Vidrea zegt te zijn ‘belazerd’ en sluit winkels OVS, retailers moeten volgens Rutte meebewegen en Doutzen reageert op kritiek

AMSTERDAM, 16 mei 2019 13:08 | Renate Zoutberg

Het moederbedrijf van OVS Kids, Vidrea Retail, heeft besloten de winkels te sluiten, Doutzen Kroes reageert op de kritiek die ze kreeg op haar filmpje voor Hunkemöller en minister-president Rutte adviseert winkeliers mee te bewegen en te innoveren. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 mei.

Moederbedrijf Witteveen sluit de deuren van OVS-winkels

De Nederlandse winkels van OVS Kids zijn deze week op slot gegaan. Daarnaast heeft moederbedrijf Vidrea Retail besloten de uitrol van de Italiaanse formule in Nederland helemaal te staken. Dat meldt Retailtrends. Een woordvoerder van Vidrea zegt tegen RTLZ te zijn ‘belazerd’ door Sempione Retail, de Zwitserse eigenaar van de formule OVS.

Het moederbedrijf van onder meer Witteveen nam vorig jaar tweehonderd winkels over van Charles Vögele, die eerder ook in handen waren van Sempione, en bouwde deze om tot hun Miller & Monroe-formule. Vidrea zegt dat er destijds een balansgarantie van 82 miljoen euro werd afgegeven door de Zwitserse tak van OVS. Later bleek die garantie er volgens het bedrijf niet te zijn, terwijl Sempione failliet ging. Hierdoor raakte Vidrea naar eigen zeggen in financiële problemen. De Duitse tak van Miller & Monroe vroeg eerder dit jaar surseance aan en later was ook de Nederlandse tak aan de beurt. 

Minister-president Rutte: ‘Retailers moeten meebewegen en innoveren’

Als het retaillandschap ergens snel verandert, is het wel in Nederland volgens premier Mark Rutte. Dat betekent volgens hem: “Meegaan in dit tempo, innoveren en jezelf opnieuw uitvinden.” Dat schrijft Twinkle. De minister-president was de afsluitende spreker op dag twee van het World Retail Congress in Amsterdam.

Rutte zei verder dat de verandering van het retaillandschap niet het werk is van retailers alleen. “De transformatie van de retail gaat verder dan de sector zelf. Het gaat in de kern over hoe mensen hun leven inrichten, met alles wat daarbij hoort: sociaal, logistiek, en de verhouding werk-vrije tijd.”

Meebewegen en innoveren is het devies voor retailers volgens de premier. Hij benoemde het vervagende onderscheid tussen bricks en clicks. “Grote retailers in Nederland beseffen dat ze de consument niet alleen welkom moeten heten in fysieke winkels, maar dat ze ook online de rode loper uit moeten rollen. Omgekeerd zie ik dat grote online webshops fysieke winkels openen, zelfs in binnensteden.”

Zo bestrijden deze Nederlandse winkelsteden leegstand

In Zwolle, Deventer en Apeldoorn is de leegstand flink afgenomen. Terwijl kleinere plaatsen als Lochem en Nunspeet de winkel-crisis als beste weerstaan. Wat is het geheim, vroeg de Stentor zich af en ging op onderzoek uit.

Recente cijfers leveren het bewijs: in Zwolle lag het dieptepunt in 2016 met 8,7% leegstand, dat daalde vorig jaar 5,1%. Apeldoorn duikelde van bijna 12 procent naar net onder de 5 procent. Deventer wist in de afgelopen 2 jaar de leegstand te halveren tot 8,2 procent. Die gemeente investeerde de afgelopen jaren tienduizenden euro’s in de strijd tegen leegstand, vertelt de binnenstadsmanager. Leegstaande winkels worden zowel fysiek als online meer onder de aandacht gebracht en via het platform ‘Start je winkel’ worden ondernemers en pandeigenaren bij elkaar gebracht.

In Nunspeet (2,7%) zijn amper lege winkelpanden te vinden. Ondernemers, gemeente en pandeigenaren zetten samen Nunspeet als winkeldorp op de regionale kaart. Lochem (3,3% leegstand) profiteert van de charme van de historische binnenstad, zonde grote ketens. Het trekt vooral kleine, zelfstandige winkeliers aan die volgens een woordvoerder zorgen voor sfeer en gezelligheid. “

Google Shopping vergroot bereik voor aangesloten retailers

Google Shopping gaat een aantal grote wijzigingen doorvoeren, waardoor onder meer iedere consument straks beschikt over een eigen gepersonaliseerde shoppingpagina. Verder worden ze geholpen bij de aankoop door Google. Dat schrijft Twinkle.

Daarnaast brengt het bedrijf de Showcase Shopping Ads, een soort etalage voor adverteerders, naar meer kanalen, zoals Google Images en ook YouTube. Ook Google Shopping Actions, de eigen marktplaats van Google, wordt uitgebreid naar YouTube en Google Images. Voor verkopers op Google betekent dit dat het bereik wordt vergroot, omdat hun producten op meer kanalen van Google te zien zullen zijn. Ook kunnen retailers, die zowel op Google hun producten online aanbieden als in fysieke winkels, een pick up-dienst in Google aanbieden, waarbij consumenten online producten aanschaffen en in een desbetreffende winkel ophalen. Dit bevindt zich nog wel in de bèta-versie.

Doutzen reageert op felle kritiek na pikante video

Nederlands topmodel Doutzen Kroes heeft in publiekstijdschrift Grazia gereageerd op de felle reacties die ze kreeg op haar filmpje voor Hünkemoller. Hierin ging ze onlangs rollebollend door het beeld en maakte ze sexy bewegingen. Het kwam haar op veel kritiek van kijkers te staan, schrijft onder meer RTL Boulevard, met reacties als ‘Kom op! Volgens mij hoef je geen seks te verkopen om gehoord te worden. Heel teleurgesteld!’.

“Ach”, reageert Doutzen in Grazia. “Het is gewoon wat het is. Ik denk dat ik als volwassen vrouw mijzelf neer mag zetten zoals ik dat wil. Ik heb vooral heel veel lol gehad en ben Hunkemöller heel dankbaar om ook deze kant van mijzelf te kunnen laten zien.”

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.