Het Prijzencircus keert terug, uitstel van betaling voor La Ligna en consument wil meer technologie in de winkel

AMSTERDAM, 24 juni 2019 13:01 | Renate Zoutberg

Het Prijzencircus van V&D keert terug, La Ligna vraagt uitstel van betaling aan en de consument wil meer technologie in de winkel. Verder in dit nieuwsoverzicht een prikkelende column: ‘In een stenen winkel kopen is zó risicovol’.

Consument wil meer technologie in de winkel

De Nederlandse consument wil dat retailers vaker technologie gaan inzetten voor bijvoorbeeld het geven van extra informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces (58%), zowel online als offline. Dat meldt Marketingtribune op basis van onderzoek van omnichannelspecialist Manhattan Associates. Verder blijkt dat 62% van de consumenten naar de winkel gaat om producten te kunnen testen, 60% vindt het belangrijk om producten direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook de uitverkoop en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel te bezoeken.

Volgens Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, tonen deze cijfers aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde niet heeft verloren. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en hier dus op ingericht moet zijn.”

Prijzencircus keert terug

Het befaamde Prijzencircus keert dit najaar terug bij V&D. Dat zei Ronald van Zetten, een van de eigenaren van V&D, op NIMA Marketing Day. Dat meldt Retailnews op zijn website. Het koopjesevenement van het bankroet gegane warenhuis wordt gelanceerd als online platform: prijzencircus.nl. Het staat los van de website vd.nl.

Het Prijzencircus was jarenlang een evenement waarop de warenhuizen van V&D producten tegen korting verkochten. Hieraan kwam een eind toen eind 2015 het doek viel voor V&D. In april 2016 ging het laatste warenhuis op slot.  In juni 2016 werd bekend dat het warenhuis een doorstart maakte. De curatoren hadden de merknaam verkocht aan drie retailondernemers, waaronder Roland Kahn van Coolcat en voormalig Hema-topman Ronald van Zetten. In september 2018 kondigden de nieuwe eigenaren de nieuwe start van V&D aan, niet als fysiek maar als online warenhuis.

H&M opent een megastore in Breda

H&M heeft een nieuwe megastore in de Ginnekenstraat in Breda geopend, schrijft BN De Stem. In de 3.000 vierkante meter grote store komen alle concepten die de keten in Breda al had samen. Op de drie verdiepingen zijn dames-, heren- en kindermode te vinden, alsook H&M Home. Deze vestiging is volgens de krant een van de grootste modezaken van Breda, iets groter zelfs dan bijvoorbeeld Zara daar. De zaak in de Ginnekenstraat is de eerste Nederlandse H&M-winkels met ‘de vernieuwde look en feel’, zo stelt het bedrijf zelf.

La Ligna vraagt uitstel van betaling aan

Het vrouwenmodemerk La Ligna verkeert weer in zwaar weer. Na het faillissement drie jaar geleden en de doorstart die daarop één maand later volgde, is aan het moederbedrijf Benlig bv vorige week uitstel van betaling verleend. Dat blijkt uit de melding op rechtspraak.nl.

La Ligna heeft momenteel 30 winkels verspreid over Nederland in plaatsen als Leeuwarden, Groningen, Haarlem, Den Bosch, Amsterdam, Gorinchem, Woerden en Bergen. Momenteel wordt gekeken of er interesse is voor een overname of doorstart, zo meldt bewindvoerder Mr. Noor Zetteler van Wijn & Stael Advocaten uit Utrecht, aldus Fashionunited.

‘Iets in een stenen winkel kopen is zóóó risicovol’

Radiopresentatrice van het NPO-programma Radar Radio Mischa Blok zegt in haar column op NPO Radio 1 dat ze liever online dan in een fysieke winkel koopt. Aanleiding hiervoor is een recente ervaring die ze had toen ze een aankoop terug wilde brengen naar een kledingzaak. Voor het rokje dat ze kocht, wilde de winkeleigenaar een tegoedbon geven, geen geld. ‘Het kan toch niet zo zijn dat je als klant genoegen moet nemen met een tegoedbon?’, schrijft ze verontwaardigd.

Ze zocht haar rechten op via Google: ‘"Ruilen of teruggave van geld bij het retourneren van een deugdelijk product (dus het is niet kapot) is een gunst die de winkel je verleent. Geen recht". Het is een heel ander verhaal als je je aankoop online hebt gedaan. Dan heb je namelijk gewoon recht op je geld terug. Gek eigenlijk, dat je meer rechten hebt als koper wanneer je gewoon op je bank op iets klikt en koopt, dan wanneer je de moeite neemt om op de fiets naar een fysieke winkel te gaan.’ Bloks voorkeur gaat voortaan uit naar online shoppen, besluit ze. ‘De volgende keer ga ik gewoon weer online shoppen. Iets in een stenen winkel kopen, dat is zóóó nineties en zóóó risicovol.’

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.

  • R Klijn

    28 jun 2019 11:06:02

    Ja Mischa, het is jammer dat Mischa zich zo uitspreekt, zie net dat ik het voor 100 procent eens ben met Catharina, zo,n artikel werkt er inderdaad aan mee dat de leukste winkels gaan verdwijnen en plaats gaan maken voor alle soorten eet en drink gelegenheden, jammer ,
    hard werkende ondernemers in leuke buurtjes delven het onderspit.

  • catharina buziau

    26 jun 2019 20:53:10

    Jammer dat Mischa zich zo uitspreekt over winkels en tegoedbonnen. Ik vind het logisch dat je een tegoed krijgt in een winkel. De klant heeft het artikel kunnen passen en bij haar volle verstand kunnen besluiten om het wel of niet te kopen. Dat de winkels akkoord gaan met ruilen is inderdaad een gunst, maar getuigt van goede service. Laat iedereen online gaan kopen, maar dan niet huilen als de leukste winkels zo direct verdwenen zijn.