk van Nederland

Albert Heijn is het sterkste retailmerk van Nederland. De HEMA en Bijenkorf nemen de tweede en derde plek in.

De rest van de top tien bestaat uit Zeeman, Jumbo, Kruidvat, Etos, Gall & Gall, Karwei en Blokker.
Merkkracht is een van de drie factoren die bijdraagt aan merkwaarde en een graadmeter van hoe goed een merk wordt gemanaged en hoeveel zekerheid het merk biedt voor toekomstige inkomsten.

Buitenlandse retailmerken
Jaarlijks maakt Interbrand de merkwaarde van ‘s werelds leidende retailmerken bekend in haar Best Retail Brands rapport. Hierin worden de meest waardevolle retailmerken in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en een groot gedeelte van Azië gerangschikt. Tesco (GB), Carrefour (Frankrijk), Aldi (Duitsland), Zara (Spanje) en Woolworths (Asia Pacific) zijn de meest waardevolle retailmerken in hun respectievelijke markten. Het Amerikaanse Walmart is met een merkwaarde van 139 miljard dollar nog steeds het meest waardevolle retailmerk ter wereld.