Advertorials, "op=op" en andere lelijke verkooptrucs verboden

AMSTERDAM, 15 december 2008 10:00 | Expert

Advertorials - handig als je wat meer informatie over een product wil geven. Een advertentie 'vermomd' als redactioneel heeft ook vaak meer impact. Gewone advertenties worden sneller opzij gelegd dan een artikel in de 'gewone' opmaak van een blad. Want die opmaak wekt de suggestie dat het om een onafhankelijk artikel gaat. De lezer ziet vaak niet meteen dat het om een betaalde advertentie gaat. Ja, zo'n advertorial was handig. Niet meer, want sinds oktober is dit verboden.

De nieuwe Wet Oneerlijke Handelspraktijken geeft veel strengere regels voor het handelsverkeer. Misleidende reclame en 'verkooptrucs' mogen nu helemaal niet meer. Dat geldt voor elke handeling die oneerlijk, misleidend of agressief kan zijn voor de consument. De zogenaamde 'gratis' aanbiedingen, het gebruiken van "op=op" als aanbeveling om maar snel tot aanschaf over te gaan, deelnemers 'gegarandeerd' prijzen laten winnen, weg ermee.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een advertorial die te veel lijkt op een redactioneel artikel, omdat de lezer dan op het verkeerde been wordt gezet. Hartstikke verboden! De zwarte lijst van de nieuwe wet (artikel 193g van het Burgerlijk Wetboek) bevat meer dan dertig handelspraktijken die altijd als oneerlijk gelden. Daaronder valt ook het gebruiken van betaalde redactionele inhoud in media voor reclame "zonder dat dit uit inhoud, beeld of geluid blijkt".

De mondige consument heeft nu dus ook een stok om mee terug te slaan: naast Tros Radar en de burgerlijke rechter kan waakt de Consumentenautoriteit over de naleving van deze wet. Komen er verschillende klachten over een ondereming, dan kan de Consumentenautoriteit wel eens een boete opleggen. Het maximum is EUR 450.000 - wees gewaarschuwd.

www.hoogenhaak.nl

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.