Kleding: hoe duurder hoe duurzamer?

AMSTERDAM, 26 april 2012 12:13 | Rosita van der Kwaak

Consumenten gaan er vaak vanuit dat duurdere merken hun zaken op orde hebben wat betreft duurzame en verantwoorde productie. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas, een onderzoek onder ruim 500 Nederlanders.

Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders (56%) denkt dat milieuproblemen of slechte arbeidsomstandigheden veelvuldig voorkomen bij de productie van kleding. Kinderarbeid wordt het vaakst genoemd, terwijl de problemen in de praktijk vooral de milieu-impact en de lage lonen en lange werkdagen van de fabrieksarbeiders betreffen.

Niet vanzelfsprekend 

Ruim de helft van de ondervraagden (53%) vindt dat grote modebedrijven duurzame mode moeten verkopen. Zeker wanneer aan de kassa een fikse prijs wordt betaald, willen consumenten ervan uit kunnen gaan dat het kledingstuk onder fatsoenlijke omstandigheden is gemaakt. Slechts 29% vindt het vanzelfsprekend dat zijn favoriete merk duurzame kleding verkoopt.

Duur = duurzaam 

Maar liefst 88% van de respondenten kent geen duurzame kledingmerken. Consumenten die wel merken kennen, noemen vooral Kuyichi en af en toe Hema en Nike. Opvallend is dat hoe duurder een merk is, hoe meer men verwacht dat dit merk duurzaam en verantwoord is.

Gebrek aan informatie

Duurzaamheid is bij 90% van de consumenten geen overweging in het aankoopproces van nieuwe kleding, vooral door een gebrek aan informatie. Want 62% wil bij aankoop graag weten hoe duurzaam een kledingstuk is. Bij voorkeur ontvangen ze deze informatie op of aan het kledingstuk. Informatie opzoeken op internet of vragen aan het winkelpersoneel is minder populair.

Duurzaamheidskompas

Het Duurzaamheidkompas is een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de actuele duurzaamheidthema's. De achtste editie had het thema duurzame kleding en is eind maart uitgevoerd door research- & consultancybureau MarketResponse.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.