'Wat ik inkoop, moet ik mooi vinden'

AMERSFOORT, 6 augustus 2019 07:00 | Renate Zoutberg

Roots in Amersfoort bestaat nog maar twee jaar, maar heeft nu al retailprijzen in de wacht gesleept en een verhuizing naar een groter pand achter de rug. Eigenaar Anne van Lunen bouwt vol overgave aan haar zaak, vertelt ze in Textilia 10. Hoe pakt ze het aan? “Wat ik inkoop, moet ik mooi vinden.”

Roots is de zaak van Anne van Lunen (30). De winkel ligt aan de achterzijde aan een smalle gracht in het hart van Amersfoort, de voorzijde aan de gezellige Krommestraat. In deze winkelstraat opende ze in 2017 haar winkel, één deur naast het huidige pand waar de winkel nu in is gevestigd. Roots heeft al twee prijzen in de wacht gesleept: de Storytelling Award van de Dutch Retail Experience Awards (Drea), waar de winkel derde werd. En in juni 2018 de prijs voor ‘Most Innovative Start-up’ van diezelfde organisatie, zowel de vakjuryprijs (1ste) als de publieksprijs (2de). Van Lunen heeft Roots samen met haar vriend Alex, die de webshop en social media oppakt; zij houdt zich bezig met inkoop en events.

(Artikel gaat door onder de foto)

Roots planten

Heb je met de verhuizing naar een groter pand ook andere of meer merken ingekocht?

“Sinds de start verkopen we dezelfde merken, 40 in totaal, waarvan 25 vrouwenlabels. Het assortiment bestaat uit accessoires, schoenen en kleding van overwegend Scandinavische en Nederlandse bodem zoals Loavies, Moss Copenhagen, Kings of Indigo, Karhu, Alix en Moves. Merken mix ik door elkaar en ik hang elke twee weken anders in. Daardoor ziet de winkel er steeds nieuw uit.”

Wissel je weleens in je merkenpakket?

“Ik wissel niet snel in stijl en merken en dat is de kracht. Ik ben zeer tevreden met de collecties en de samenwerking met die merken. Meer leveranciers hoef ik in principe niet, want dat betekent vaak ook nog meer afspraken. Maar nu de hectiek van de verhuizing achter de rug is, ga ik wel op zoek naar een leuk Italiaans, Spaans of Frans,  zoetsappig merkje. En ik wil nog heel graag een schoenenmerk erbij, liefst Dr. Martens.”

(Artikel gaat door onder de foto)

Roots detail

Wie is jouw klant?

“Roots heeft een brede klantengroep, van 12 tot 80 jaar. Hoe ik dat voor elkaar krijg, weet ik niet. Het zijn denk ik mensen die weten dat ze hier net even de andere items uit collecties kunnen kopen. Ik koop tegendraads in, zeggen leveranciers. Van Fabienne Chapot koop ik bijvoorbeeld de minder commerciële prints in en ik koop ook niet veel stuks van een item in. Daarmee koopt de klant ook iets waarvan het aanbod niet enorm is, tegen een redelijke prijs. Ik kijk per merk ook naar het prijssegment, want ik moet niet te hoog gaan. Loavies is mijn goedkoopste merk, voor de jonge meiden, broeken liggen rond 100 euro, de duurste jurk is 170 euro.”

(Artikel gaat door onder de foto)

Roots overzicht

Hoe gaat het in de nieuwe winkel?

“Hier hebben we een betere omzet dan op vorige plek, zo’n 40 procent meer. We zijn nu zichtbaarder dankzij de grotere etalages. Hier is meer lucht, we hebben nu ook een magazijn waar we de spullen kunnen uitpakken. Er komen nu ook meer mensen over de vloer die langer blijven hangen. In de vorige winkel draaide ik rustig een dag in mijn eentje, dat kan nu niet meer. Nu heb ik minimaal drie mensen per dag nodig. Dit is echt business. Ik doe nu niet alles meer zelf en ben in de winkel alleen nog met klanten bezig. Veel lullen, haha. Ik wil me meer focussen op andere dingen, zoals het organiseren van events en samenwerkingen met andere kleding- en horecazaken.”

Benieuwd naar het het artikel dat is verschenen in Textilia #10? Neem dan nu een abonnement en blijf op de hoogte van al het nieuws uit je vakgebied!


Geblokkeerdblokje_metbal