TOP

A1-locaties in provincie krijgen veel passanten voor de huur

Een ondernemer met een winkel op een A1-locatie in de stad, krijgt minder passanten voor zijn betaalde huur dan een retailer met een winkel op een A1-locatie in de provincie. Dit blijkt uit onderzoek van makelaar DTZ Zadelhoff.

Voor het onderzoek vergeleek DTZ Zadelhoff de relatie tussen de huurprijs en de passantenstroom in de 14 beste winkelstraten van Nederland, beter bekend als de ‘Loop/huur quote’. Uit de resultaten blijkt dat een ondernemer met een winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam, De Lange Elisabethstraat in Utrecht en de Spuistraat in Den Haag de minste passanten voor zijn huur krijgt. Een retailer met een winkel aan de Stationstraat in Almere, de Ginnikenstraat in Breda en de Broerstraat in Nijmegen krijgt daarentegen een hoge passantenstroom voor de betaalde huur.

Meer passanten, meer huur
Hoewel niet iedere passant een koper is, is de kans op een hogere omzet groter bij een winkel die gevestigd zit op een locatie met een hoge passantenstroom dan bij een winkel met een lage passantenstroom. Om deze reden zijn ondernemers vaak bereid meer huur te betalen voor een winkel met veel passanten. Uit de bezoekersstroom kan het potentieel winkelend publiek en de conversie worden afgeleid. Voor DTZ Zadelhoff is dit de aanleiding geweest om vast te stellen op welke locaties een ondernemer in Nederland de meeste passanten krijgt in relatie tot de markthuur.

Bij de vergelijking is uitgegaan van een markthuurwaarde voor een winkel met circa 150 m2 op de begane grond. Voor de passantenstroom heeft DTZ Zadelhoff het gemiddeld aantal bezoekers in de afgelopen drie jaar genomen (gemeten door Locatus). Er is tijdens het onderzoek geen rekening gehouden met factoren zoals bereikbaarheid, het lokale koopgedrag of de aantrekkelijkheid van de formule van de winkel. Meer informatie: DTZ Zadelhoff.