Winkelleegstand neemt toe, vintage horlogeretailer opent winkel in Nederland en Modefabriek blikt tevreden terug

AMSTERDAM, 16 juli 2019 15:45 | Door de redactie

De leegstand van winkelpanden neemt na jaren weer toe. Verder: Modefabriek kijkt terug op een geslaagde maandag - dinsdag-editie en de omzet van WE Fashion daalt. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 16 juli.

Beeld: Modefabriek by Presstigieux

Daling leegstand winkels stagneert

Ondanks dat een stijgend aantal winkels de deuren sloot, daalde de winkelleegstand in Nederland tussen 2015 en 2019. Daar lijkt nu een kentering in te zijn gekomen. Uit het rapport ‘Winkelleegstand 2019’ van Locatus komt naar voren dat de leegstand van 6,7% van het aantal panden begin dit jaar is gestegen naar 7% op 1 juli 2019. Het aantal leegstaande panden is daarmee toegenomen van 14.775 op 1 januari naar 15.445 zeven maanden later. Het onderzoeksbureau noemt de stagnatie van de ombouw van winkelpanden naar woningen, de belangrijkste reden van de toenemende leegstand. In heel 2018 hebben bijna 2.000 retailpanden een niet-retail functie gekregen. In de eerste helft van 2019 waren dit er minder dan 300. Daarnaast kregen leegstaande panden minder vaak een horecabestemming, wat de afgelopen vier jaar wel veelvuldig is gebeurd. De leegstand neemt het sterkst toe in de middelgrote winkelcentra van Nederland.

 

Omzet WE Fashion daalt

WE Fashion heeft de omzet in 2018 met 6,2% zien dalen ten opzichte van het voorgaande jaar. De keten noteerde een omzet van 258,4 miljoen euro, meldt het FD. In alle markten liep de omzet terug, waarbij in Nederland een daling van vijf miljoen euro moest worden geïncasseerd, naar een omzet van 160,6 miljoen euro. “De omzet daalt omdat we de verlieslatende winkels in Frankrijk hebben gesloten”, zegt pr-manager Liselotte van de Lustgraaf-Johansen in een schriftelijke reactie op de cijfers. “Op like for like basis groeit de omzet van WE, maar belangrijker ook het resultaat. De eerste helft van dit jaar winnen we in Nederland marktaandeel en staan de cijfers ook weer in t groen. Dus wij liggen op koers”, aldus Van de Lustgraaf-Johansen. De nettowinst van WE Fashion was met 76,6 miljoen euro flink hoger dan in 2017, toen 10,8 miljoen euro werd gerealiseerd. Dit komt met name door de verkoop van vastgoed, waarmee het bedrijf 79 miljoen euro verdiende.

Vintage luxe naar Amsterdam

Xupes, de Britse digitale aanbieder van luxe vintage horloges en sieraden, heeft een winkel geopend in Amsterdam. Het is de eerste winkel buiten het Verenigd Koninkrijk van het bedrijf, dat hoofdkantoor houdt in Stortford op het Britse platteland. De Amsterdamse showroom is gevestigd in het rode kasteeltje vlakbij het Vondelpark en is maar liefst 1000 m2 groot. Xupes werd in 2009 opgericht door de 31-jarige John McKenzie en zijn vader. Naast vintage horloges en sieraden van luxemerken als Rolex, Audemars Piguet, Tiffany en Cartier, verkoopt de retailer ook high end kunstwerken, keramiek en zeer gewilde handtassen zoals de Birkin-bag. Volgens de Financial Times draaide het bedrijf in 2018 een omzet van £10,9 miljoen.

 

Curvy beurs

Op zondag 28 en maandag 29 juli vindt de zesde editie van WFC Big Brands plaats in het World Fashion Centre in Amsterdam. Bijna 110 vrouwen- en mannenlabels met plus size-collecties als Tom Tailor Benelux, Aïno, Erfo, Myday Moda, Chrissize, Dresskini, Cette, Syl Design, Esseph H.O. Magna, Maella, Zeffa, G-maxx Exxcellent, Nör+, One Two Six 126, Backstage  en JJ Footwear presenteren in twee hallen hun nieuwe voorjaar- en zomercollecties 2020. Ter inspiratie organiseert de beurs ook verschillende catwalkshows die langs de stands voeren. De toegang tot de beurs is gratis voor bezoekers die zich vooraf registreren en ook het parkeren is kosteloos. De complete lijst met exposanten is te vinden op de site van de beurs.

WFC Big Brands is ontstaan vanuit een doorstart van de in 2016 failliet gegane beurs Just BiB.

 

Dit vond Modefabriek van de afgelopen editie

De organisatie van Modefabriek kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen editie, zo reageert de woordvoerder: “Het was een spannende editie om te organiseren. De eventdagen hebben we verplaatst en er kwam met Off_South een heel nieuw event bij. Gelukkig kijken we erg tevreden terug.” De organisatie heeft al veel reacties gekregen op de verandering: “Vanuit verschillende invalshoeken. We gaan nu alles evalueren en nemen dat allemaal mee naar de volgende editie.”

Of de beurs vanaf nu elk seizoen plaatsvindt op maandag en dinsdag, is nog niet zeker: “Maar de aanstaande wintereditie in ieder geval wel. We willen graag voor beide edities – zomer én winter – testen en evalueren of het werkt.” De voornaamste reden voor de verplaatsing in dagen was de wens vanuit de markt: “We geloven dat het zo voor Nederlandse én internationale retailers en andere modeprofessionals makkelijker wordt om naar Modefabriek te komen. Daarnaast zijn de zondagen ook vaker belangrijke ‘winkeldagen’ voor de retailer”, aldus de woordvoerder.

Het nieuwe event Off_South beviel goed, de organisatie krijgt dan ook positieve reacties, zo vertelt de woordvoerder: “Mensen vinden het een coole locatie met een goede sfeer, waar het product en het verhaal centraal staat.” Veel merken verhuisden van de Modefabriek-vloer naar die van Off_South. Toch waren er bij elkaar meer merken aanwezig dan andere edities, ook al leek Modefabriek een stukje leger, met één hal minder: “Met Off_South erbij waren het in totaal eigenlijk meer merken dan bijvoorbeeld de vorige zomereditie. Overigens is het voor Modefabriek ook geen ambitie om altijd te blijven groeien in vierkante meters. We kiezen er dan liever voor om met Modefabriek het meest creatieve en inspirerende fashionevent te zijn.”

De wintereditie staat gepland op maandag 27 en dinsdag 28 januari 2020.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.