Street- en activewearmerken om te onthouden (zomer 2020) deel 1

Amsterdam, 1 augustus 2019 11:21 | Margreet Anches

Van modest streetwear en jacks gemaakt van oude voetbalshawls tot duurzame 'boyish' jeans uit Los Angeles: er was weer veel te zien tijdens de afgelopen beurzen. Textilia’s Street X Active-redacteur selecteert de opvallendste en meest interessante favorieten voor komend zomerseizoen.

Ragyard

Tijdens Seek in Berlijn viel de bijzondere collectie van Ragyard op. Dit Engelse familiebedrijf reist namelijk de hele wereld af op zoek naar vintageschatten, die vervolgens worden gerecycled en getransformeerd tot unieke blikvangers. Denk aan jacks met patchwork van oude voetbalshawls of sportjacks, spijkerjassen die deels versierd zijn met een oud basketbalshirt, logo’s van sportmerken als Adidas en Champion én een Ajax-badge. Daarnaast bewerkt het merk tweedehands T-shirts en sweaters met studs of stenen. 

 

Ldn.istan

Het nog jonge streetwearmerk Lnd.istan wordt ontworpen door een Afghaans ontwerpduo in Parijs. Hun afkomst en huidige standplaats vormen de basis van de collectie, die Oosterse en Westerse invloeden op een moderne manier mengt. Zo krijgen traditionele ‘modest’ (lichaamsverhullende) items als de djellaba en tunieken een sportieve urban make-over door de verwerking van het grafische logo en prints die geïnspireerd zijn op de oriënt. 

 

Boyish

Het Amerikaanse Boyish presenteerde op Premium in Berlijn diens tweede collectie. Dit uit Los Angeles afkomstige duurzame jeanslabel brengt - zoals de naam al aangeeft -vrouwenspijkerbroeken, maar met jongensachtige invloeden. Dit betekent relaxte jeans met een vintage gevoel én zonder stretchmateriaal. Mooie bijkomstigheid is verder dat Boyish aardig investeert in duurzame productie. De onderneming werkt onder meer met gerecyclede materialen, gescreende fabrieken en probeert de impact op het milieu op zoveel mogelijk gebieden – van water tot het gebruik van polybags – laag te houden. De Italiaanse Brama Group is verantwoordelijk voor de Europese distributie. 

 

Kings of Indigo

Kings of Indigo koos tijdens Seek voor maar liefst twee stands. Eén voor de nieuwe zomer 2020-collectie en één aparte om de nieuwste duurzame mijlpaal extra voor het voetlicht te brengen: de Re-Gen capsulecollectie. Deze lijn bestaat uit jeans en een truckerjack voor mannen, vrouwen en kinderen. De items zijn voor 50 procent gemaakt van gerecyclede materialen en voor 50 procent van natuurlijk Refibra Lyocell. Dit betekent dat er geen gebruik wordt gemaakt van nieuw katoen, waardoor onder meer flink minder water wordt gebruikt. Daarbij wordt de denim geverfd met niet giftige en biologisch afbreekbare ‘denim juice’. 

 

Denim.lab

Denim.lab – dat op het nieuwe Off_South by Modefabriek te zien was – staat al enkele seizoenen bekend om de premium denimcollectie. Nu wordt het aanbod aangevuld met een never out of stock (noos) assortiment T-shirts. Deze worden in Portugal gemaakt van gemerceriseerd duurzaam (BCI) katoen en er is keuze uit een ronde hals of V-hals en de varianten zwart, wit en donkerblauw. De doorzichtige verpakking is van duurzaam biologisch afbreekbaar materiaal en heeft een dubbele betekenis. “Het is erg belangrijk om als merk transparant te zijn over waar de producten én de verpakking vandaan komen”, zegt Sander van der Vecht, eigenaar van Denim.lab. “Voor de klanten staat naast prijs en kwaliteit nu ook duurzaamheid voorop.”  

 

Ragyard 1

Ragyard 2

Ragyard 3

Ragyard

ldnistan

ldnistan 2

ldnostan 4

Ldn.istan

Boyish 1

Boyish 3

Boyish 2

Boyish

Koi 1

Koi 2

Kings of Indigo

Denimlab tee

Denim.lab

Geblokkeerdblokje_metbal