TOP

Adidas profiteert van WK voetbal, Primark breidt matenpakket uit en JD Sports duikt in muziek

Het aantal faillissementen is in 2018 gedaald naar het laagste niveau van deze eeuw. Verder: Adidas noteert flinke omzet dankzij het WK voetbal, Primark breidt het matenpakket uit en JD Sports lanceert een muziek- en entertainmentplatform. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 9 augustus.

Beeld: pixabay.com

Aantal faillissementen naar laagste niveau van deze eeuw

Het aantal faillissementen in 2018 is naar het laagste niveau gedaald van deze eeuw. De detailhandel lift echter nog niet mee met deze positieve trend: daar zijn juist meer faillissementen (+4 procent) in vergelijking tot dezelfde periode in 2017. Deze cijfers maakte het ING Economisch Bureau bekend.

In de eerste helft van 2018 zijn er 1829 bedrijven failliet gegaan, 13 procent minder vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. In de meeste sectoren gingen minder bedrijven failliet. De grootste dalingen zijn te vinden in de bouw (-22 procent) en de zakelijke dienstverlening (-18 procent) . Alleen in de detailhandel (+4 procent) en de zorg (+15 procent) gingen meer bedrijven bankroet.

Daling faillissementen ING 1

Als belangrijkste reden voor de slechte cijfers in de detailhandel, noemt het Economisch Bureau dat ondanks stijgende consumentenbestedingen, veel winkeliers structureel in zwaar weer verkeren.

ING verwacht dat het aantal faillissementen in 2018 met 10 procent daalt naar het laagste niveau van deze eeuw. Katinka Jongkind, econoom mkb bij het ING Economisch Bureau: “De verwachte daling van 10% is minder sterk dan voorgaande jaren. Enerzijds gaan er minder bedrijven failliet vanwege de aanhoudend gunstige economische vooruitzichten. Anderzijds staan bedrijven ook voor structurele uitdagingen, zoals veranderend consumentengedrag, nieuwe technologieën en het ontstaan van nieuwe markten. Het is daarom van belang dat bedrijven mee veranderen met deze ontwikkelingen om levensvatbaar te blijven.”

Daling faillissementen ING 2

Adidas profiteert van WK voetbal

Sportmerk Adidas heeft een sterk financieel kwartaal achter de rug door het WK Voetbal in Rusland. Het Duitse bedrijf behaalde een omzet van 5,26 miljard euro, 10 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2017. De operationele winst steeg met 17 procent naar 592 miljoen euro.

Noord-Amerika en Azië waren daarbij het meest succesvol. In Azië groeiden de verkopen het hardst met 19 procent, op de voet gevolgd door Noord-Amerika met 16 procent. In West-Europa was de omzet hetzelfde als vorig jaar.

De bestverkochte producten waren voetbalschoenen, hardloopschoenen, sneakers en trainingspakken. `

 

Primark breidt matenpakket uit

Discountketen Primark breidt het maatbereik uit in de dames-, lingerie- en nachtkleding segmenten. Vanaf nu gaat de keten werken met letters in plaats van cijfers. Eerder gaf de Britse retailer de maten aan in aantallen (32 tot en met 48), wat gelijk is aan een maatbereik van XS tot XL. Het nieuwe systeem voegt daar twee maten aan toe: 2XS en 2XL. Dat meldt het Duitse modevakblad Textilwirtschaft.

Een beetje bedrog is het wel, want ook de waarden van de vorige maten verschuiven. Als M bijvoorbeeld tot nu toe 38/40 was, staat dit nu voor 40-42. Dat komt uiteindelijk neer op één nieuwe maat: 2XL (50-52) De bijgewerkte maten zijn bedoeld om het comfort te vergroten en een consistente pasvorm te garanderen voor alle klanten, zo zegt een woordvoerder van Primark tegen Textilwirtschaft.

primark matentabel

JD Sports duikt in muziek

Britse sportketen JD-Sports slaat een nieuwe weg in met het nieuwe platform dat ze lanceren: JD-X. De 24-uurs muziek en entertainmentservice wordt uitgerold in de mobiele app en alle winkels in eigen land. JD-X biedt onder andere een livekanaal met dj’s, gastartiesten en andere exclusieve content. Verder kunnen klanten kiezen uit twintig andere streams met specifieke afspeellijsten gebaseerd op verschillende genres en trends.

De service biedt ook andere content over sport, gaming en uitgaan. JD-X hoort bij een breder programma dat klanten extra voordelen biedt zoals ongelimiteerde bezorging en vervroegde productlanceringen. Er liggen plannen op het platform ook toegankelijk te maken voor andere Europese landen, waaronder Nederland.