Recordstijging consumentenprijzen, Levi’s staat op tegen vuurwapengeweld en paraplumerk Senz failliet

AMSTERDAM, 6 september 2018 16:15 | Tessa van Glabbeek

De consumentenprijzen hebben in augustus de hoogste stijging meegemaakt in bijna vijf jaar. Verder: Levi’s staat op tegen vuurwapengeweld en paraplumerk Senz is failliet. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 september.

beeld: Senz

Consumentenprijzen stijgen het hardst in vijf jaar

De consumentenprijzen hebben in augustus de hoogste stijging meegemaakt in bijna vijf jaar, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nederlandse consumenten moesten 2,3 procent meer betalen voor goederen en diensten dan een jaar eerder.

In augustus waren consumentengoederen en –diensten 2,3 procent duurder dan een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in bijna vijf jaar tijd. De stijging van consumentenprijzen was in augustus groter dan in juli. Dat is volgens het CBS voornamelijk doordat kleding en voedingsmiddelen duurder zijn geworden.

De Consumentenprijsindex (CPI) is een belangrijke indicatie voor inflatie, maar het is niet hetzelfde. De index laat het prijsverloop zien van verschillende goederen en diensten als kleding, benzine, dagelijkse boodschappen en huur. Bij inflatie wordt gekeken naar veel meer, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, aandelen en goud veranderen van prijs.

Voor het eerst na februari 2018 zijn de consumentenprijzen in Nederland weer hoger dan in de eurozone. Naast de CPI berekent het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Volgens deze HICP waren goederen en diensten 2,1 procent duurder dan een jaar eerder, in juli was dat nog 1,9 procent. In de eurozone nam de prijsstijging af van 2,1 naar 2,0 procent.

 

Levi’s wapent zich tegen wapengeweld

In een artikel op de Amerikaanse website Fortune.com roept Chip Bergh, ceo van jeansmerk Levi’s op om vuurwapengeweld tegen te gaan. Het belangrijkste voor Bergh is dat er strengere wetten komen op de verkoop en het gebruik van vuurwapens.

“Als bedrijf zijn we nooit bang geweest om een impopulair standpunt in te nemen om een groter goed te ondersteunen,” schrijft de ceo van Levi’s, Chip Berg, in een artikel op Fortune.com: “Niets doen is geen optie meer.” Het jeansmerk zet 1 miljoen dollar apart aan donaties om non-profitorganisaties en jeugdactivisten te steunen die werken aan het beëindigen van vuurwapengeweld in Amerika.

Daarnaast gaat Levi’s de samenwerking aan met Everytown for Gun Safety om een coalitie te vormen van bedrijfsleiders die geloven dat er een morale verplichting is om iets te doen aan vuurwapengeweld. De organisatie draagt de naam Everytown Business Leaders for Gun Safety.

Als laatste krijgt elke medewerker van Levi’s vijf uur per maand om aan betaald vrijwilligerswerk te doen.

 

Paraplumerk Senz failliet

Het Nederlandse paraplumerk Senz is failliet. De webshop is sinds enkele dagen ook niet meer bereikbaar. De curator zet in op een doorstart, zo meldt RTL Z.

Op de oorzaak van het faillissement kan de curator, Henri Bentfort van Valkenburg nog niet ingaan, zo vertelt hij tegen RTL Z: “In zijn algemeenheid zeg ik daar nooit zo vroeg in het proces iets over. Het is al wel duidelijk dat het niet door een specifieke gebeurtenis of aanleiding komt, en het is ook niet van de een op de andere dag gekomen.”

Hij ziet wel kansen voor een doorstart: “Het zou mij verbazen als het hier eindigt,” zegt Bentfort van Valkenburg: “Er hebben zich al meerdere partijen gemeld die interesse hebben in een mogelijke overname. De komende periode gaan we onderzoeken wat de beste oplossing is voor het bedrijf.”

Er werken twaalf mensen bij Senz. Nauwelijks een maand geleden werd bekendgemaakt dat Senz een pop-upstore zou openen in Amsterdam waar je paraplu’s kon testen in een windmachine. Of dat nog doorgaat, is nog niet bekend gemaakt.

 

Burberry stopt met bont en verbranden van onverkochte items

Het Britse luxemerk Burberry heeft bekendgemaakt geen gebruik meer te maken van bont in de nieuwe collectie. Daarnaast stoppen ze ook met het verbranden van onverkochte goederen.

Het merk, dat bekend staat om het iconische ruitenpatroon, kwam in juli 2018 in opspraak toen bekend werd dat Burberry het afgelopen jaar voor 28 miljoen pond (31 miljoen euro) aan eigen producten had verbrand. Dit omdat het afbreuk zou doen aan het luxe imago als de items voor kleine prijsjes verkocht zouden worden. Daarnaast zorgt vernietiging ervoor dat de artikelen uit handen blijven van vervalsers.

Greenpeace-milieuactivisten waren niet blij met de praktijken van Burberry, zo meldden ze tegen BBC News: “Het overschot duidt op overproductie, maar in plaats van minder te produceren, verbrandt het bedrijf goede producten.”

Daar komt nu verandering in: “Hedendaagse luxe betekent dat je sociaal en ecologisch verantwoord bent,” zegt ceo Marco Gobetti in een persbericht: “Op de lange termijn is dat de sleutel tot succes. Daar zijn wij bij Burberry van overtuigd.” Afgedankte producten worden vanaf nu gerecycled of gedoneerd en het merk gebruikt geen echt bont meer in de collecties.

 

Instagram lanceert shopping-app

Instagram werkt aan een nieuwe app waarin gebruikers kunnen bladeren door collecties en goederen van verkopen en ze rechtstreeks kopen in de app. De naam voor het nieuwe platform wordt IG Shopping, zo meldt The Verge op basis van eigen bronnen.

Wanneer de app gelanceerd wordt, is nog niet bekend. De ontwikkeling ervan is nog aan de gang en Instagram wil nog geen commentaar geven op de kwestie.

Meer dan 25 miiljoen bedrijven hebben al Instagramaccounts, en twee miljoen daarvan zijn adverteerders, zo vertelde coo van Facebook Sheryl Sandberg in de meest recente omzetbriefing. Vier van de vijf Instagramgebruikers volgen minstens één bedrijf. Door een zelfstandige app te maken kan Instagram meer inzetten op e-commerce en vergroot het de kansen op inkomsten.

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.