Winstgroei FNG, nieuwe winkel Xandres en H&M koopt geen Braziliaans leer meer

AMSTERDAM, 9 september 2019 13:06 | Tessa van Glabbeek

FNG heeft het eerste halfjaar van 2019 ruim 20 miljoen euro meer omgezet dan dezelfde periode vorig jaar. Verder: Xandres opent een nieuwe winkel in Den Bosch en H&M koopt geen Braziliaans leer meer na Amazonebranden.

Xandres opent winkel in Den Bosch

Kledingwinkel Xandres opent een nieuw filiaal in het centrum van Den Bosch, zo schrijft Indebuurt. Het Belgische label vestigt zich in het voormalige pand van Sissy-Boy, die eerder al verhuisde naar een groter pand. Momenteel wordt het nieuwe pand van Xandres nog onder handen genomen, de openingsdatum is dan ook nog niet bekendgemaakt. Het vrouwenmodelabel heeft pas één winkel in Nederland, in Naarden.

H&M koopt geen Braziliaans leer meer na Amazonebranden

Kledingketen H&M wil voorlopig geen leer meer kopen afkomstig uit Brazilië, zo schrijft De Standaard. Deze beslissing maakte het modebedrijf uit bezorgdheid dat de activiteiten bijdragen aan de ontbossing verantwoordelijk voor de zware bosbranden die het Amazonewoud teisteren. Het modelabel volgt met deze beslissing VF Corporation (moedermaatschappij van o.a. Vans en The North Face, red.) op, dat eerder een vergelijkbaar besluit nam.

“Door de zware bosbranden in het Braziliaanse gedeelte van het Amazonewoud, en de link met veeteelt, hebben we besloten om voorlopig niet meer te werken met leder uit Brazilië”, kondigde het Zweedse modebedrijf H&M donderdag aan. “Dat blijft zo tot er geloofwaardige checks bestaan om ons te verzekeren dat het leder niet bijdraagt aan de milieuschade van het Amazonewoud.” H&M meldt er wel bij dat het grootste deel van het leder dat wordt gebruikt voor hun producten (en die van &Other Stories en Cos), uit Europa komt.

Winst FNG blijft stijgen in eerste halfjaar 2019

FNG, het moederbedrijf van onder andere Miss Etam, Claudia Sträter en Brantano heeft haar halfjaarcijfers bekendgemaakt. Uit die cijfers blijkt dat de omzet van de groep uitkomt op ruim 273 miljoen euro, tegenover 251,1 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee steeg de omzet met ruim 20 miljoen euro, wat neerkomt op 13,7 procent. Ceo Pieter Penninckx wijdt de positieve resultaten aan: “Digitaliseren, doorgedreven verticale integratie en het bouwen en uitrollen van nieuwe retailconcepten.”

Eerder was al bekend dat FNG 2018 ook afsloot met winst: toen stegen ze met zo’n 6 procent naar 511,8 miljoen euro. Het was voor het eerst dat het bedrijf meer dan een half miljard euro omzet boekte.

Leestip: ‘Met Fenty daagt Rihanna het bestaande systeem van de modewereld uit’

Op woensdag 29 mei van dit jaar opende de digitale flagshipstore van Fenty, het modemerk van de 31-jarige artiest Rihanna. Dit modelabel werkt samen met Louis Vuitton Moët Henessy (LVMH), wat al een prestatie op zich is. Rihanna is een nieuw soort ontwerper, zo schrijft De Volkskrant: “De vraag is niet of Rihanna de modewereld kan bijhouden, maar of de modewereld Rihanna kan bijhouden.” Lees het volledige profiel hier.

CBS: ‘Omzetdaling mode- en schoenenwinkels tweede kwartaal 2019'

In het tweede kwartaal van 2019 heeft zowel de mode- als de schoenensector minder verkocht, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels in schoenen zette 2,9 procent minder om dan in dezelfde periode vorig jaar. Kledingwinkels daalden 0,7 procent in omzet, maar zij verkochten wel 1,7 procent meer producten (volume). Bij schoenenwinkels daalde ook het volume met 2,2 procent. De omzet van de gehele detailhandel steeg in het tweede kwartaal, deze was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,4 procent groter.

Internetverkopen winnen verder terrein, en namen in het tweede kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het tweede kwartaal 18,2 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers, die noteerden een omzetgroei van 23,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Bij pure players was deze omzetgroei 14,7 procent.

Het vertrouwen van detailhandelaren was in aan het begin van het derde kwartaal lager dan drie maanden eerder. De vertrouwensindicator daalde in deze periode van 10,9 naar 7,6. De daling wordt vooral veroorzaakt door verslechterde omzetverwachtingen. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam dit jaar toe. Er gingen in het tweede kwartaal 98 detailhandelsbedrijven failliet, 15 meer dan in het eerste kwartaal.

CBS q2 2019 omzet-branches-detailhan

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.