TOP

Adidas breekt met Kanye West, Tenue. opent winkel en Veenendaal zoekt ondernemers

Adidas breekt met Kanye ‘Ye’ West. De recente antisemitische uitspraken van de rapper waren de laatste druppel. Verder: Tenue. opent een winkel in Amsterdam, de Britse retailgroep Fraser neemt een aandeel in Asos en Veenendaal lanceert een campagne om nieuwe ondernemers naar het centrum te trekken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 25 oktober.

Foto’s: Tenue.

Adidas beëindigt samenwerking met Kanye West

Adidas beëindigt de samenwerking met Kanye ‘Ye’ West. Aanleiding zijn de controversiële uitspraken en acties van de rapper. Zo verscheen hij afgelopen maand tijdens een modeshow voor zijn merk Yeezy in een shirt met de tekst ‘White Lives Matter’, als tegenluid op de Black Lives Matter-beweging (een scam, volgens hem), en liet hij zich antisemitisch uit op sociale media.

“Adidas tolereert geen antisemitisme en elke andere vorm van haatzaaien”, stelt het sportbedrijf in een verklaring. “De recente opmerkingen en acties van Ye waren onaanvaardbaar, hatelijk en gevaarlijk, en ze schenden de bedrijfswaarden van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid.” Het statement komt daags nadat Balenciaga, dat eveneens nauwe banden met Ye had, liet weten met de rapper te breken.

West was sinds 2013 aan Adidas verbonden met zijn schoenenlijn Yeezy. Het sportbedrijf zet de productie van het label en alle betalingen aan Ye en zijn bedrijven nu per direct stop. Met de stap komt een winstwaarschuwing; de Yeezy-lijn is met een geschatte opbrengst van €2 miljard euro zeer lucratief voor Adidas en het bedrijf verwacht met het wegvallen op korte termijn een winstdaling van maximaal €250 miljoen euro te moeten incasseren op het bedrijfsresultaat van 2022.

Tenue. opent flagshipstore in Amsterdam

Tenue. heeft een flagshipstore aan de Utrechtsestraat in Amsterdam geopend. Het is de eerste winkel voor het in 2018 opgerichte label van modeondernemer Menno van Meurs, bekend van denimstore Tenue de Nîmes. Het merk is inmiddels bij twintig Nederlandse retailers verkrijgbaar en ook de eerste samenwerkingen met winkels in België, Duitsland en Frankrijk zijn een feit. “Een eigen winkel was een logische volgende stap in the ontwikkeling van het merk en voelde alleen mogelijk in de stad waar ik in 2008 mijn eerste bedrijf begon”, laat Van Meurs in een persbericht weten.

Klanten kunnen in het nieuwe vlaggenschip terecht voor de volledige Tenue.-collectie, naast exclusieve samenwerkingen met andere merken en ontwerpers. Die zijn te vinden in de instore ‘Project Basement’, die nu in het teken staat van de collab met het Amerikaanse outdoormerk Holubar. Verder kunnen consumenten hun Tenue.-items (gratis) laten repareren en inleveren voor recycling. Daarmee krijgen ze 25 procent korting op aankoop van een nieuw paar jeans.  

Britse retailgroep Fraser neemt aandeel in Asos

De Britse retailgroep Fraser (House of Fraser, Jack Wills) heeft een aandeel van vijf procent in Asos genomen, meldt Retailtrends, en wordt daarmee de vierde grootste aandeelhouder. De online retailer zoekt al langere tijd naar extra financiële ruimte om de tekorten als gevolg van tegenvallende verkopen op te vullen. Of Asos met de nieuwe aandeelhouder uit de geldproblemen is, is niet bekend.

Veenendaal wil nieuwe ondernemers naar centrum trekken

De gemeente Veenendaal heeft de handen ineen geslagen met het binnenstadmanagement, Stichting Winkelstad Veenendaal. Met het nieuwe platform Pakjeplek.nl hopen de partijen de bekendheid van het centrum te vergroten als dé plek voor ondernemers om zich te vestigen. “Met 20.000 bezoekers per zaterdag en zo’n 400 locaties voor winkels, horeca, cultuur of kantoren is de binnenstad van Veenendaal verrassend groot en veelzijdig”, aldus de betrokken partijen. “Dat verhaal mag verteld worden.” Geïnteresseerde bedrijven – dat kunnen starters zijn, maar ook ketens die willen uitbreiden – kunnen er alle relevante informatie op één plek vinden.

Tip: The Great Sweater Show met zelfgebreide truien van Loes uit Rotterdam

Loes Veenstra breidde sinds 1955 meer dan zeshonderd truien onder het motto ‘Als ik brei, dan rook ik niet zo veel’. Ze werden nooit gedragen, tot kunstenaars Nicole Driessens en Ivo van Baar voor een wijkproject van Museum Rotterdam in 2012 op haar truiencollectie stuitten. Er volgden een fotoboek, een flashmob en veilingen en exposities in binnen- en buitenland.

Na tien jaar sluiten de kunstenaars het project op 5 november af met een speciale modeshow, The Great Sweater Show (van 16.00 tot 20.00 uur, Studio Pompstraat 44 in Rotterdam). De laatste honderd ‘Truien van Loes’ zijn daarna tot en met 19 november verkrijgbaar bij galerie Nieuw Charlois. Veenstra kan het helaas zelf niet meer meemaken – ze overleed in 2017 – maar met de opbrengst van haar truien heeft de Rotterdamse eerder wel haar nieuwe huis kunnen inrichten.

De Truien van Loes, foto: The Great Sweater Show