TOP

Aandeel online bestedingen 31%, Nederlanders zien blurring wel zitten en Manolo Blahnik en Birkenstock werken samen

Het online aandeel in de totale bestedingen is in 2021 gestegen naar 31%. Een derde van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring van horeca en retail. En Birkenstock en schoenontwerper Manolo Blahnik gaan samen een capsulecollectie maken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 maart 2022.

Foto: Canada Goose

Aandeel online bestedingen groeit naar 31% in 2021

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, wat een stijging betekent van 16% ten opzichte van 2020. In de jaren ervoor was de groei 3% (2019) en 6% (2020). Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. De groei in het aantal online aankopen was 7% in 2019, piekte met 26% in 2020 en was in 2021 nog steeds hoog met 13%. Beide coronajaren laten een hogere groei in online aankopen zien, maar alleen in 2021 zien we ook een hogere groei in online bestedingen. Het aandeel van online in het totale aantal aankopen is verder toegenomen naar 13% (2020: 11%, 2019: 8%). Ook het online aandeel in de totale bestedingen is op jaarniveau gestegen; van 27% naar 31%. Deze stijging is vooral te danken aan de groeiende online uitgaven aan producten (en niet aan diensten). “We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie”, zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Voorkeur mobile shopping stijgt

Ruim eenderde van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan de mobiele telefoon als voornaamste device om op te shoppen. Dit blijkt uit Klarna’s Mobile Shopping Report, nieuw onderzoek van Klarna onder meer dan 13.000 consumenten in 13 landen gericht op hun mobiele shopping gewoontes. Millennials zijn de meest actieve mobiele shoppers: 48% geeft de voorkeur aan hun mobiele telefoon voor online shopping, gevolgd door 43% van Generatie Z. In totaal heeft 76% van de Nederlanders al eens een online aankoop gedaan met de mobiele telefoon. Ook online onderzoek via de mobiele telefoon (webrooming) speelt een steeds belangrijkere rol tijdens het shoppen in fysieke winkels. In Nederland wordt voorafgaand aan het winkelen vooral massaal online onderzoek gedaan naar producten uit de categorieën kleding & schoenen, elektronica en beauty. Slechts 12% van de consumenten doet geen online pre-search als ze gaan shoppen voor kleding en schoenen. Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten gebruikt wekelijks tussen de 6-10 shopping-apps. Dit is het meest intensieve gebruik van shopping-apps van alle onderzochte landen. Daar staat tegenover dat gemiddeld 70% van de Nederlandse consumenten wekelijks slechts 1-5 van hun shopping-apps gebruikt (of zelfs helemaal niet).

Een derde Nederlanders ziet blurring horeca en retail wel zitten

Een derde (32%) van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring, blijkt uit een onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed, gehouden onder 1.000 Nederlanders. Eén op vijf (21%) zegt het idee zelfs geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen. Een kwart van de respondenten staat ervoor open om meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Meer dan een kwart (28%) van de respondenten geeft aan dat de pandemie het ‘blurren’ van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10 procent sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8 procent winkelen meer als een sociale activiteit. Meer dan de helft (58%) van de respondenten wil blurring uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren. Vrouwen (63%) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42%). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35%).

Manolo Blahnik en Birkenstock maken capsulecollectie

Het Duitse slippermerk Birkenstock en schoenontwerper Manolo Blahnik gaan samen een capsulecollectie maken. Dat schrijft Fashion United. De iconische modellen van Birkenstock krijgen een Manolo Blahnik sausje dankzij kristallen op de gespen, opvallende kleuren en materialen als fluweel en leer. In 2020 waren Manolo Blahnik en zijn nichtje en CEO van het bedrijf Kristina Blahnik al onderdeel van de Birkenstock lente-zomercampagne. Het eerste deel van de collectie is vanaf 24 maart verkrijgbaar, het tweede deel volgt vanaf juni 2022. De collectie is te koop in de winkels en webshop van Manolo Blahnik, de speciale Birckenstock-webshop 1774.com en geselecteerde verkooppunten. Birckenstock werkte eerder samen met designermerken als Céline, Dior, Valentino en Jil Sander.

Canada Goose lanceert tweede schoenencollectie met Romeo Beckham als gezicht

Dit voorjaar introduceert outerwearmerk Canada Goose zijn tweede schoenencollectie. Gezicht van de bijbehorende campagne is Romeo Beckham. De schoenencollectie omvat twee stijlen in drie kleurstellingen: de Puffer Boot (een gewatteerde laars) en de Journey Boot (een luxe wandelschoen). Voor mannen is er de Crofton Puffer Boot en voor vrouwen de Cypress Puffer Boot. De Puffer Boots zijn geïnspireerd door de Cypress en Crofton-serie met lichtgewicht donsjassen, hoodies en vesten.