Hoe duurzaam is: Kings of Indigo? Aflevering #4

Amsterdam, 26 september 2019 12:55 | Margreet Anches

Verantwoorde productie is momenteel bij veel bedrijven een buitengewoon belangrijk aandachtspunt. Hoe staat het met de ontwikkelingen en ambities voor de toekomst? Dit keer leggen we het Nederlandse Kings of Indigo onder de loep.

Wie: Kings of Indigo

 

Aangesloten bij: op sociaal vlak is Kings of Indigo aangesloten bij de Fair Wear Foundation en het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Qua milieu werkt het met GOTS – Global Organic Textile Standard – certificatie voor biologisch katoen, Global recycle standard voor gerecyclede producten en Oeko-tex, een keurmerk dat kleding test op schadelijke stoffen, voor wassen en verven.

 

Wapenfeiten tot nu toe: in bijna tien jaar heeft Kings of Indigo – dat ook vaak wordt afgekort als K.o.i of Koi – zich aardig ingezet voor betere jeansproductie. Dit kan ook bijna niet anders, want oprichter/mede-eigenaar Tony Tonnaer deed eerder al op dit gebied de nodige ervaring op bij Kuyichi. Opvallend is dat Koi focust op twee aspecten van duurzaam fabriceren: het belang van milieu én de medewerkers. Op dit moment krijgt het merk de status ‘goed’ bij Fair Wear Foundation, dat zich inzet voor verbetering van de werkomstandigheden op de productielocaties. Sinds 2013 wordt het bedrijf jaarlijks onder de loep genomen door deze organisatie en maakt het elk jaar stappen op het vlak van onder andere lonen, werkomstandigheden en trainingen. Bij vergelijkingssite Rankabrand – dat de duurzaamheid van producten toetst – krijgt Koi, net als merken als Nudie Jeans, Kuyichi en Mud Jeans, een B-score. Dit staat volgens de site voor ‘goed op weg’. In april 2019 presenteerde Kings of Indigo een gedragscode die ondertekent moet worden door alle productiepartners.  

 

Ook goed om te weten: Kings of Indigo komt in samenwerking met de even innovatieve denimproducent Candiani, voor voorjaar/zomer 2020 met een nieuwe duurzame mijlpaal. De Re-Gen capsulecollectie - jeans en een truckerjack voor mannen, vrouwen en kinderen - is voor 50 procent gemaakt van gerecyclede materialen en voor 50 procent van natuurlijk Refibra Lyocell. Dit betekent dat er geen gebruik wordt gemaakt van nieuw katoen, waardoor onder meer flink minder water wordt gebruikt. Daarbij wordt de denim geverfd met niet giftige en biologisch afbreekbare ‘denim juice’. 

 

De tekst gaat verder na de foto.

 

Koi 2

De nieuwe Re-Gen collectie voor zomer 2020. 

 

Actuele vraagstukken

Wat opvalt is dat de onderneming aardig inspeelt op actuele maatschappelijke vraagstukken. Zo produceert het bij voorkeur dicht bij huis, van Nederland tot aan landen rond de Middellandse Zee, als Tunesië, Italië, Griekenland, Macedonië, Turkije en Spanje. Het merk lift mee op de vegan-trend door (door de veganistische organisatie Peta als goed beoordeelde) vegan patches aan de achterzijde van de jeans te verwerken. Ook wordt het motto ‘repair, reuse, recycle’ regelmatig aangehaald. Gestreefd wordt naar minimalisering van nieuwe grondstoffen, liever worden bestaande materialen gebruikt. Zo worden katoen, polyester en wol opnieuw gebruikt, maar ook de hangtags, metalen knopen, de polyester labels, plastic polybags en knopen worden gemaakt van gerecyclede materialen. Verder doet ook Koi aan het terugbrengen van watergebruik. Bij de productie van jeans en de overige items wordt zo weinig mogelijk water, chemicaliën en energie verbruikt. In plaats hiervan werkt het bedrijf met laser- en ozontechnieken, ecologische middelen, bubblewash en een e-flow machine. 

 

Hoe zit het met de openheid: op de site worden de bedoelingen van het merk duidelijk weergegeven door de woorden ‘quality wear for ‘the next era’. Naast de kopjes ‘men’ en ‘women’ staat een derde keuzemogelijkheid, ‘sustainability’. Wie hierop klikt krijgt meer uitleg over de sociale verantwoordelijkheid, gedragscodes waar het merk zich aan conformeert, de Fair Wear Foundation, waar de kleding wordt gemaakt, de filosofie en doelstellingen. Meer inzicht en achtergronden over de materialen ontbreken, dit wordt wel gegeven bij de producten in de webshop. Later dit jaar presenteert Kings of Indigo een nieuw duurzaamheidsrapport, waarbij het openheid belooft over de productieketen, de voetprint, doelstellingen en de groei.

 

De tekst gaat verder na de foto.

 

Koi 3

Kings of Indigo profileert zich als hét merk voor de toekomst.

 

Verbeterpunten: Kings of Indigo wil de hoogste score behalen bij Fair Wear Foundation. Momenteel vindt 96 procent van de productie plaats bij gemonitorde fabrieken. Verder streeft het bedrijf naar verbetering van de producten én meer online informatievoorziening, omdat blijkt dat de consument hier steeds meer behoefte aan heeft. 

 

Status in 2020: het merk streeft naar de topregionen bij Fair Wear Foundation. Dit voorjaar ligt de jeans zonder nieuwe katoen (Regen by Candiani) voor het eerst in de winkels. De onderneming wil het percentage van gerecyclede materialen in de producten opschroeven en naar een hoger niveau brengen. Op de langere termijn – 2025 – moet de collectie volledig bestaan uit gerecyclede materialen. Verder werkt het toe naar minder watergebruik, waarbij alleen nog maar ecologische middelen worden gehanteerd.

 

Lees ook: 

 

Hoe duurzaam is: Kuyichi?Aflevering #1

 

Hoe duurzaam is: Mud Jeans?Aflevering #2

 

Hoe duurzaam is: Wrangler?Aflevering #3

 

 

Koi 4

Sinds dit jaar zijn alle leren patches vervangen voor alternatieven van vegan - niet dierlijke - materialen. 

 

Koi 5

 

 

 

Geblokkeerdblokje_metbal