Nu in Textilia #3: de nieuwe generatie bij Oger, mannenmodetrends voor winter 2019-2020 en Arno Kantelberg

AMSTERDAM, 16 januari 2019 13:04 | Rik de Langen

In Textilia 3 van 2019 - de special Mannenmode heeft een nieuwe look - maar liefst 12 pagina's met trends voor het nieuwe inkoopseizoen. Plus: uitgebreide tips hoe je deze vertaalt naar de winkelvloer, een exclusief interview met Martijn en Sander Lusink van Oger, een achtergrondverhaal over cybercrime en webshops en Arno Kantelberg van Esquire beantwoordt 17 persoonlijke vragen in Close-Up. En verder de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper en Mode-icoon.

Interview met Sander en Martijn Lusink van Oger: “Klanten komen niet voor een merk, ze komen voor ons.”

Modeconcern Oger bestaat bijna 30 jaar. Grondlegger Oger Lusink heeft de leiding overgedragen aan de tweede generatie. Die heeft een duidelijke missie: het merk Oger groot maken. “Bij Oger kom je voor expertise, kwaliteit, image, maar vooral voor onze service”, zegt Martijn. “Zeventig procent van onze klanten bestaat uit decision makers. Klanten willen we volledig ontzorgen. Daarin gaan wij heel ver. We hebben al een nieuw parkeerticket gekocht voor een klant voordat hij opmerkt dat de parkeertijd bijna is verstreken. Aankopen bezorgen we op de hotelkamer en als er lastminute een pak moet worden gemaakt, halen we alles uit de kast.”

Personeel wordt zorgvuldig gekozen op kwaliteiten als nederigheid, dienstbaarheid en kennis van etiquette. Sander: “We hebben liever mensen van de hotelschool dan van een mode-opleiding. We verwachten veel, maar betalen ze ook 20 procent meer dan andere retailers.”

Trends winter 12 pagina’s mannenmode voor winter 2019-2020

Eén van de thema's is Marrakech Colours: Marrakech was altijd al een bron van inspiratie voor modeontwerpers, maar dit seizoen is de invloed bijzonder opvallend. Vooral kleuren en materialen die doen denken aan ruw afgewerkte terracotta muren voeren de boventoon. Daarnaast zien we veel oud- en zalmroze, gecombineerd in ton sur ton-looks bestaande uit verschillende laagjes, waarbij accessoires of details in okergeel en zeegroen stijlvolle accenten vormen. De gebruikte materialen zijn natuurlijk, zoals wol en linnen, maar ogen net als de riads in Marokko altijd chic.


Textilia is vernieuwd!

Op 15 januari is de nieuwe special Mannenmode van Textilia verschenen. En deze keer ziet hij er anders uit dan je gewend bent. Het magazine heeft een metamorfose ondergaan. Het resultaat is een extra dik, modern vormgegeven magazine in een handzaam formaat, gedrukt op duurzaam papier. Met veel te kijken, maar ook zeker veel te lezen, want de inhoud is uiteraard op hetzelfde niveau gebleven als je van ons gewend bent. Journalistiek, onafhankelijk, betrouwbaar en een jaar vooruitlopend op de trends in de consumentenbladen.

NEEM NU EEN ABONNEMENT


 

Mysteryshopper: wat is top bij Fashion by Ard in Breukelen?

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Fashion by Ard in Breukelen kreeg in november 2018 een bezoek. Aan de Kerkbrink, het centrale plein in Breukelen, zijn veel horecazaken met leuke terrassen en een aantal winkels, waaronder Marskramer en Kruidvat, maar ook een kapper, groenteboer en opticiën. Mannenmodewinkel Fashion by Ard zit sinds eind 2017 op de hoek, aan een drukke doorgaande weg.

LEES HIER DE REACTIE VAN FASHION BY ARD

Markt in cijfers: Kengetallen mannenmodewinkels

De winkels in het mannenmodesegment presteren de afgelopen drie jaar redelijk stabiel als je kijkt naar aantallen en omzetten. Het bedrijfsresultaat loopt iets terug. Dat blijkt uit cijfers van Detailhandel.info, een initiatief van Detailhandel Nederland en onderzoeksbureau Panteia.

Arno Kantelberg, hoofdredacteur van onder meer Esquire

Wie is ‘stijlpastoor’ Arno Kantelberg (50), hoofdredacteur van onder meer Esquire, Men’s Health en National Geographic? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 17 persoonlijke vragen. "Mijn grootste modemisser is een wijde, gifgroene broek van Mac & Maggie. Die zag er fantastisch uit in de context van die winkel, waar het personeel gigantische broeken met Schotse ruit droeg en truien met schoudervullingen als bakstenen. Maar op maandagmorgen op de middelbare school in Gemert sloeg die broek dood als bier in een vet glas."

Achtergrond: is jouw webshop bestand tegen cybercrime?

Het midden- en kleinbedrijf staat nog nauwelijks stil bij zijn digitale veiligheid. Cybercriminelen slaan dan ook in toenemende mate hun slag bij kleine ondernemers. Wat moet je doen om te voorkomen dat je website of webshop wordt gehackt – met alle financiële gevolgen van dien?

Trends in de praktijk: hoe vertaal je de trendinformatie naar de winkelvloer? 

Folk life? The Matrix? De thema’s op de trendpagina’s spreken tot de verbeelding, maar hoe vertaal je ze naar je assortiment en winkelvloer? “Er komt veel kleur in de mannenmode. Dat is goed, want kleur doet kopen.” We vragen het de Edwin van den Hoek (trendwatcher mannenmode), Jeroen Fiers (eigenaar modewinkel Superfly in Tilburg), Geert Rensen (inkoper mannenmode bij Roetgerink in Enter) en Saskia Hogevonder (stylist van Stijlretaildesign).

Een kijkje achter de schermen bij Twentyonewood in Alkmaar

Twentyonewood in Alkmaar viel twee keer in de prijzen bij de Dutch Retail Experience Awards in 2018. Dat vindt eigenaar Steven Arts een mooie bevestiging, maar ook een stimulans om aan de winkel te blijven bouwen. "De traffic moet omhoog." Mannenmodezaak Twentyonewood zit aan het Ritsevoort in Alkmaar, een aanloopstraat in het centrum met vooral modezaken in het hogere segment.

De winkel ademt de sfeer waarin eigenaar Steven Arts (40) het liefst zelf ook winkelt: licht, ruimtelijk en netjes. De glanzende witte tegels die zijn aangebracht in de etalage, op de toonbank en in de paskamers zorgen voor een frisse sfeer. De strakke vloer, de op maat gemaakte trap, de zwart stalen open kledingkasten en planten steken mooi af tegen de witte wanden. In de kledingrekken hangt alles op kleur. “Ik miste een winkel zoals deze in Alkmaar”, zegt Arts. “Eén waar je in alle rust en ongedwongen kunt shoppen. Ik wilde geen funky zaak. Dat is wel gelukt.”

Mode-icoon: de bretels

Draagbanden, galgen, zelen, rippen, listen, singels; wie in de geschiedenis van bretels duikt, stuit op diverse benamingen. Tegenwoordig noemen we de X- en Y-vormige broekophouders vooral bretels, afgeleid van het Franse woord ‘bretelles’. Mannen dragen bretels vooral bij officiële gelegenheden, maar ze zijn ook een vast onderdeel van de garderobe van kakkers en dandy’s.

Tot die laatste categorie behoort tv-presentator Jort Kelder, die ze al jaren draagt. Maar hij is allang niet meer de enige die op deze manier zijn broek ophoudt. Mede door de populariteit van tv-series als ‘Boardwalk empire’ en ‘Peaky blinders’ zien we bretels nu ook steeds vaker op de catwalk en in het straatbeeld.

 


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

 

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.