De strijd om de strepen: Adidas wint van H&M

Amsterdam, 16 november 2017 15:38 | Tessa Bentvelsen

Na twintig jaar is de strijd tussen H&M en Adidas om de parallelle strepen op kleding over. De rechtbank in Den Haag heeft besloten dat de modeketen inbreuk heeft gemaakt op het driestrepenmerk van Adidas.

De rechtbank in Den Haag heeft H&M bevolen om te stoppen met de verkoop van kleding met twee parallelle strepen over de zijkant van de mouwen en broeken. Het tweestrepenteken zou namelijk inbreuk maken op het driestrepenmerk van Adidas en consumenten zouden hierdoor de twee labels met elkaar kunnen verwarren. Vooral omdat er weinig tot geen verschil is tussen de lijnbreedtes en de tussenruimtes. H&M moet daarnaast ook €28.594,02 aan Adidas betalen.

De uitspraak van de rechtbank maakt een einde aan twintig jaar getouwtrek. Andere merken die ook het tweestrepenteken gebruiken, worden afzonderlijk beoordeeld, omdat de zaken niet met elkaar te vergelijken zijn.


Merk

In de jaren ’70 heeft Adidas de drie parallelle strepen ingeschreven als merk. Toen het Duitse sportmerk in 1997 erachter kwam dat H&M onder de naam ‘Work Out’ fitnesskleding was gaan verkopen met twee parallelle witte strepen over de zijkant van de mouwen en broeken, maakte Adidas meteen bezwaar. Maar H&M staakte de verkoop niet. Twintig jaar later en meerdere rechtbanken verder is er nu eindelijk een uitspraak.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.