Nieuwjaar, tijd voor verandering!

BAARN, 7 januari 2009 12:00 | Expert

Allereerst wens ik iedereen die mijn expertlogs leest en het Textilia team een heel gelukkig en vooral creatief 2009 toe! Heerlijk weer een nieuw jaar waarin je met een schone lei kan beginnen. Binnenkort weer de nieuwe collecties in de winkel. Wat mij betreft duurt de uitverkoopperiode veel te lang in Nederland.

Retailend Nederland was al midden november begonnen met kortingen die wel opliepen tot 70%. Helaas werden de kerstetalages hierdoor helemaal ondergesneeuwd door grote plakkaten op de ramen met Sale, Uitverkoop en % kortingen. Ik vond het dit seizoen erg opvallend, zelfs bij de dure merken in de PC Hooftstraat was dit beeld terug te vinden.

In de wereldsteden doen ze dit toch beter. Daar is Kerst nog echt een feestje in de etalage. Alhoewel ik niet heel veel spectaculaire foto's heb gezien, waren de etalages in bijvoorbeeld Londen wel met veel humor ingevuld. Olijke kerstmannen tussen een overdaad aan supermarktproducten, compleet met winkelwagentje. De etaleurs hebben een statement neergezet door met een knipoog te kijken naar de recessie waarin we internationaal zijn beland. De financiële crisis zal ook de retailers raken verwacht men en dus ook in de modeindustrie.

Hoe ga je daar nu mee om? Moet je opvallen door meer aandacht te geven aan je etalages of is juist soberheid het credo? In tijden van crisis moet je juist anticyclisch handelen. Dus gewoon doorgaan met adverteren, een sterke kwalitatieve collectie inkopen en veel aandacht besteden aan je uitstraling. Zo overleef je de concurrentie en behoud je ook je klantenkring.

In november 2008 trok Time-Out Sport de aandacht door direct in te gaan op de recessie berichten. Ze bedachten een speciale etalage waarin werd ingegaan op de kredietcrisis door een volgeladen winkelwagen met in prijs verlaagde sport- en modeartikelen te plaatsen met daar tussenin levensmiddelen in een supermarktschap. Aan de ene kant wil je niet teveel aandacht geven aan negatief nieuws, maar je kunt het daardoor wel weer op een ludieke manier gebruiken om aandacht te trekken van passanten. Van de nood een deugd maken dus.

De recessie zet iedereen weer op scherp, maar er is ook een tijd van onzekerheid aangebroken. Geef er vooral niet aan toe maar ga door met de koers die je in 2008 al had ingezet. Wat is er nu daadwerkelijk veranderd in de maatschappij? De consument voelt nog niets in de portemonnee als het goed is. Geld moet rollen, dan hopelijk vooral in het mode segment.

Ik wens je veel succes en goede zaken dit jaar!

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.