Hoe bereik je als moderetailer de 50-plusser?

AMSTERDAM, 25 januari 2016 11:45 | Rik de Langen

In hun hoofd zijn ze nog hartstikke jong. Ze willen alleen geen goedkope rotzooi. De babyboomer heeft geld te besteden. Vijf experts vertellen in de vrouwenmodespecial van Textilia over hun ervaring met en kennis over deze interessante doelgroep. "Het kleedgedrag van de vijftigplussers heeft een metamorfose ondergaan."

Binnen een paar jaar is de groep vijftigplussers groter dan de groep Nederlanders tussen de 20 en 49 jaar. Deze babyboomers hebben geld te besteden, maar geen behoefte aan stijve mantelpakjes. Wat willen zij wel? Want eenmaal binnen, zijn ze ook nog eens heel trouw.

In de vrouwenmodespecial van Textilia vertellen fashion-, merk- en assortimentspecialist Max Dekker, retail- en merkendeskundige Paul Moers, Jessica Mulder van Setter Fashion, Annelies van Schoonhoven-Jongejan van kledingwinkel Annelies Mode in Kamperland, en Léon vander Klooster, eigenaar van Vander Klooster Modepresentaties in Boskoop, hoe je de 50-plusser kunt bereiken.

“De contrasten in de markt worden duidelijk kleiner”, vertelt Max Dekker. Samen met onderzoeksbureau GfK rondde hij in oktober 2015 het onderzoek ‘Styles & Stories Womanfashion 2015’ af, waarin voorkeuren voor bepaalde stijlen zijn gekoppeld aan het koopgedrag van vijfduizend vrouwen.

Dekker: “De jeugd koopt over het algemeen formelere en bravere kleding, terwijl ouderen steeds vaker kiezen voor minder traditionele of klassieke outfits. Hun voorkeur gaat over het algemeen vaker uit naar kleding met een casual uitstraling die vooral comfortabel zit. Naar uitdagende, minder veilige ontwerpen.”

LEES OOK: Grijs is het nieuwe goud: een interview met Manon Post van La Tilia uit Valkenburg, een winkel speciaal voor de 70- en 80-jarigen. “Het is een schot in de roos geweest.”

 

“Het kleedgedrag binnen onze doelgroep, de vijftigplussers, heeft een metamorfose ondergaan”, bevestigt Jessica Mulder, eigenaar van vrouwenmodemerk Setter Fashion, de onderzoeksresultaten van Max Dekker en GfK. Steekwoorden voor de Setter-collecties waren tot voor kort: klassiek en representatief. “Nu is het is casual en comfortabel wat de klok slaat.”

Ook Annelies van Schoonhoven-Jongejan ziet het koop- en kleedgedrag van vijftigplussers veranderen. Voorheen verkocht ze onder andere veel pantalons en japonnen. “Maar zelfs zeventigplussers vinden dergelijke items te ouderwets.” 

Paul Moers is helder over de babyboomer: “Verdiep je als ondernemer in deze groep. Pas je muziek aan op hun voorkeuren, schenk een goede bak koffie en maak van je winkel een ontmoetingsplek voor deze klanten. Zorg ervoor dat de informatie die je aanbiedt in duidelijke letters is afgebeeld, dus geen millimeterwerk. En paskamers zonder kruk of stoel vind ik onbegrijpelijk. Kunnen zitten, is niet alleen belangrijk wanneer je ouder bent, het is een kwestie van basiscomfort.” Vooral het aspect service is aan de vijftigplussers besteed.

In de vrouwenmodespecial van Textilia wordt nog uitgebreider ingegaan op het bereiken van deze doelgroep, hun voorkeuren wat kledingstijl betreft en wat zij belangrijk vinden aan een winkel. Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.