TOP

ABN AMRO: ‘2% omzetstijging voor kledingdetailhandel in 2011’

Het gaat beetje bij beetje de goede kant op met de modedetailhandel. Althans, volgens het rapport 'Visie op Retail' van ABN AMRO. In dit rapport voorspelt de bank een omzetstijging voor de branche in 2011.

ABN AMRO verwacht dit jaar een omzetstijging van 2% voor kledingzaken. Als dit uitkomt, dan zou de kledingdetailhandel beter presteren dan de detailhandel als geheel. De groei komt voornamelijk door de prijsstijgingen als gevolg van de stijgende katoenprijzen.

Clicks & Bricks
De opkomst van webwinkels zorgt ervoor dat consumenten zich vaker online oriënteren en via internet bestellen. Michel Koster, sector banker Retail bij ABN AMRO in een persverklaring: “Het zijn turbulente tijden. Willen retailers klanten aan zich blijven binden, dan doen ze er goed aan om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Samenwerking speelt hierbij een belangrijke rol.”

Ook openen merken steeds vaker eigen flagshipstores. Volgens Koster maken deze ontwikkelingen dat de retailers die hier niet op inspelen, aansluiting gaan missen met hun klanten. Koster: “In plaats van elkaar te zien als concurrent, kunnen een retailer en fabrikant ook de handen ineen slaan.” Koster denkt dat fabrikanten die rechtstreeks aan de consument verkopen, gebruik zullen willen maken van de retailer als ophaalpunt. “Kostentechnisch is dit voor beide interessant. De fabrikant betaalt een servicefee voor de diensten, en de retailer hoeft geen grote voorraden aan te houden. Crosschannelverkoop is een belangrijke marketingstrategie. Zo kunnen off- en online verkoop elkaar ook juist versterken.”

Succesvol segment
Uit het rapport komt verder naar voren dat het lagere prijssegment verder gedomineerd zal worden door de grote internationale ketens. De onderzoekers verwachten dan ook meer succes voor zelfstandigen die in het hogere segment opereren met een sterk concept en assortiment.

Locatie
Op vastgoedgebied doet de bank een interessante voorspelling: kleine zelfstandigen zullen steeds vaker kiezen voor een B- of C-locatie om kosten te besparen. De A-locaties blijven het terrein van de ketens.

Meer cijfers uit ‘Visie op Retail’ lees je in Textilia 12.