TOP

ABN Amro: ‘Vloerproductiviteit modezaken daalt’

De vloerproductiviteit in de modebranche is de laatste jaren gedaald van €3.300 naar €2.800 per m2. Dit meldt ABN Amro in het rapport 'Retaillocaties in 2020'.

De afname van de vloerproductiviteit komt voornamelijk doordat het aantal verkooppunten in de branche bijna niet is gedaald. Dit ondanks de hevige concurrentie in de krimpende modemarkt. Alleen binnen de segmenten herenkleding, babykleding en textielsupermarkten is het aantal verkooppunten de afgelopen jaren wel afgenomen.

De totale winkelvloeroppervlakte van modezaken bedraagt op dit moment 3,2 miljoen m2 en is tussen 2004 en 2012 met 21% sterk toegenomen, meldt ABN Amro in het rapport ‘Retaillocaties in 2020’. Gezien de huidige krappe exploitatie van veel modezaken, verwachten de onderzoekers dat de komende jaren de vloerproductiviteit weer terugkeert naar het langjarig gemiddelde van €3.200 per m2.

Samen met de ontwikkelingen in online verkopen zal dit in 2020 resulteren in een dalende vierkante meter behoefte van 15% in de modebranche ten opzichte van 2012, concludeert ABN Amro.

Het volledige rapport ‘Retaillocaties in 2020’:

 ABN-AMRO – Retaillocaties-tekst.