De nieuwe AVG: wat je moet weten over cookies

AMSTERDAM, 3 mei 2018 10:28 | Lianne Schilderink

Gerelateerde berichten

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) treedt per 25 mei in werking. De nieuwe wetgeving heeft een enorme impact op vrijwel alle marketingactiviteiten van je onderneming, zo ook op je website. De belangrijkste online aanpassing is je cookiebeleid. Cookie-expert Gemma Schierbeek: “De impact van de AVG op het gebruik van cookies op je website is groter dan je denkt.”

Een cookie. Zo heet een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je een site bezoekt. Met cookies kan informatie over het websitebezoek of over (het apparaat van) de gebruiker worden verzameld of opgeslagen. De intrede van de Nederlandse cookiewet zorgde er al voor dat bezoekers akkoord moeten gaan met het plaatsen van cookies, waarbij je vaak tegen een letterlijke ‘muur’ opliep, de cookiewall. In de nieuwe wetgeving zijn dergelijke cookiewalls niet meer toegestaan. Een bezoeker dient bij een bezoek aan de website te worden geïnformeerd over welke cookies er kunnen worden geplaatst. Hiervoor moet expliciet akkoord worden gegeven, vóórdat de cookies worden geplaatst. Ook kan je cookies weigeren, bijvoorbeeld die welke worden gebruikt voor marketingdoeleinden en door derden.

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • De bezoeker geeft toestemming voordat de cookies geplaatst worden;
  • De keuzevakjes voor soorten cookies mogen niet vooraf aangevinkt zijn; https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/privacy/cookies
  • Je website moet toegankelijk blijven zolang de bezoeker nog geen keuze heeft gemaakt;
  • De keuze voor toestemming moet eenvoudig aan te passen of te verwijderen zijn;
  • De toestemming moet worden bijgehouden in een log.

Bron: CookieInfo.net


 

Is jouw bedrijf klaar voor de nieuwe privacywetgeving?

 

Eén privacywetgeving voor de hele EU. Op 25 mei 2018 is het zover. Voor elk bedrijf (klein en groot) dat klantgegevens verzamelt, heeft de nieuwe regelgeving nogal wat consequenties. Je voegt persoonsgegevens van klanten toe aan een direct mailinglijst, voert deze in in het kassasysteem of je verzamelt ze via online bestellingen. Tegelijkertijd registreren wellicht camera’s wie de winkel binnenkomt en worden op je website gegevens verzameld door het plaatsen van cookies.

Dit alles mag na 25 mei nog steeds, maar je moet wel het ‘wat, hoe en waarom’ duidelijk vastleggen. Doe je dat niet, dan riskeer je een forse boete. Geen tijd of expertise om dit zelf te doen? De online specialisten bij onze uitgeverij kunnen jou en je bedrijf helpen bij de voorbereiding op deze wet. Meer weten? Bekijk hier de mogelijkheden.

 

Dit is wat er gebeurt

Als je een website bezoekt dan worden niet je NAW-gegevens openbaar gemaakt, maar wel een heleboel andere gegevens die partijen op deze manier verzamelen. Gemma Schierbeek van CookieInfo.net: “Bijvoorbeeld in welke regio je woont, wat je interessegebieden zijn, op welke zoektermen je zoekt, of je een voorkeur hebt voor rode chino’s of gestreepte jurken, in welke sector je werkt. Alles wat jij in je telefoon of browser doet wordt opgeslagen en kan gebruikt worden voor profilering.”

Als website-eigenaar verzamel je deze gegevens onder meer door links op je site, advertenties, tools die je hebt ingesteld op je website en programma’s als Google Analytics. Hoewel je niet alle gegevens zelf opslaat en kan gebruiken, geef je ze wel constant weg aan derden. Bijvoorbeeld aan Youtube als je een video plaatst, Google als je Analytics gebruikt en Facebook indien deze is geïntegreerd in je website. “En wie weet wat zij met deze gegevens doen”, vult Schierbeek aan. De nieuwe wetgeving is erop gericht het cookiegebruik transparanter te maken, zodat de consument zelf een keuze kan maken in welke informatie gedeeld wordt.

Functionele cookies

Niet alle cookies zijn schadelijk voor de consument. Cookies kun je onderverdelen in vier categorieën: noodzakelijke, voorkeurs, statistieke en marketingcookies. Een noodzakelijk cookie is nodig om een website goed te laten functioneren. Voorkeurscookies helpen je klant door te onthouden naar welk jurkje ze hebben gekeken, productsuggesties te geven en te onthouden welke producten er in de winkelmand zitten. Statistiekcookies geven een website-eigenaar inzicht in statistieken. Welke pagina’s, blogs en producten worden er goed bekeken en wat scoort minder goed? Zo helpt de consument de inhoud van websites beter te maken. De nieuwe wetgeving maakt onderscheid tussen deze noodzakelijke en overige cookies. Voor deze tweede categorie, zoals cookies voor advertenties, social media en derden, heb je wel toestemming nodig. https://www.cookieinfo.net/standpunt-van-autoriteit-persoonsgegevens-mbt-cookies/

Als retailer plaats je vrijwel zeker ook niet-noodzakelijke cookies en ben je waarschijnlijk verplicht een cookiebanner zoals het onderstaande voorbeeld in te schakelen. Mocht je alleen gebruik maken van noodzakelijke en geanonimiseerde voorkeuren en statistische cookies, dan blijf je verplicht de consument te informeren. Dit kan echter worden opgenomen in de privacyverklaring die je volgens de nieuwe wet dient op te stellen.

 

AVG 25 mei 2018 Banner1

AVG 25 mei 2018 Banner2

De nieuwe cookiebanners op de site van CookieInfo.net

 

Cookies analyseren

Hoe weet je nu welke cookies je op je website plaatst? Het handmatig in kaart brengen van cookies is volgens Schierbeek erg complex. “Je moet elke pagina doorlopen waardoor je snel fouten maakt, verborgen cookies mist en zo niet kan voldoen aan de nieuwe eisen. 30% van de cookies op je website verandert bovendien maandelijks. Ook komen er cookies bij of vallen af. Aangezien de AVG verlangt dat je transparant bent in het verstrekken van informatie, wil je kunnen terugvallen op een geautomatiseerde oplossing die je cookies maandelijks scant. Een analysetool geeft je inzicht in welke cookies je hanteert, welke je daadwerkelijk nodig hebt en welke (trackers) ongewenst zijn. Nog eenvoudiger is het om ook je banner en privacyverklaring automatisch te laten bijwerken door een applicatie.”

Hoewel de nieuwe ePrivacy Verordening pas later dit jaar of in 2019 intreedt, zijn websites wel degelijk onderhevig aan de AVG. Lees in de aankomende editie van Textilia welke maatregelingen je nog meer moet nemen om te voldoen aan de nieuwe AVG-wetgeving.

 


TIPS:


Werk je met Google Analytics dan kun je vrij eenvoudig voorkomen dat het bedrijf de gegevens van je bezoekers gebruikt voor marketing. Doe dit door:

  • Een verwerkersovereenkomst met Google af te sluiten;
  • Het IP-adres van bezoekers als anoniem in te stellen;
  • Het delen van statistieken met Google uit te zetten.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.