Flair Fashion opent mannenmodewinkel: ‘Concurrentie versterkt elkaar in dit dorp’

KLAZIENAVEEN, 6 maart 2019 11:03 | Renate Zoutberg

In het filiaal van Flair Fashion in Klazienaveen is een mannenmodewinkel geopend. Volgens de eigenaren zijn er in het winkelgebied veel volwassen mannenmodezaken, maar kan deze er prima bij. “We voeren onderscheidende merken en denken juist dat de winkels op elkaar een versterkend effect hebben.”

Flair Fashion Men in Klazienaveen deelt de winkelvloer met de vrouwenmodezaak van het familiebedrijf. In de 640 vierkante meter grote modewinkel is 460 vierkante meter voor de vrouwenmodezaak, op de andere 180 vierkante meter is de nieuwe mannenmodeformule gevestigd. De winkel wordt gerund door Peter Foorthuis en Wout Strijker.

“Op deze plek zijn mijn ouders in 1979 gestart met de winkel”, vertelt Peter Foorthuis (31, rechts op de foto). “Het begon op 180 vierkante meter, vervolgens kochten ze het pand van de buren erbij en in 2001 is de zaak uitgebreid naar 640 vierkante meter."

(Artikel loopt door onder de foto)

Flair Fashion 1

Esprit

Flair Fashion is van oudsher een gemengde zaak. “Met mannenkleding zijn we in 2006 gestopt toen we Esprit-winkels gingen openen”, vervolgt Foorthuis. “Franchise werd aangeprezen door collega’s, die zeiden dat dat veel makkelijker ondernemen was dan met een eigen modezaak. Dat bleek, uiteindelijk hadden we drie Esprit-winkels. Maar zoals iedereen weet, is het met dat merk niet geweldig, de laatste winkel hebben we vorig jaar gesloten. Dat bood ruimte om weer met mannenmode te beginnen.”

Flair Fashion bestaat nu uit drie zaken, naast de winkel in Klazienaveen, is er ook een winkel Assen en één in Emmen. De winkel in Emmen draagt een andere naam: Your Fashion. Die andere twee zaken verkopen uitsluitend vrouwenkleding. In de winkel in Klazienaveen heeft de mannenmodezaak een eigen ingang en beleving. Flair Fashion Men is volgens Foorthuis een stoere, robuuste winkel geworden waar mannen zich helemaal thuis kunnen voelen. “De inrichting hebben we zelf bedacht en uitgevoerd. We hebben honderd jaar oud Frans eiken hout gebruikt waar vroeger het treinspoor op lag.” De combinatie met leren krukken en fauteuils, stenen muur, een betegelde toonbank én een snijmachine voor ham, maakt de zaak volgens de eigenaar tot een ‘winkel met karakter’.

(Artikel loopt door onder de foto)

Flair Fashion 3

'Veel schik'

Foorthuis runt deze mannenmodezaak met Wout Strijker (36), die voor de helft mede-eigenaar is. Strijker focust zich puur op de mannenmode, Foorthuis verdeelt zijn tijd tussen de mannen- en vrouwenkant van de winkel. Foorthuis: “Er gaat best veel tijd zitten in de vrouwenmodezaak, dat is te veel om in mijn eentje te doen. Bovendien, Wout komt uit de mode en heeft ongelooflijk veel ervaring. We hebben machtig veel schik in met zijn tweeën.”

Strijker heeft 16 jaar in de mannenmodebranche gewerkt bij Schomaker Mannenmode in Klazienaveen. Toen dat werd overgenomen door Van Uffelen (in 2017, red.) stapte hij over naar het bouwbedrijf van familie. Strijker: “Peter is een vriend en we zaten ook samen in het bestuur van de handelsvereniging in het dorp, dus toen hij kwam het de vraag of ik zin had om een mannenmodeformule te beginnen, heb ik meteen ja gezegd.”

(Artikel loopt door onder de foto)

Flair Fashion 7

Concurrentie

Flair Fashion Men zit in een winkelgebied waar de concurrentie groot is, maar hun zaak past er volgens de ondernemers goed tussen. Foorthuis: “Wij zien dat er veel mannenwinkels zijn die op elkaar lijken in Nederland, ook in ons dorp. Klazienaveen heeft 11.000 inwoners, maar heeft een heel volwassen winkelaanbod en bijna geen leegstand in de winkelstraat. Op zaterdag kun je hier over de koppen lopen. Maar wij denken dat de winkels elkaar juist versterken, omdat we onze eigen koers varen.”

Flair Fashion Men voert merken als Genti, Gentiluomo, Drykorn – “die zie je niet veel in deze hoek van het land”, zegt Foorthuis –, Tommy Hilfiger, Replay, Lyle&Scott, Only&Sons, Selected en pakken van Benvenuto. Ook verkoopt de winkel sneakers van het Amsterdamse merk Parbleu en horloges van Timex.

(Artikel loopt door onder de foto)

Flair Fashion 5

Uitbreiden

De winkel is opengegaan op 23 februari 2019, waar de Drentse ondernemers twee dagen lang een feestje van hebben gemaakt. En niet zonder succes; er kwamen 2.000 bezoekers op af. Ook de week erna ging naar eigen zeggen ‘hartstikke goed’. “We hebben het dubbele gedraaid van wat we begroot hebben”, jubelt Foorthuis. “Als we dit zo doortrekken, moeten we nog gaan uitbreiden, zeg.”

Daarover gesproken: hoe zit het met uitbreidingsplannen? En komt er ook een mannenmodeafdeling in de winkels in Assen en Emmen? De ondernemers lachen. “Nee”, antwoordt Foorthuis. “De winkel in Assen is te klein en heeft bovendien een apart merkenpakket waar je niet makkelijk mannenmode naast plant.” Voorlopig hebben ze hun handen vol aan deze zaak. “Het is nu goed zo. Het dorp is blij is dat Flair weer mannenmode verkoopt en dat Wout weer terug is in het dorp. Daar focussen we op.”

Flair Fashion 6

Geblokkeerdblokje_metbal