TOP

Advocatenkantoor FNG in verdenking gesteld, Data Digital Denim Week zijn bekend en pandemiekilo’s bieden kansen voor retailer

Data van de tweede editie van de Digital Denim Week zijn bekend, het Belgische advocatenkantoor van modegroep FNG in verdenking gesteld en een Deens technologiebedrijf wil in samenwerking met Bestseller al het Deense textielafval recyclen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 11 mei 2021.

Data tweede Digital Denim Week bekend

Afgelopen november introduceerde Denim Première Vision het online format genaamd Digital Denim Week. Ook voor het volgende seizoen is besloten om een volledig digitaal evenement te organiseren dat de fysieke editie vervangt. Deze stond oorspronkelijk gepland voor 25 en 26 mei in Milaan. Op de website van Première Vision introduceert Denim Première Vision een evenement van een week: van 5 tot 9 juli. Het event richt zich op de trends en ontwikkelingen voor herfst/winterseizoen 2022-2023. De eerste editie was volgens de organisatoren een succes, met onder andere 5.012 unieke bezoekers en 1.499 deelnemers aan de Digital Talks.

Advocatenkantoor modegroep FNG in verdenking gesteld

De Mechelse onderzoeksrechter Theo Byl heeft in het onderzoek naar gesjoemel bij de failliete modegroep FNG een van de grootste Belgische advocatenkantoren, NautaDutilh, in verdenking gesteld voor witwassen. Dat bevestigt NautaDutilh aan de Belgische krant De Tijd. Eind vorig jaar was al een huiszoeking uitgevoerd bij NautaDutilh en was een advocate van het kantoor in verdenking gesteld. Ook werd er verder onderzoek gedaan naar de verdachte geldstromen in het FNG-dossier. Dat bracht aan het licht dat ook verdachte transacties zouden zijn gebeurd via de derdenrekening van NautaDutilh, dat als juridisch adviseur heel nauw betrokken was bij de groei van FNG. Het is uitzonderlijk dat zo’n groot advocatenkantoor in verdenking wordt gesteld in een strafdossier, aldus De Tijd. NautaDutilh is met meer dan 400 advocaten, notarissen en belastingadviseurs een van de grotere advocatenkantoren in de Benelux. Het heeft vestigingen in Brussel, Amsterdam, Rotterdam, Luxemburg, Londen en New York. NautaDutilh werd opgericht in 1724 door de Nederlandse notaris Adriaen Schadee. “Deze ontwikkeling laat ons toe om als kantoor met de onderzoeksrechter te spreken”, reageert NautaDutilh-woordvoerder Dirk Van Gerven. “NautaDutilh Brussel vertrouwt erop dat het onderzoek zal uitwijzen dat het niet bij strafbare feiten betrokken is geweest. Aangezien het om een gerechtelijk onderzoek gaat, kunnen we hier momenteel geen verdere uitspraken over doen.” In het FNG van de modegroep onderzochten de speurders de voorbije maanden naast witwassporen en constructies die zouden zijn opgezet om de omzet van FNG op te kloppen en de aandelenkoers te manipuleren. “In het onderzoek rond FNG zijn bijkomende onderzoeksdaden uitgevoerd”, bevestigt parketwoordvoerder Kristof Aerts. “Het gaat om huiszoekingen en inbeslagnames. Die hebben geleid tot een voorleiding voor de onderzoeksrechter en nieuwe inverdenkingstellingen.”

Kansen retail door pandemiekilo’s

Maria Rugolo, directeur van de NPD Group, geeft in een blog aan dat bijna 40 procent van de vrouwen nu een andere maat draagt dan een jaar geleden. Terwijl 15 procent van de vrouwen aangaf een maat kleiner te zijn, geeft 25 procent aan dat ze nu een grotere maat dragen. Dit heeft volgens onderzoek door NPD Groep te maken met onder andere de stress die de pandemie heeft veroorzaakt, het eten van meer tussendoortjes, minder beweging en veranderingen in slaap en alcoholgebruik. Een recent rapport van de American Psychological Association gaf aan dat een meerderheid van de volwassenen (61 procent) meldt ‘ongewenste gewichtsveranderingen te ervaren sinds het begin van de pandemie’, waarbij 42 procent zei dat ze meer aankwamen dan ze van plan waren. Deze groep is volgens het rapport gemiddeld 29 pond aangekomen. Met twee van de vijf volwassen vrouwen die niet meer passen in de maat van een jaar geleden, kan dit goed nieuws betekenen voor modemerken en -retailers, stelt Sourcing Journal. Van de 80 procent van de vrouwelijke consumenten die zeiden dat ze van plan zijn om in de komende 6 tot 12 maanden een spijkerbroek te kopen, meldde Rugolo dat de gewenste stijlen recht en skinny zijn. Hoge taille en bootcut staan op de derde plaats. Bijna de helft van de ondervraagde vrouwen tussen de 18 en 34 jaar is van plan om skinny jeans aan te schaffen, gevolgd door een hoge, rechte spijkerbroek en versleten spijkerbroeken. Skinny jeans zijn ook een broedplaats voor innovaties op het gebied van stretch, buikpanelen en afslankende eigenschappen – kwaliteiten die consumenten kunnen aanspreken als ze zich aanpassen aan hun nieuwe maten.

Deens techbedrijf wil al het Deense textielafval recyclen

Het onderzoeks- en technologiebedrijf Danisch Technological Institute heeft een aantal spelers verzameld op het gebied van mode en textiel waaronder de modegroep Bestseller, en Design School Kolding. Op het gebied van recyclingthechnologie zijn dat onder andere Universiteit van Aarhus en het Deens Technologisch Instituut. Onder de naam Resuit (Recycling Technologies and Sustainable Textile Product Design) willen deze partijen een duurzamere textielindustrie en al het textielafval in Denemarken recyclen. Dit meldt Bestseller in een persbericht. Het project wordt ondersteunt door Innovation Fund Denmark met 17,5 miljoen euro. Anders Lindthard van het Deens Technologisch Instituut heeft de leiding over het project. “Jaarlijks worden er wereldwijd 100 miljard textielunits geproduceerd en die worden voor een groot deel behandeld als wegwerpbestek. Materialen ter waarde van 400 miljard euro gaan verloren, omdat we op zeer grote schaal infrastructuur en duidelijke recyclingtechnologieën missen. In dit project proberen we al het textielafval in Denemarken in een kringloop te krijgen, waar het nieuw materiaal of grondstof voor andere producten kan worden. Als het lukt, kan het een gamechanger worden”, aldus Lindthard. Het samenwerkingsverband zal het textielprobleem vanuit twee invalshoeken benaderen: hoe kan de textielindustrie beter worden in duurzaam ontwerpen? En welke technologieën kunnen zorgen voor circulariteit voor consument textielafval. Wat betreft ontwerp ligt de focus op duurzamere ontwerpen van textiel met het oog op recycling. Het werk moet zoveel mogelijk resulteren in het wegwerken van stoffen die niet geschikt zijn voor toekomstige recyclingtechnologieën en in ontwerpgidsen voor duurzame textielproducten.

Foto: Resuit/Bestseller