Tegenvallende resultaten voor Wehkamp en Torfs en waarde van winkelpanden daalt nu ook op A-locaties

AMSTERDAM, 5 augustus 2019 15:57 | Tessa van Glabbeek

Zowel Wehkamp als Torfs kampen met tegenvallende resultaten. Verder: de waarde van winkelpanden op populaire plekken daalt nu ook. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 5 augustus 2019.

Dalende cijfers Wehkamp door slecht weer

De omzet van online speler Wehkamp is in de periode april 2018 tot en met maart 2019 10 procent lager uitgekomen op 661 miljoen euro. Vooral in het tweede halfjaar verslechterden de resultaten door tegenvallend weer, zo schrijft Emerce. De financiële resultaten laten volgens de webwinkel het risico zien van een te grote focus op mode-artikelen en de daarbij horende hoge kosten.

De sterke groei van het lente- en zomerseizoen werd teniet gedaan door het slechte herfst- en winterseizoen, als gevolg van extreem warm weer. Er zijn nu dan ook plannen bij Wehkamp voor een verdere ontwikkeling van de living-categorie. De eerste stappen zijn al gezet: eind 2018 ging de webshop een samenwerking aan met BCC voor de gehele elektronica-categorie.

Waarde van winkelpanden daalt zelfs op populaire plekken

De moeilijkheden op de markt voor winkelvastgoed hebben nu ook A-locaties bereikt. Dat schrijft het Financieele Dagblad. De prijzen van winkels in historische binnensteden dalen, net als de winkelpanden op minder drukke plekken. Analisten verwachten voor de komende tijd nog veel grotere afboekingen bij winkelbeleggers.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die beursgenoteerde vastgoedfondsen vorige week hebben gepubliceerd. Zo werden bijvoorbeeld de Nederlandse winkels van belegger Vastned, die zich vooral op kleinere winkelpanden in historische binnensteden richt, de afgelopen zes maanden in totaal 2,9 miljoen euro minder waard. Een jaar eerder steeg de waarde van de panden nog met bijna 13 miljoen euro.

Schoenenketen Torfs ziet winst dalen door succes eigen webshop

De Belgische schoenenketen Torfs zag het afgelopen boekjaar zijn winst dalen. Vreemd genoeg komt dat vooral door het succes van de eigen webwinkel, zo meldt Retaildetail. Torfs realiseerde het afgelopen jaar een totale omzet van 145,6 miljoen euro (+2 procent), maar de bedrijfswinst daalde van 4,1 miljpen euro naar 1,4 miljoen euro en ook de nettowinst ging fors lager. De dalende winst is toe te schrijven aan de hoge kosten die verbonden zijn aan de e-commerce. Torfs verkoopt steeds meer schoenen online, maar de marges daarop liggen een stuk lager door de torenhoge kosten.

Nieuw online platform: Enable The Label

Er is een nieuw online platform op de Nederlandse markt met de naam Enable The Label. Hier kunnen opkomende modelabels uit grote Europese modesteden de mogelijkheid krijgen om eenvoudig de Nederlandse markt te betreden. Met de lancering worden 15 exclusieve labels uit Stockholm, Londen, München en Kopenhagen geïntroduceerd. De bedoeling van het platform is dat de exclusiviteit gewaarborgd wordt. Binnenkort worden er meer labels op Enable The Label toegevoegd, maar zodra een label een verkooppunt in Nederland krijgt, wordt dit merk van het platform afgehaald.

Leestip: De duurzame sneaker komt eraan        

Je kunt er tegenwoordig vrij gemakkelijk aan komen: een T-shirt gemaakt van biologisch katoen, of een tas van veganistisch leer. Maar duurzame sneakers? Die waren lange tijd nauwelijks te koop. Te lastig om te maken, dachten producenten. Daar lijkt nu verandering in te komen, lees hier het hele artikel van de NOS over de duurzame sneaker.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.