Nu in Textilia #4: interview met de ceo van Barbour, 6 pagina's beurstrends en Kim Dooruiter in Close-up

AMSTERDAM, 8 februari 2019 06:00 | Rik de Langen

In de nieuwste editie van Textilia een interview met ceo Helen Barbour van het Britse jassenmerkmerk Barbour, 6 pagina's vol beurstrends en een kijkje in de kassa en achter de schermen bij Mostert & Van Leeuwen in Rotterdam. Verder rubrieken Marktcijfers, Mode-icoon en de Close-up is dit keer met Kim Dooruiter.

Interview met Helen Barbour van Barbour: ‘De verkoopondersteuning wordt verder geoptimaliseerd’

Het Britse label Barbour bestaat 125 jaar en viert dat met vijf iconische, geüpdatete waxjassen. Het merk gelooft heilig in zijn eigen heritage. "We blijven doen waar we al jaren goed in zijn”, stelt vice-president Helen Barbour. “Het feit dat we een familiebedrijf zijn, met maximaal twee leiders per generatie die alle besluiten hebben genomen. We zijn allemaal met Barbour opgegroeid en weten instinctief wat goed is voor het bedrijf. Daarnaast zijn we altijd trouw gebleven aan ons principe om constant betrouwbare kwaliteit te leveren."

Markt in cijfers: de omzetontwikkeling 2018 en online bestel- en retourgedrag

Het jaar 2018 wordt door modewinkels afgesloten met een nagenoeg stabiele omzet ten opzichte van 2017, blijkt uit de Fashionscan van GfK voor Inretail. Online steeg de omzet, maar offline daalde deze. Edwin Belt van Inretail licht de cijfers toe. Ook kijken we naar het online bestel– en retourgedrag. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten bestelt een of twee keer per jaar kleding en schoenen online. Sommigen veel vaker. Dat blijkt uit de recentste E-shopper Barometer van pakketbezorger DPD over 2017.

Gespot op de beurzen: 6 pagina's vol trends

In Textilia 4 de trends van de modebeurzen, gespot door onze redacteuren. Vrouwenmode, mannenmode en Street X Active. Over de klassieke vrouwenmode: 'Merken zijn duidelijk nog lang niet klaar met prints en kleur. De sjaalprint wordt opvallend toegepast op jurken en bloesjes, liefst de variant met kettingprint. Verder pakken merken zilver op voor statement-items.' Over Street X Active: 'Een knappe inkoper die de regenboog aan kleuren kan weerstaan. Want street- en activewear wordt gekenmerkt door tal van opties, die vaak met elkaar worden gecombineerd. Daarnaast zien we winterse favorieten en sportief-klassieke items terugkeren.'


Textilia is vernieuwd!

Op 8 februari is de nieuwe special Beurstrends van Textilia verschenen. En deze keer ziet hij er anders uit dan je gewend bent. Het magazine heeft een metamorfose ondergaan. Het resultaat is een extra dik, modern vormgegeven magazine in een handzaam formaat, gedrukt op duurzaam papier. Met veel te kijken, maar ook zeker veel te lezen, want de inhoud is uiteraard op hetzelfde niveau gebleven als je van ons gewend bent. Journalistiek, onafhankelijk, betrouwbaar en een jaar vooruitlopend op de trends in de consumentenbladen.

NEEM NU EEN ABONNEMENT


Even Afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Mostert & Van Leeuwen in Rotterdam

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Mostert & Van Leeuwen in Rotterdam geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Sander van Leeuwen en Hugo Mostert runnen in Rotterdam een vrouwenmodewinkel en een mannenmodewinkel met de naam Mostert & Van Leeuwen. De ondernemers, die ook privé een stel zijn, laten niets aan het toeval over in hun kledingwinkels. "Alles moet áltijd gereed zijn voor de prachtige omzet die we willen halen."

Close-up: Kim Dooruiter van Kim Dooruiter Fashion Agency

Wie is Kim Dooruiter (38), eigenaar van Kim Dooruiter Fashion Agency, met o.a. de merken Eva Kayan, Jane Lushka, Kaos Collection, Icona, Kaos Jeans en Bo-dome? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 18 persoonlijke vragen. Over haar favoriete kledingstuk: "Misschien is het eerder een kleur: zwart. Ik hou van goede basisstukken: dé leren broek, kasjmieren trui, mooie blazer, goede jeans en een jurk met print. Een deel van mijn kast is tijdloos en de rest is op dat moment in de mode. In dat gedeelte gaan veel dingen na één seizoen weer weg. Maar de basis houd ik."

Mode-icoon: de zegelring

De zegelring is een statussymbool dat van oudsher wordt gedragen door mensen van koninklijk bloed of de rijke adel. De laatste jaren is de ring vooral populair in de rapscene; van goud en hoe groter, hoe beter. Inmiddels maakt het sieraad een opmars in de mode en dragen zowel mannen als vrouwen het. Moderne accessoirelabels springen hierop in met eigentijdse versies en daarmee groeit het aanbod betaalbare exemplaren.

 


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.