Stroke Amsterdam stopt

AMSTERDAM, 12 juni 2018 14:39 | Rosita van der Kwaak

Het vrouwenmodemerk Stroke Amsterdam houdt na 20 jaar op te bestaan. Oprichter en eigenaar Berry Tielens concludeerde dat de noodzakelijke groei uitbleef en gaat zich nu volledig richten op zijn winkels.

Omdat er geen groei zit in het aantal verkooppunten ziet oprichter Berry Tielens zich genoodzaakt om te stoppen met Stroke Amsterdam. De zomercollectie die nu in de winkels ligt is de laatste, de herfst-winter collectie 2018-2019 wordt niet meer uitgeleverd. “Ik heb de afgelopen 20 jaar met heel veel passie aan de collecties gewerkt. Een aantal jaar geleden hebben we onze strategie aangepast en ons team versterkt. Dit gaf een nieuw elan en werd ook enthousiast ontvangen door onze bestaande klanten. Het heeft echter niet geleid tot een fikse uitbreiding van onze verkooppunten, waardoor ik helaas ben gedwongen een punt achter Stroke te zetten en mijn leven een nieuwe richting te geven.”

Rebranding  

Het merk begon in 1999 als Stroke Collection en werd tien jaar later omgedoopt naar Stroke by Berry Tielens. Twee jaar geleden onderging het merk een rebranding en werd de naam veranderd in Stroke Amsterdam. Er kwam een ander leverritme met meer leveringen, een iets kleinere collectie, een jongere uitstraling en uitbreiding met een tassen- en accessoireslijn. Stroke heeft nu ongeveer 120 verkooppunten in Nederland en 40 in België.

Uitdaging verdwenen

“We hebben redelijk wat verkooppunten en op zich hadden we het nog best vijf jaar kunnen uitzingen”, vertelt Tielens over zijn besluit. “Maar in Nederland is het bijna niet meer te doen om eigen productie te draaien, waarbij je het moet opnemen tegen bedrijven die voor 8 euro een artikel maken. Ik kon mijn creativiteit niet meer kwijt en de uitdaging is verdwenen. Dit is natuurlijk geen keuze die in een week gemaakt is, hier liep ik al een tijdje mee rond. Maar ik geloof nog steeds heel sterk in retail én ook in wholesale.”

Conceptstores

Tielens gaat zich volledig richten op zijn retailconcept Llen, waar hij in maart 2018 mee begon en dat inmiddels vijf winkels heeft in Zeist, Baarn, Breda, Sint Oedenrode en Veldhoven. In dit multibrandconcept voor vrouwen worden merken verkocht als Filippa K, Essentiel, By Malene Birger, Tiger of Sweden, Lolly’s Laundry én het eigen label Llen. “We willen naar 15 winkels in Nederland. Bij Llen zien we dezelfde vrouw als bij Stroke, de 35+ vrouw die kwaliteit wil, maar dan voor een ander kleedmoment. Stroke was clean en wat klassieker, Llen is sportiever en draagbaar. Het is wat jonger, maar alleen qua look en niet persé qua leeftijd.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.