Bestverkocht bij The Stockroom in Deventer: 'verantwoorde jeans gaat als een speer’

Amsterdam, 26 september 2019 10:15 | Margreet Anches

Ook zo benieuwd wat momenteel bij andere mannenmoderetailers het best verkoopt? Deze keer belden we met Mark Wegstapel, eigenaar van The Stockroom in Deventer. “Ik merk dat onze klant behoefte heeft aan rust. Het hoeft allemaal niet meer zo druk.”

Welke items zijn momenteel een bestseller bij The Stockroom?

“De spijkerbroeken van Nudie Jeans verkopen ontzettend goed, die gaan echt als een speer. Mensen zijn duidelijk op zoek naar verantwoorde jeans. Ik hoor dan ook van mijn klanten dat ze daar gericht op binnen komen. Dus duurzaamheid is op dit moment erg belangrijk voor ons. Kijkend naar de modellen, valt op dat bij de mannen de ‘Lean Dean’ erg populair is. Dit is een broek die goed draagbaar is voor een brede doelgroep; slank met op het bovenbeen voldoende ruimte. Daarnaast verkopen de polo’s van Fred Perry erg goed. Er zat een tijdje een smet op het merk, doordat het werd gedragen door een bepaalde jeugdige doelgroep. Nu zie ik dat met name de volwassen man deze tops weer regelmatig pakt.” 

 

Wat zijn de bestverkopende producten voor vrouwen?

“De golden rivet-jeans (de premium lijn) van Denham. Vooral het ‘Sharp’-model is voor ons een goede broek. Op twee staat de ‘Spray’. Deze fit is skinny en heeft aan de voorzijde geen echte zakken, waardoor het model mooi op het been blijft. Qua tops zijn Scotch & Soda en Alix the Label toppers. Alix the Label biedt een heel specifiek en duidelijk beeld: vrolijk, anders, wat gekkig en net even anders qua prints. Zij besteden veel aandacht aan online en daar profiteren wij als dealer ook merkbaar van. Scotch & Soda presteert bij ons al vanaf het begin erg goed. We zijn gestart met de mannencollectie en kopen nu sinds drie seizoenen met succes dames de vrouwenlijn in. Een groot deel van ons budget gaat naar dit merk. Voordeel vind ik de uitgebreide collectie, waardoor je niet in elke winkel hetzelfde beeld tegenkomt.” 

 

De tekst gaat verder na de foto.

 

fred perry

Bron: www.instagram.com/thestockroomdeventer

 

Wat heb je al nabesteld? En ga je nog bijkopen?

“Polo’s bestellen we geregeld na, korte mouwen verkoop ik het hele jaar door. Zeker de basiskleuren als wit, blauw, grijs en groen. Ook de denims van Nudie Jeans en Scotch & Soda bestellen we wekelijks bij. Dat gaat echt heel hard. Gelukkig hebben deze merken een aardige b2b-voorraad. Jassen zijn samen met jeans in het najaar de belangrijkste artikelgroepen voor ons. Normaal gesproken bestellen we rond oktober jassen bij, bijvoorbeeld bij Scotch & Soda, dus dat zal ook dit seizoen het geval zijn.” 

 

Wat verkoopt minder goed?

“Het is iets te vroeg om te zeggen welke producten echt stilstaan. Ik zie wel dat de verkoop van korte mouw shirts iets afneemt, ten faveure van longsleeves en sweats. Maar dat is normaal voor de tijd van het jaar.” 

 

Welk product heeft je verrast?

“Het fleeceverhaal van Helly Hansen. Het was een beetje een gok, omdat het vrij opvallend is door de logo’s, maar de truien en jacks werden al vroeg in het seizoen erg goed opgepakt.  Knap dat ze de omslag hebben weten te maken van een functioneel merk tot een modische streetcollectie, waardoor vooral jonge klanten van tussen de 16 en 20 jaar worden aangetrokken.” 

 

De tekst gaat verder na de foto.

 

Helly Hansen fleece

Bron: www.instagram.com/thestockroomdeventer

 

Heb je nieuwe merken en hoe worden die opgepakt?

“Butcher of Blue is nieuw en ik ben blij verrast. Ik had niet verwacht dat dit zo snel opgepikt zou worden. En dan gaat het niet over één artikelgroep, maar alles scoort goed: van de truien en sweats tot de jacks. Butcher of Blue brengt binnen onze collectie de nodige vernieuwing. Ik merk dat onze klant behoefte heeft aan rust. Het hoeft allemaal niet meer zo druk. Dit label heeft mooie rustige kleuren – blauwen, grijzen, groenen, gebroken wit – maar met mooie details en hoogwaardige kwaliteiten. Je moet altijd diepgang en spanning brengen, maar geen bonte kermis. Daar kopen we nu op in. Verder zijn we gestart met de leren jacks van Goosecraft. Ik zocht al lange tijd naar een echte leerspecialist. De producten van dit merk zijn betaalbaar en zitten goed in elkaar. Mannen pakken ze tot nu toe vrij goed op, bij de vrouwen heeft dit nog wat meer tijd nodig.”

 

Hoe verloopt het seizoen tot nu toe?

“In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, lopen we echt een stuk voor. Ik ben heel blij met deze ontwikkeling. Vorig jaar hadden we langer mooi weer waardoor de verkoop langzaam op gang kwam. Nu merkte ik dat er eerder behoefte was aan najaarsgoed. Daarbij komt dat we ook eerder meer ruimte in de winkel hadden, doordat we op tijd door onze voorraden heen waren. Hierdoor konden we sommige collecties ruim twee weken eerder laten leveren. Als we dit zo volhouden, wordt het een mooi seizoen.”

 

Waar geef je dit seizoen meer aandacht aan?

“We gaan om naar een nieuw lichtplan. We zijn begonnen met de etalage en achterin. Binnenkort is de beurt aan het middenstuk van de winkel. Goed licht is ontzettend belangrijk.”  

 

Facts 

 

Winkel: The Stockroom in Deventer

 

Open sinds: september 2016

 

Oppervlakte: 100m2 

 

Personeel: geen

 

Doelgroep: mannen en vrouwen tussen 16 en 50 jaar. 

 

Merken: o.a. Alix the Label, Anerkjendt, Butcher of Blue, Calvin Klein Jeans, Denham, Fred Perry, Helly Hansen, Levi’s, Nudie Jeans, Tommy Jeans, Scotch & Soda. 

Geblokkeerdblokje_metbal