Bevlogen modeverkopers: ‘We zijn niet op omzet gericht, zo werkt het niet bij ons’

AMSTERDAM, 30 juli 2019 15:52 | Cintha Rood

Winkelmedewerkers spelen een cruciale rol in de bestendigheid van een bedrijf, stelt ABN AMRO in de sectorprognose voor 2018. Service, klantvriendelijkheid en deskundigheid van het personeel hebben meer invloed op de klanttevredenheid dan bijvoorbeeld het assortiment of de prijzen. Wie zijn deze topmedewerkers en wat maakt ze zo goed in hun vak? In een serie verhalen stellen we ze voor. Dit keer: Bibi Overakker (31) van Foof in Haarlem. 'Wat wij als team mooi vinden verkopen we goed'

Beeld:Tessa (L) en Bibi Overakker

Wat maakt iemand een goede verkoper?

“Ik vind het belangrijk dat klanten blij de deur uit gaan en zich niet gepusht voelen om iets aan te schaffen. Ze moeten zich altijd welkom voelen om vrijblijvend te komen kijken en ik vind het vooral belangrijk dat ze blij worden van de collectie. Eerlijkheid is heel belangrijk naar de klant toe. Om eerlijk te kunnen zijn moet je eerst goed luisteren: wat zijn hun wensen, wat past bij hun figuur en staat ze goed? Op basis daarvan geef ik goed advies en help ik met het samenstellen van sets. Veel klanten vinden dat namelijk best moeilijk. Het helpt dat ik achter de collecties sta die we verkopen, wat wij als team mooi vinden verkopen we goed. We brengen dat enthousiasme goed over.”

Hoe heb je het vak geleerd?

“Door het te doen. Ik ben alleen in een kleine winkel begonnen samen met mijn zus, maar als je iets doet wat je heel leuk vindt dan leer je het op een heel natuurlijke manier vanzelf. We zijn niet gericht op de omzet, zo werkt het niet bij ons. Het verkopen komt vanuit m'n hart. Ons assortiment is zo ontzettend leuk, dat gaat gewoon vanzelf.”

Wat vind je lastig aan je vak?

“Soms kan het lastig zijn als klanten terugkomen met klachten. Er zijn consumenten die denken dat ze over je heen kunnen lopen en dat je alles kunt vergoeden, terwijl je keihard werkt om je boterham te verdienen. Nu hebben we gelukkig niet veel van dat soort klanten, maar er is zijn enkelingen die bijvoorbeeld met een afgedragen laars van vorig jaar de winkel in lopen en deze vergoed wil hebben. Zo werkt het natuurlijk niet. Maar ook het consumentengedrag, dat verandert continu. Consumenten worden op allerlei manieren beïnvloed, bijvoorbeeld door het weer. Als september en oktober warm zijn heeft dit invloed op de verkoop van de wintercollectie die in augustus geleverd wordt.

Zou je een tweede winkel willen hebben?

“Jazeker; een tweede vestiging van Foof in een andere stad lijkt mij ontzettend leuk. Maar voorlopig nog even niet. Vorig jaar oktober hebben wij onze twee aparte winkels, de schoenenwinkel en de kledingwinkel, samengevoegd tot één. Die samenvoeging is een goede stap geweest, het geeft namelijk veel meer rust en het vult elkaar erg goed aan. Hierdoor kunnen we ons goed focussen op het assortiment en de persoonlijke aandacht voor onze klanten. We krijgen vaak de vraag of we nog een vestiging hebben op een andere locatie. Voor de toekomst is dat wat mij betreft een goed idee.”

Wat vind je over het algemeen van het winkelpersoneel vandaag de dag?

“Ik winkel niet zo vaak. Over algemeen is het Nederlandse personeel in de zelfstandige winkels aardig en behulpzaam. Bij ketens zoals een Zara vind ik het personeel niet goed. Er staan mega-rijen en ze zijn vaak heel chagrijnig. Dat snap ik ook wel, ik zou er ook niet willen werken. Het personeel in ketens zal nooit vragen of je ergens naar op zoek bent, terwijl ik die persoonlijke aandacht juist zo belangrijk vind.”

Hoe zie jij de toekomst van de stenen winkel?

“Die gaat groeien en wordt nog belangrijker. Er komt volgens mij steeds meer behoefte aan de beleving van écht winkelen. De mix van het juiste personeel en een fijn assortiment maakt winkelen juist zo leuk. Een bezoek aan een stenen winkel zorgt voor herinneringen en de blijdschap na het doen van je aankopen. Consumenten vinden het dan ook oprecht een beleving om naar Foof te komen.”

 

Naam: Bibi Overakker (31)

Werkgever: Foof

Aantal jaren in dienst: 4 aantal jaar werkzaam als mede-eigenaar met tweelingzus Tessa Overakker

Favoriete modemerk: Dante 6 en See by Chloe

 

Heb jij in jouw winkel ook zo’n bevlogen verkoper staan? Of ben jij er zelf een? Iemand die het verschil maakt met het bieden van service en kennis, haarfijn aanvoelt wat klanten willen en een duidelijke mening heeft over de moderetail? Geef hem op haar dan nu op door een mail te sturen naar redactie@textilia.nl.

 

 

Geblokkeerdblokje_metbal