Marijn Verschure van Cast: 'Ook voor modebedrijven is hier iets te halen'

NIEUWEGEIN, 7 december 2018 14:54 | Cintha Rood

Inkoopcentrum Cast is van oudsher een schoeneninkooppcentrum. Maar de nieuwe directeur Marijn Verschure ziet ook ruimte voor modebedrijven of -agenturen. ‘De T van 'tassen' kan heel gemakkelijk in 'textiel' worden veranderd’

Onlangs heb je gezegd dat Cast aan het begin staat van een complete transitie en om toekomstproof te worden moet Cast een draai van honderdtachtig graden maken. Zou je graag meer modebedrijven willen trekken naar Cast?

“Absoluut, ik denk dat een aanvulling op het schoenenaanbod, en dan denk ik met name aan merken in het hogere en midden segment, erg gewenst is. In het huidige aanbod in de winkelstraat heerst de multiproduct-gedachte, daarmee bedoel ik dat het aanbod steeds breder wordt. Als je dat doortrekt naar een inkoopcentrum zoals Cast, dan werkt dat complementair. Retailers komen naar een one-stop destination: ze hoeven voor al hun zaken maar naar één plek toe. Dan is het ideaal om alle goede merken bij elkaar te hebben, zowel schoenen- als modemerken. Ik merk ook dat veel modemerken – zowel grote als kleine – behoefte hebben aan een gezamenlijke plek. Het voordeel om zo'n plek in een inkoopcentrum te hebben is dat het aanbod hier het hele jaar door te vinden is. We zijn dan ook een perfect verlengstuk van mooie beurzen zoals Modefabriek, hier is het mogelijk om bijvoorbeeld afspraken die je op de beurs hebt gehad naderhand af te ronden.”

Wil je modebedrijven als standhouder naar de beurzen trekken? Of ook voor showrooms?

“Er moet een gezonde combinatie zijn met enerzijds een flexibel aanbod van merken die niet permanent een showroom kunnen bezetten. Anderzijds moet er een basis zijn van merken die kantoorhoudend willen zijn in ons centrum en met een heel team aan de frontlinie wil zitten. Een aantal merken doen dat al, die hebben hun kantoor in Cast en agenten die Cast als uitvalsbasis gebruiken. Dat moet een mooie mix worden. Vanuit Cast doen we onderzoek naar hoe we dat precies willen inrichten. Toevallig maakte ik niet lang geleden een grap, dat de T van Cast, wat nu 'tassen' betekent, heel gemakkelijk in 'textiel' kan worden veranderd. Inmiddels zie ik dat als een logische stap voor de toekomst.”

Wat heeft Cast zowel de exposant als de showroomhouder te bieden?

“Een uniek ecosysteem van partijen die zaken met elkaar doen. Dat is onze unieke verkooptool. Je bent in een relatief kort tijdsbestek klaar op een heel efficiënte manier, want je kunt supersnel alle afspraken afwerken in ons centrum. Heel belangrijk is ook onze ligging: Cast ligt midden in Nederland, pal aan de A2 met voldoende parkeergelegenheid en een hotel vlakbij. In twee dagen kun je alle nodige afspraken plannen zonder onnodige kilometers te maken. We zien steeds vaker retailers uit bijvoorbeeld Groningen en Maastricht die dat doen, maar ook bezoekers uit België. We zijn hard bezig om Cast te vernieuwen en om het hospitalityniveau omhoog te krijgen. Dan heb ik het over zaken zoals de styling van het pand, de entree, de lunchmogelijkheden en de service. Dat is niet in een maandje geregeld, maar het staat zeker op de planning.”

Op welke gebieden wil je Cast vernieuwen?

“We zijn heel blij met hoe Cast nu staat, maar we willen ons ook verbinden aan bepaalde partijen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan structurele samenwerkingen met grote modepartijen, partijen die de aankleding verzorgen of op het gebied van catering. Bij de samenwerking met grote modepartijen zoals modebeurzen kunnen we onder andere versterken door alle beursmaterialen te hergebruiken. Vanuit een duurzaamheidsoogpunt, maar ook omdat je op die manier een heel zichtbare rode draad naar Cast krijgt. En aan samenwerkingen met partijen die al in ons centrum zitten, die willen we ruimte bieden om te adverteren. Cast heeft voldoende mogelijkheden om exposure te genereren.”

Jullie zijn momenteel bezig met een online platform, wat gaat dat inhouden?

“Het online platform moet de spil worden voor de winkelier om zich te oriënteren op het aanbod binnen Cast. De bezoeker wordt eenvoudig vanaf de bank naar alle merken geleid en vindt op het platform alle merk- en beeldinformatie. Het is niet de bedoeling om op het platform in te kopen of te handelen. Via een interactieve plattegrond word je door het hele centrum geleid. Mode- en schoenenmerken hebben allemaal al een b2b-platform waar retailers kunnen bestellen, via ons kunnen ze daarheen gelinkt worden. Dat moet je niet dubbelop willen doen. Het platform moet midden 2019 live gaan, maar dit is een traject waarbij we minstens twee jaar nodig hebben om het tot in de puntjes neer te zetten.”

Wat kunnen schoenenmerken leren van modemerken?

“Modemerken schakelen sneller, ze haken sneller in op veranderingen in de markt. Veel modemerken doen er ook schoenen bij. Andersom zie je dat niet snel gebeuren, terwijl daar wel veel kansen liggen voor schoenenmerken en in de retail is dit hetzelfde. Het is belangrijk om te begrijpen wat er in mode speelt, iets wat modewinkels net wat beter doen dan de schoenenbranche.”

En wat kunnen modemerken leren van schoenenmerken?

“De ondernemers in de schoenenbranche zijn loyaler, dat kan heel positief werken. In de schoenenbranche werken nog heel wat vakmensen die echt met de materialen bezig zijn, hoewel dat wel iets minder wordt de laatste tijd. Ik zou het erg mooi vonden als ondernemers in textiel vaker zouden weten wat ze verkopen. Ze kennen hun merken natuurlijk, maar ik heb het over materiaalkennis. Iets wat, zeker in de, traditionele schoenenhandel, vaker het geval is.”

Als modebedrijven geïnteresseerd zijn, kunnen ze in gesprek met jou gaan over de mogelijkheden?

“Ik en mijn team staan heel positief tegenover een gesprek om te kijken wat de mogelijkheden zijn binnen Cast. Ik nodig modebedrijven vooral uit om te komen kijken naar ons efficiënte centrum. Er staan in ieder geval een heleboel positieve veranderingen op de planning. Dat moet ook wel, want je moet meegaan met de markt. Stilstaan is achteruitgang, en achteruitgang is einde verhaal tegenwoordig.”

Voor meer informatie, bezoek de website: www.cast.nl

 


- Dit interview wordt je aangeboden door Cast -


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.