Oud-retailer brengt nieuw nautisch merk op de markt: 'Cape May staat voor beach, surf en fun'

AMSTERDAM, 27 maart 2019 07:30 | Renate Zoutberg

Een hip beach- en surfmerk met een knipoog naar de watersport, dát miste de mannenmodemarkt nog, stelt Paul Vonkeman. De oud-retailer en voormalig modeagent is zo’n label begonnen. In mei levert hij de eerste collectie van Cape May uit. “Er behoefte is aan polo’s met een nautische touch.”

Cape May, waar staat het merk voor?

Paul Vonkeman (46), eigenaar: “Het is een watersportmerk voor de strand- en surfliefhebber die daarin zelf actief is of van die lifestyle geniet en houdt van de sfeer rond die beach- en surfstijl. Mannen die houden catamaranzeilen en foiling, een watersport waarbij de boten als het water over het water vliegen. Vooral die laatste vorm van zeilen wordt steeds hipper.”

Uit welke items bestaat de collectie?

“De eerste collectie is klein. Ik heb drie polo’s en één T-shirt in verschillende kleuren, zoals kobalt, fuchsia, lime, licht blauw, navy en wit uiteraard. Deze items worden uitgeleverd in de eerste week van mei. De tweede collectie voor zomer 2020, waar ik nu aan werk, bestaat uit drie polo’s, twee T-shirts, een sweater, longsleeve en een short.”

(Artikel gaat door onder de foto)

MBF Cape May 2019 17 Slider

Waarom ben je met het merk gestart?

“Ik liep al lang met de gedachte om zelf iets op te zetten en toen ik de vraag van een ondernemer kreeg waar hij dit soort polo’s nu moest kopen, is bij mij de knop om gegaan. Ik ben in november vorig jaar gestopt met mijn twee agenturen en heb een parttime baan in de haven van Lelystad aangenomen om me helemaal te kunnen focussen op Cape May. Ik merkte dat er behoefte is aan polo’s met een nautische touch, zonder dat het een klassiek bootjesmerk wordt dat is geïnspireerd op de grote bruine vloot en klassieke klippers waar de meeste merken zich dan aan vast houden. Daarop ben ik zelf verder gaan ontwikkelen. Tegenwoordig zijn het catamaran en foiling zeilen enorm in opkomst. Dat laatste is een watersport waarbij de boten als het ware over het water vliegen. Vooral die laatste vorm van zeilen wordt steeds hipper. Dit in combinatie met beach, surf en fun is de basis geworden van Cape May.”

Hoe heb je dat aangepakt?

“Ik wilde niet starten zonder dat ik me kon verzekeren van een aantal verkooppunten. Dus heb ik eerst samples laten maken. Daarmee ben ik winkeliers langs gegaan. In anderhalve week scoorde ik 28 verkooppunten en dat nog wel in de maand december. Best een mooie score zo in de winter, met een tas vol polo’s met korte mouw. Ik zag het enthousiasme. Het merk heeft dat nodig, want hoe mooi Cape May ook is, het is nu natuurlijk nog niets.”

(Artikel gaat door onder de foto)

CM191001 Cobalt detail 2

Je hebt zelf veel retailervaring, hoe ga je die inzetten voor je merk?

“Ik heb voor mijn agentschap gewerkt bij Gaastra en daarna bij Just Brands. Bovendien heb ik van 1999 tot en met 2003 twee eigen winkels gehad: New Port Blue in Lelystad en Meppel. En ik heb nog een jaar bij Inretail gewerkt. Ervaring genoeg, maar ik realiseer me wel dat dat geen garantie is voor succes. Men verwacht met mijn ervaring in het middenhoogsegment wel een product van kwaliteit. Dat is beslist zo. De prijzen van mijn polo’s liggen tussen de €49 en €69, maar als je ze in de hand hebt, voel je dat ze ook €79 of €89 mogen kosten. Daarbij heb ik luxe details toegevoegd, zoals een placket met een stitched-in piping in een contrastkleur en een print artwork dat is opgebouwd met behulp van drie verschillende technieken. Dat is net even mooier.”

Hoe ga je ervoor zorgen dat de winkelier geld verdient met Cape May?

“Door samen te werken. Dat betekent ook de winkeliers een compleet beeld bieden. Ik weet uit ervaring dat je retailers wel kunt wel vragen wat ze willen, maar dat ze dat ook niet altijd weten. Ze hebben wel een idee van wat ze missen, maar hoe dat eruit moet zien, is vaak lastig. Ik merk dat wanneer je een collectie gecoördineerd laat zien, retailers dat makkelijker vinden. Zo kunnen ze het ook duidelijker presenteren aan de consument. Tegelijkertijd weet ik dat ik met Cape May in deze fase scherp op de prijs moet zijn en dat ook de marge acceptabel moet zijn. Die is 3.3. Daarnaast geef ik betalingskorting aan nieuwe retailers die met iDeal betalen. Omruilen is doorgaans geen probleem en bestellingen via de b2b-webshop worden dezelfde dag verzonden.”

(Artikel gaat door onder de foto)

LE9A5715

Op wat voor soort winkels mik je?

“Het uitgangspunt is om één verkooppunt te hebben per plaats in Nederland. En ik focus mij op winkeliers die voor mijn merk kiezen, omdat ze samen willen bouwen aan de toekomst. Ik heb partners nodig die het verhaal vertellen van Cape May voordat het de toonbank over gaat. Dat verhaal ga ik winkelier en personeel zelf overbrengen. En dan hoop ik dat Cape May de winkel uit knalt en dat winkeliers het volgend seizoen weer inkopen. Maar om een volgende stap te maken met Cape May, heb ik wel een investeerder nodig. Daar ben ik nu ook mee bezig. Temeer omdat ik ook een wintercollectie wil ontwikkelen om zichtbaar te blijven in dat seizoen. Want ik heb op basis van relaties veel verkocht, veel gegund gekregen, maar of ze daarna weer inkopen hangt af van komend zomerseizoen. Dat vind ik wel spannend.”

LE9A5704

Geblokkeerdblokje_metbal

 

  • Hein Barnhoorn

    27 mrt 2019 12:38:01

    gefeliciteerd Paul, mooi verhaal! Veel succes, maar dat zit wel goed zo te lezen ;-) !