Nu in Textilia #7: dé modetrends voor zomer 2020 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

AMSTERDAM, 28 juni 2019 10:27 | Rik de Langen

In editie 7 van Textilia, de vrouwenmodespecial, pakken we flink uit. Meer dan 100 pagina's, waaronder 12 pagina's vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen: ook voor broeken, brillen en bodyfashion. Plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder: een exclusief interview met Fabienne Chapot en een achtergrondverhaal over hoe de modebranche wendbaarder kan worden. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

Interview met Fabienne Chapot: ‘Tegenvallers horen erbij, de kunst is om nooit op te geven’

Fabienne Chapot is al dertien jaar bezig met haar merk, maar de laatste drie jaar groeide haar bedrijf harder dan ooit. Van accessoireslabel tot volwaardig kledingmerk en van vijftien naar veertig man personeel. “Ik realiseerde me dat als ik kleding ging doen het echt goed moest zijn, op alle fronten. Want de markt is al zo vol.”

Markt in cijfers: omzetontwikkeling detailhandel oktober 2018 – maart 2019

De omzetresultaten in de kleding- en schoenendetailhandel blijven veranderlijk, blijkt uit cijfers van het CBS over de periode oktober 2018 tot en met maart 2019. Toch houden goede en slechte tijden elkaar aardig in balans. Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, laat zijn licht schijnen over de afgelopen periode. "Over het algemeen gaat het met kleding- en schoenenwinkels niet zo slecht, zeker niet als je bedenkt dat de branchecijfers betrekking hebben op fysieke winkels."

Mysteryshopper bij Capitool in Arnhem

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Capitool in Arnhem kreeg in mei 2019 een bezoek.  Capitool in de Bakkerstraat in Arnhem zit in een zijstraat van de belangrijkste winkelstraat, de Vijzelstraat. De winkel zit aan één van de aanlooproutes naar het stadscentrum en wordt omgeven door winkels uit het luxere segment, zoals Marc Cain, Claudia Sträter en Cos en zit in een hoekpand, aan de winkelpassage Het Hemelrijk. Over het assortiment: "De collecties sluiten qua stijlgevoel perfect op elkaar aan: Penn & Ink en 10Days passen bij elkaar, evenals Summum, Rosemunde, Mos Mosh en Moscow. Er zijn accessoires om de collecties af te stijlen, zoals sieraden, sjaals, leren tassen en slippers." 

Christine Boland presenteert de trends voor zomer 2020

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland aan de hand van 6 thema's uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2020 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. "De technosphere waarin we leven kent nauwelijks grenzen. Spraakgestuurde assistenten leren ons steeds beter ‘kennen’. Maar wat gebeurt er met onze autonomie als ons gedrag wordt gestuurd door algoritmische ‘herinnering’ en logica? In design language manifesteert het antwoord zich in abstractie en anonimiteit. Onopvallend opgaan in de massa door ogenschijnlijke uniformiteit."

Nog meer trends in deze editie:

  • Trends broeken voor zomer 2020
  • Broekentrends in de praktijk
  • Trends zonnebrillen
  • Bodyfashiontrends voor zomer 2020

NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

 

Vrouwenmodetrends in de praktijk: van inspiratie naar de winkelvloer

Aan de ene kant onopvallend opgaan in de massa en aan de andere kant je stem laten gelden. Beide stromingen vinden hun weg in de vrouwenmodetrends voor zomer 2020. Hoe ga je deze informatie van de voorgaande pagina’s vertalen naar je winkel? “Voordat ik ga inkopen, maak ik moodboards.” Tips van inkoper Elly Sonneveld (eigenaar van NO13 in Delft), stylist Jolanda Oskam (eigenaar van Joinspirations), visual merchandiser Roosmarijn Jonker (art director bij Beekwilder in Amsterdam), en inkoper Inge Bruggink (mede-eigenaar van de winkel Fier in Enschede) 

Achtergrond: de modebranche zit muurvast

De economische crisis voorbij? Was het maar waar. Alleen al het stijgende aantal faillissementsberichten getuigt van de problematiek in de modebranche. Veranderen en innoveren bleek in de afgelopen jaren makkelijker gezegd dan gedaan. Lukt het moderetailers niet om de consument te vangen of wordt er te weinig geïnvesteerd in innovatie? En die warme herfst draagt ook niet bij aan de verkoop van winterjassen. Ja, het klimaat heeft invloed op de verkopen en de voorraad van moderetailers, maar het moet geen spelbreker zijn, vindt branchespecialist mode bij Inretail Edwin Belt. Hoe kunnen we daadwerkelijk wendbaarder worden?

Profiel No Man’s Land

In 1983 begint Anet Ooijman na haar afstuderen aan de modeacademie Charles Montaigne een modeagentuur met uitsluitend Italiaanse merken. Haar man Salvatore Cascone werkt bij het destijds populaire Italiaanse merk Lemon. In 1984 beginnen ze samen hun bedrijf Cascone & Co Mode Agentuur. In 1993 beginnen ze met het ontwerpen van een eigen kledingcollectie, die ze No Man’s Land noemen. Een paar jaar later stoppen ze met de agentuur en richten ze zich volledig op No Man’s Land. Ooijman en Cascone brengen met No Man’s Land al 25 jaar een consistente collectie waarin materiaal en pasvorm de belangrijkste pijlers vormen. “Tijdens het jubileum beseften we dat onze formule actueler is dan ooit en dat deze werkt.”

Een kijkje in de kassa bij Kraan Mode in Aalsmeer

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaren Sabrina en Peter Kraan van Kraan Mode geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. In augustus 2018 openden ze hun vernieuwde vrouwenmodewinkel. De winkel is nu groter en lichter. “Jaren zijn we bezig geweest om een transformatie te doorlopen, eigenlijk zijn we nu pas echt klaar.”

Mode-icoon: de minirok

Eeuwenlang dragen vrouwen in de westerse wereld lange rokken. Tot de Eerste Wereldoorlog mag alleen strand- en sportkleding of werkkleding voor vrouwen uit lagere klassen korter. Door archeologen zijn weliswaar eeuwenoude kledingstukken gevonden die lijken op minirokken, maar hierbij was nog geen sprake van mode. Na WOI schuift in vijftien jaar tijd de zoom op naar kniehoogte. Wanneer een rok als mini wordt gezien, is afhankelijk van tijd en context. Bij de opkomst van de minirok begin jaren ’60 is alles boven de knie al mini, terwijl in de jaren ’90 mini tot vlak onder het kruis is. Duidelijk is wel dat de minirok als modeitem zijn oorsprong in de jaren ’60 heeft.

Close-up: Janice, oprichter van het gelijknamige label

Wie is Janice (34), oprichter van modelabel Janice en sinds zijn deelname aan ‘Project catwalk’ bekend als tv-persoonlijkheid? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 17 persoonlijke vragen. Zo geeft hij antwoord op de vraag in welke kleding we hem kunnen uittekenen: "In een spijkerbroek, wit T-shirt of overhemd en een blauw jasje. Zo simpel is het. Ik vind het fijn om niet over mijn kleding na te hoeven denken. Ik heb maar drie broeken, die ik elk jaar vervang door dezelfde. Maar ik heb wel tachtig jasjes en de meeste zijn donkerblauw."

 


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.

 

 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.