Praktijkcase Chase Concept Store: hoe ontwikkel je een pop-up concept voor een modewinkel?

AMSTERDAM, 1 november 2018 13:00 | Carin Frijters

Vreemde ogen dwingen. Want wees eerlijk: durf jij zelf kritisch naar je onderneming te kijken? Neem je wel eens de tijd om te ervaren hoe de klant jouw winkel beleeft? Carin Frijters, auteur van de boeken ‘Prikkel de koopknop’ en ‘Retailtheater’ biedt moderetailers inzicht en overzicht. In dit laatste artikel uit deze serie laat ze een praktijkcase zien: hoe ontwikkel je stap voor stap een nieuw pop-up concept voor modewinkel Chase Concept Store uit Kijkduin, van klantgroepen tot huisstijl.

Fotografie:  Anuschka Odau van Hipaholic

“De Haagse moderetailer Chase heeft grootse plannen. Zo verhuist de modeketen eind 2019 begin 2020 met een geheel nieuw winkelconcept van maar liefst 1.400 vierkante meter naar het gloednieuwe winkelcentrum aan het Deltaplein in Kijkduin, dat nu gebouwd wordt. Chase geeft alvast een voorproefje op de nieuw te bouwen winkel, met de Chase Concept Store pop-up van ruim 800 vierkante meter, die eind 2017 werd geopend.”

“RetailTheater werd gevraagd door Chase-eigenaar Volker Vedder om dit pop-up concept te ontwikkelen en te activeren. Wij zijn nu ook druk bezig met het voorbereiden van de plannen voor het nieuw te bouwen winkelconcept van Chase aan het Deltaplein, wat onder meer voorzien wordt van een volwaardig en een vooral inspirerend horecaconcept.”

De case: Chase Concept Store pop-up

“De Chase Concept Store wil inspireren en verwonderen zowel on- als offline. Dit laatste doet Chase door regelmatig events te organiseren. De concept store laat de highlights van de Brooks Retro Lifestyle-collectie zien en er staat een personal shopper voor de klanten klaar.”

“Het aanbod bevat bovendien inspirerende lifestyleproducten en in het Chase Café bereidt een barista heerlijke, verse koffie of échte thee met een brownie voorzien van zeezout. Afgelopen zomer werd daar ook nog eens een terras aan toegevoegd. Lees hier hoe we deze case aanpakten.”

Hoe hebben wij het verschil gemaakt?

1. Klantgroepen scherp in beeld en elke groep een eigen belevingswereld

Wil je echt het verschil maken voor je klant, dan moet je scherp op je netvlies hebben voor wie je dat doet. Wij brachten de klantgroepen uitgebreid in kaart en visualiseerden bij elke klantgroep een eigen wereld. In totaal zijn er drie belevingswerelden gecreëerd voor drie verschillende persona’s; de sportieve Evelien, die kiest voor kleding met een knipoog, de no-nonsens, tikkie urban Ralf, en Wendy die net even vaker kiest voor luxe en graag geniet van haar thee in het Chase Café.

2. Kleur-, vorm- en materiaalkeuzes bij de gedefinieerde klantgroepen

Voor elke klantgroep hebben we een eigen wereld gerealiseerd, die qua sfeer en beleving naadloos aansluit op de waarden waar het merk Chase Concept Store voor staat. Naast moodboards en schetsen per klantgroep en bijbehorende belevingswereld, werkten we een masterplan voor vorm, kleur en materiaal uit.

Zo hebben wij in het Chase Café bewust gekozen voor een stoere materialisering met het oog op wachtende mannen. De paskamers in de diverse werelden zijn ruim van opzet en voorzien van verschillende prints op de wanden, die ieder zorgen voor een geheel eigen sfeer.

Chase Concept Store CF Retail 14 Pasruimte 3Chase Concept Store CF Retail 13 Pasruimte 2Chase Concept Store CF Retail 15 Pasruimte

3. De winkel in één oogopslag overzien

Wat Chase Concept Store bijzonder maakt, is dat je bij binnenkomst de hele winkel in één oogopslag kunt overzien. Misschien is het wel de enige conceptstore van Nederland met een ‘winkelkuil’, een lager gelegen deel van de winkel. Overigens betekent dat een uitdaging voor de het creëren van de juiste flow. Over ieder hoekje moet meer dan ooit worden nagedacht. Net als de positie van de pasruimtes, de kassa, het Chase Café en de producten passend bij de verschillende klantgroepen.

4. Logo en huisstijl

Het nieuwe logo, een liggend lemniscaat (het symbool voor oneindig), is het verbindende beeldmerk voor de Chase Concept Store.

5. Chase Café

Hoe langer de verblijfsduur in de winkel, des te groter de kans op aankopen. Dat maakt het verblijf al snel nog aangenamer. Vandaar dat Chase Café wat ons betreft een logische keuze was. Direct bij binnenkomst, sterk zichtbaar van buitenaf, maak je kennis met het Chase Café. De geur van gemalen koffiebonen komt je tegemoet als je binnenstapt. En ideaal voor mannen die geen zin hebben om te shoppen. Weinig tijd, dan is er uiteraard ook coffee to go in toffe bekers voorzien van het logo. RetailTheater dacht ook mee over de vertaling van het Chase Concept Store concept naar het café. 

Chase Concept Store CF Retail 07 Chase caf CCS

6. Services

In de concept store staat een personal shopper voor de klanten klaar. Daarnaast gaat Chase in de concept store regelmatig de samenwerking aan met vooruitstrevende ontwerpers. Zo zijn er events waar ontwerpers hun unieke collecties presenteren. Speciaal voor de feestdagen heeft Chase een cadeauservice in het leven geroepen. Niet alleen om iemand een onvergetelijk cadeau te schenken, maar net zo goed voor klanten die zichzelf bijzonder willen voelen.

Chase Concept Store CF Retail 12 Muziek DJ

Het resultaat: in 8 weken tijd van inspiratie naar activatie

Van idee tot eindresultaat is de Chase Concept Store pop-up in slechts 8 weken tijd getransformeerd. Letterlijk van inspiratie tot activatie. Haalbaar en betaalbaar, het betreft hier immers een pop-up. Kortom: extreme investeringen zijn niet haalbaar. Wij van RetailTheater vinden overigens sowieso dat er meer mag worden nagedacht over het ontwikkelen van haalbare en betaalbare concepten. De consument ziet meer dan ooit en is sneller verveeld. Daar moet je ook met je winkelomgeving goed op in kunnen spelen. Juist dan is de prijs van de investeringen die je doet extra relevant.

‘Beleving van de consument staat centraal’

Volker Vedder van Chase is positief: "In deze tijd waarin alles razendsnel verandert, is brede retailkennis noodzakelijk. Carin weet de complexiteit van technologische en demografische ontwikkelingen en de behoeften van de consument te vertalen in een onderscheidend concept dat zowel nu als “The day after tomorrow” stevig staat! Haar enthousiaste en gedreven aanpak heeft ons zeer verrassende en positieve resultaten opgeleverd, waarin de beleving van de consument altijd centraal staat."


De eerste twee retailverhalen gemist? Lees ook:

Wil jij ook praktisch aan de slag met jouw concept? Kom in gesprek over de klantreis en expert check-up mogelijkheden en creëer zo een goed overzicht van de kansen voor jouw winkel. En voor de lezer van Textilia heeft RetailTheater nu wel een hele bijzondere aanbieding. De eerste tien boekingen ontvangen ook nog eens 100,- euro korting op dit aanbod. Klik hier voor de mogelijkheden.

Of klik hier om een gratis sneakpreview aan te vragen van de derde druk van dit boek. Carin Frijters is tevens initiator van platform RetailTheater. RetailTheater is een netwerkbedrijf, platform & praktisch retailboek. Klik hier voor een gratis sneakpreview van dit boek.

Of kom naar de Textilia Trenddag op 6 november 2018 waar zij naast de trendforecasters Jan Agelink en Christine Boland optreed als spreker. Er zijn helaas geen kaarten meer beschikbaar.

 

Chase Concept Store CF Retail 11 Merchandise

Chase Concept Store CF Retail 02 CCS banner caf

Chase Concept Store CF Retail 08 Flat lay

Chase Concept Store CF Retail 03 CCS caf publicatiebord

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.