TOP

Adatus verkoopt webwinkels informatie over niet-kopers

Het nieuwe Nederlandse profielenbedrijf Adatus gaat aan webwinkels profielinformatie verkopen over niet-kopers. Het gaat hierbij over demografie, interesses en koopintenties.

Het bedrijf, dat vorige week officieel de deuren opende, gaat zijn kennis over Nederlandse internetter verkopen aan webwinkels. Oprichter Johan van Mil vertelt aan Emerce.nl: “Het gaat om mensen die de winkel wel bezoeken, maar niets kopen. Dat is misschien wel 99 procent van alle bezoekers van een shop. Met de miljoenen profielen in onze database weten wij wie die niet-kopers zijn. Hiermee kunnen webwinkels hun assortiment beter laten aansluiten op hun niet-kopers. Daarnaast kunnen profielen ingekocht worden van degene die wel kopen om zo gerichter converterende klanten te werven. We weten bijvoorbeeld dat dat mensen kunnen zijn met een bovengemiddeld interesse in auto’s en reizen naar Spanje. Een klant kan bijvoorbeeld ook aanmerkelijk ouder zijn dan waar de webwinkelier van uit gaat. Dat soort anonieme informatie gaan we aan winkels verkopen”.

Profiel
Adatus krijgt van sitebeheerders, uitgevers en webwinkels anonieme profielinformatie van de bezoekers van hun site. Het bedrijf bundelt en clustert die informatie. Adverteerders kunnen een x-aantal profielen kopen met informatie over interesses en aankoopintenties van Nederlandse websurfers. Deze bevatten informatie over demografie, interesses en koopintenties. “Onze database bevat 10,4 miljoen profielen van Nederlanders. Daarvan krijgen we maandelijks 30 miljoen zoekopdrachten binnen”.