Whitepaper: hoe deel je productinformatie in de modebranche met GS1 Fashion Base?

AMSTELVEEN, 7 oktober 2019 13:42 |

Geen gerommel meer met Excel-sheets, lagere kosten en realtime productwijzigingen doorvoeren. Het zijn slechts een paar van de vele voordelen van GS1 Fashion Base, de database met gestandaardiseerde productdata voor de modebranche. In deze gratis whitepaper lees je hoe je als moderetailer of modemerk gebruik maakt van deze GS1 datapool. "Het snel kunnen delen van complete en up-to-date productinformatie wordt simpelweg écht een integraal onderdeel van zakendoen”, zegt Sebastiaan van Zundert, projectmanager bij GS1 Nederland.

Deze whitepaper legt uit waarom het uitwisselen van betrouwbare en up-to-date productinformatie nodig is om te voldoen aan de groeiende informatiebehoefte van de (online) consument. Steeds meer modebedrijven kiezen voor GS1 Fashion Base om artikelgegevens te delen met hun handelspartners. En dat is  niet voor niks is, omdat het 1-op-1 uitwisselen van gegevens tijdrovend en foutgevoelig is. De paper gaat in op wat GS1 Fashion Base is en wat de voordelen zijn, zodat geen fabrikant of retailer meer een barrière ziet om met GS1 Fashion Base aan de slag te gaan.

Sebastiaan van Zundert, projectmanager bij GS1 Nederland: “De behoefte aan productinformatie is afgelopen jaren sterk gegroeid. Natuurlijk heeft dat extra druk op bedrijven gelegd om consistente, accurate en up-to-date informatie via meerdere kanalen te kunnen delen. Toch is het zo dat al die productinformatie figuurlijk ‘kleur’ geven aan een mode-item. Het snel kunnen delen van complete en up-to-date productinformatie wordt simpelweg écht een integraal onderdeel van zakendoen.”


Download hier de Whitepaper GS1 Fashion Base  - Het delen van gestandaardiseerde productdata in de mode


Met GS1 Fashion Base kunnen handelspartners productinformatie met elkaar uitwisselen voor logistieke, administratieve, e-commerce- en omnichannelprocessen. Het gaat onder andere om logistieke informatie en informatie voor e-commerce zoals foto’s en video’s.

Voor alle partijen en alle productcategorieën

Om te zorgen dat de data voor alle partijen en alle productcategorieën geschikt is, kunnen naast allerlei maat-, patroon-, kleurgegevens ook gegevens als productfoto’s en video’s worden toegevoegd. Met de GS1 datapool voor de mode is het niet meer nodig  dat bedrijven onderling  afspraken moeten maken over welke gegevens, beelden en bijbehorende informatie ze delen.

Van Zundert: "De basis voor alle productdata in GS1 Fashion Base is de GTIN/EAN code. “Door gebruik te maken van een unieke identificatiecode kan goede voorraad- en verkoopinformatie makkelijk worden geleverd aan leveranciers. Nu ontbreekt het bij veel moderetailers nog aan deze basale informatie. En met de gestandaardiseerde productdata uit GS1 Fashion Base kunnen retailers hun PIM systeem verrijken en hun customer touchpoints adequater inzetten.”

Hoe het werkt voor retailers en leveranciers

Leveranciers leggen informatie over hun producten één keer vast in de datapool en al hun afnemers kunnen daarover beschikken. Uiteraard geeft de leverancier zelf aan welke afnemers over de data mogen beschikken. Afnemers van de data, (veelal omnichannel retailers)  kunnen de productinformatie vanuit de datapool - en dus van verschillende leveranciers tegelijkertijd - direct en automatisch importeren in hun eigen systemen.

Van Zundert: “Ondernemers worden geconfronteerd met complexe uitdagingen als het gaat om de beschikbaarheid van accurate en complete productinformatie. We willen deze ondernemers ondersteunen door de toegang tot (product)data eenvoudiger te maken. En met de datapool lever je productinformatie nog maar één keer aan op een standaard manier. Dan is het niet meer nodig om voor elke retailer een apart artikelbestand te maken voor de omnichannelactiviteiten.”

Wie doet al mee?

GS1 heeft in samenwerking met een koplopersgroep (o.a. Euretco, Just Brands, Micro Fashion, Stichd, Suitable, Van Tilburg, Van Winkel en Wehkamp) en de leverancier van de datapool (ICECAT) de datapool ontwikkeld voor het uitwisselen van productinformatie in de mode. GS1 Fashion Base wordt ondersteund door de brancheverenigingen INretail en Modint. 

Met het gebruik van GS1 Fashion Base zet u een belangrijke stap in het digitaliseren van de keten én legt u een stevige basis voor de toekomst.

Download hier de Whitepaper GS1 Fashion Base

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.