Nieuw online platform helpt bij het zoeken naar een geschikte kledingproducent

amsterdam, 28 november 2016 07:00 | Renate Zoutberg

Merken, ontwerpers, maar ook modewinkeliers die op zoek zijn naar een geschikte kledingproducent kunnen hiervoor sinds kort terecht bij Sqetch. Dit nieuwe Nederlandse online platform brengt modemerken en -fabrikanten uit heel Europa bij elkaar. Mede-eigenaar Wouter de Roy van Zuidewijn: “We willen het productieproces voor beide partijen zo gemakkelijk mogelijk maken.”

Mode-ondernemers en mode-ontwerpers die een eigen kledinglijn of eenmalig een kleding- of schoenencollectie willen produceren, kunnen op de site van Sqetch zoeken naar een geschikte fabrikant. Dit Nederlandse online platform koppelt vraag en aanbod van de Europese mode-industrie aan elkaar. Het platform is begin dit jaar gelanceerd. Inmiddels zijn er meer dan 2.500 merken en ontwerpers en ruim 1.000 fabrikanten bij Sqetch aangesloten. 

Mismatch

Sqetch is een initiatief van Wouter de Roy van Zuidewijn en Wiebe Poelmann. Het idee kreeg De Roy van Zuidewijn een paar jaar geleden toen hij tijdens een project zag hoe kledingmerken en fabrikanten langs elkaar heen werkten in de modebranche. “Ik zag een mismatch tussen die twee partijen”, vertelt de ondernemer.

“Merken focusten zich op de verkoop en hun online zichtbaarheid, terwijl fabrikanten voornamelijk offline bezig waren met productie en bijbehorende deadlines. Wil je als ontwerper of merk iets laten produceren, dan was je tot dan toe gedwongen naar een land af te reizen voor bezoek aan fabrikanten of om naar een beurs te gaan. Dat is erg tijdrovend. Toen bedacht ik me dat het veel logischer zou zijn als er een soort Airbnb voor de mode-industrie zou komen, waarbij je een enorme hoeveelheid data praktisch toegankelijk maakt voor de industrie. Simpelweg zodat partijen elkaar sneller en gemakkelijk online kunnen vinden.” 

'Kinderlijk eenvoudig' 

Sqetch werkt volgens de initiatiefnemer ‘kinderlijk eenvoudig’. Op de site kunnen merken en fabrikanten zich aanmelden en via bepaalde zoekfuncties op zoek naar de juiste partij. Door te selecteren op filters als bijvoorbeeld land, productgroep, minimum aantal stuks, biedt het platform een aantal geschikte kandidaten aan.

“Vergelijk het met de Gouden Gids van vroeger”, licht De Roy van Zuidewijn toe. “Met dit verschil dat Sqetch niet alleen contactgegevens levert, maar juist allerlei praktische informatie over de fabrikant waardoor ontwerpers en merken een gerichte keuze kunnen maken. Wie bijvoorbeeld zoekt naar een fabrikant die 500 paar lederen schoenen kan maken, vindt die met behulp van filters in ons systeem.” Lacht: “We worden ook wel eens vergeleken met een datingsite, die net als wij online profielen zo goed mogelijk proberen te matchen.” 

Sqetch

Wouter de Roy van Zuidewijn (l), Wiebe Poelman (r) op een beurs met een medewerkster van deTurkse apparel association waar ze fabrikanten vertegenwoordigen binnen de Europese markt.

Ondersteuning

Wat de site ook biedt, is inzicht en ondersteuning in het maakproces. Geen overbodige luxe, weet De Roy van Zuidewijn, want niet alle ontwerpers hebben ervaring met produceren en dan gaat er nog wel eens iets mis. “Daar is de online Sqetch Academy voor. Er worden nog wel eens stappen overgeslagen. Zo moet een idee eerst te worden omgezet in een technische tekening, het patroon, gevolgd door de juiste materiaalkeuze. Deze drie stappen bij elkaar leiden over het algemeen tot een prototype, al dan niet gemaakt door de fabrikant. Op basis van het prototype kan besloten worden tot productie over te gaan en onder welke voorwaarden. Dat soort zaken lichten we toe middels blogs via de Sqetch Academy. Vervolgens kunnen gebruikers zoeken op de verschillende onderdelen waarbij gedurende productie hulp nodig is.” 

Voorlopig kosteloos 

Voorlopig koppelt Sqetch vraag en aanbod kosteloos aan elkaar. Ontwerpers, merken, retailers, maar ook fabrikanten, ateliers en andere partijen in de productieketen kunnen een gratis account aanmaken. Willen ze extra support, dan is een upgrade mogelijk naar een basic of pro plan. Dit kost tussen de €49,- euro en €99,- euro per maand, exclusief btw.

Ambitie

Sqetch heeft de ambitie om uit te groeien tot hét Europese online platform voor kledingproductie, waar het merendeel van de 170.000+ Europese textiel- en kledingfabrikanten op te vinden én te beoordelen zijn. Want ook dat vinden de initiatiefnemers belangrijk: dat er meer transparantie komt in de sector.

De Roy van Zuidewijn: “We willen die markt openbreken door zoveel mogelijk fabrikanten op ons platform te hebben die laten zien wat ze maken en hoe ze dat doen. Met reviews willen we op termijn een organische ranking realiseren, waardoor je uiteindelijk een iets duurzamere kledingproductie kunt realiseren. Dat is iets wat we uiteindelijk toch allemaal willen.” 

Versterking formule

De groei in aantal aangesloten fabrikanten gaat stapsgewijs; over drie jaar wil Sqetch er 10.000 aangesloten hebben. Bij Sqetch werken inmiddels zes mensen. De site trekt nu gemiddeld 5.000 bezoekers per maand, dat aantal wil het bedrijf snel verdubbelen. Ondertussen werkt het team aan versterking van de formule door ook andere partijen aan het platform te koppelen, zoals bijvoorbeeld logistieke bedrijven.

Merken die Sqetch gebruiken zouden dan voordeel kunnen hebben van schaalvoordelen die het platform op termijn heeft. “Denk aan goederenvervoer tegen een gereduceerd tarief”, zegt De Roy van Zuidewijn. “Dat kan natuurlijk als je groot genoeg wordt. Het gaat om extra toegevoegde waarde voor klant, daar werken we aan. We staan dan ook open voor allerlei vormen van samenwerking om onze doelen te realiseren. Samen komen we verder.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.