TOP

Aantal kledingwinkels gedaald, Primark verliest 1,7 miljard euro omzet en H&M introduceert pakkenverhuurservice

Het aantal kledingwinkels in Nederland daalde in 2020 met 4,1 procent. De omzet van Primark daalde in het half jaar tot 27 februari met 1,7 miljard euro. En H&M test een gratis pakkenverhuurservice voor mannen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 april 2021.

Aantal kledingwinkels 4,1% gedaald in 2020

In 2020 is het aantal winkels in Nederland met één procent gedaald. Het aantal kledingwinkels daalde met 4,1 procent en het aantal schoenen- en lederwarenwinkels met 3,3 procent. Alleen het aantal winkels in lectuur en schrijfwaren daalde harder. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers. Op 1 januari 2021 waren er 85.500 fysieke winkelvestigingen in Nederland, bijna 900 minder dan een jaar eerder. De daling is niet toe te schrijven aan de coronacrisis, want deze ontwikkeling ligt in lijn met de gemiddelde daling sinds 2010. In 61 procent van de Nederlandse gemeenten was de winkeldichtheid lager dan een jaar eerder. De winkeldichtheid was het hoogst op de Waddeneilanden (13 tot 19 winkels per duizend inwoners), gevolgd door de gemeenten Sluis (12,6) en Laren (10,4). Van de 25 grootste gemeenten had Maastricht de hoogste winkeldichtheid (7,1), gevolgd door Amsterdam (6,2 winkels) en ’s-Hertogenbosch (5,9 winkels).

Fashion Revolution Week begonnen

Deze week (van 19 tot en met 25 april) is het Fashion Revolution Week. In deze week wordt stilgestaan bij de instorting van de Rana Plaza-fabriek op 24 april 2013, waarbij meer dan 1.000 mensen omkwamen. De week is bedoeld om de bewustwording over misstanden in de mode-industrie te vergroten. Fair Wear Foundation organiseert vier Instagram Live interviews waarin Fair Wear-merken over dit onderwerp worden geïnterviewd door social influencers. Aan het woord komen het Nederlandse modemerk King Louie, het Belgische modemerk JBC, het Oostenrijkse woontextielmerk Mary Rose en het Duitse outdoormerk Deuter. Op vrijdag 23 april is er een online event in Pakhuis de Zwijger met verschillende sprekers over het thema The past is still present: Fashion and colonialism. Verder is op 24 april de officiële opening van de Swapshop in Amsterdam, een winkel waar consumenten kleding kunnen ruilen. Na twee winkels in Rotterdam heeft Swapshop nu ook een winkel op de Haarlemmerdijk in Amsterdam.

Lockdowns kostten Primark 1,7 miljard euro

De omzet van Primark daalde in de eerste helft van het boekjaar (12 september tot 27 februari) met 1,5 miljard pond (omgerekend 1,7 miljard euro). Dat meldt RTL Nieuws naar aanleiding van de bekendmaking van de halfjaarcijfers van moederbedrijf ABF. De omzet van Primark kwam uit op 2,3 miljard pond en het verlies op 15 miljoen pond. Het grootste deel van de gemiste omzet komt doordat veel winkels wereldwijd gesloten waren. Daarnaast verloor het bedrijf omzet omdat de ‘open’ winkels niet op volle kracht kunnen draaien, bijvoorbeeld door winkelen op afspraak. Toch is Primark hoopvol gestemd over de toekomst. De retailer verwacht dat eind april 68 procent van alle vestigingen weer open zijn. Met winkelen op afspraak meegeteld komt dat percentage op 79 procent. Volgens het bedrijf zijn er in Engeland en Wales vorige week recordomzetten gedraaid, toen de winkels na een lange sluiting weer open mochten. Ook de heropeningen na de sluitingen van vorig jaar geven een hoopgevend beeld. Zo bleek in juni dat niet alleen het aantal klanten snel weer op niveau was, maar dat ze ook meer spullen kochten.

H&M introduceert gratis pakkenverhuurservice

H&M lanceert een nieuwe verhuurservice voor mannen: zij kunnen via de website een pak huren dat de eerste 24 uur gratis is. Bijvoorbeeld voor een sollicitatiegesprek. Dat meldt Retailtrends. Het doel van de nieuwe dienst is om ‘meer deuren te openen en het vertrouwen in een sollicitatiegesprek te vergroten’ door pakken te verhuren. De dienst is sinds 15 april beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en wordt op 13 mei in de Verenigde Staten gelanceerd. Of de dienst ook naar Nederland komt is nog niet duidelijk. Het gaat vooralsnog om een test.

Zalando introduceert zoeken op duurzame opties

Zalando publiceert vandaag een rapport over het dichten van de kloof tussen wat mensen zeggen te willen doen en wat ze daadwerkelijk doen op het gebied van duurzaamheid. Klanten gaven in een onderzoek aan dat ze duurzaamheid heel belangrijk vinden, maar dat ze het moeilijk vinden om deze waarden om te zetten in actie als ze winkelen. Als antwoord daarop lanceert Zalando een nieuwe functie in de webshop waarmee klanten door het assortiment kunnen bladeren op basis van de waarden die zij belangrijk vinden, zoals waterbesparing, welzijn van werknemers, hergebruik van materialen, dierenwelzijn, beperking van CO2-uitstoot en het verlengen van de levensduur van mode-items. Bovendien breidt Zalando het Pre-owned aanbod uit naar zeven nieuwe markten. In Nederland is Zalando sinds oktober 2020 al met de verkoop van tweedehands items actief.

Foto: Zalando pre-owned