Nu in Textilia #1: dé modetrends voor winter 2019-2020 en hoe vertaal je deze naar de winkelvloer?

AMSTERDAM, 11 januari 2019 13:38 | Rik de Langen

De allereerste Textilia van 2019, de vrouwenmodespecial, heeft een nieuwe look. Het resultaat: een extra dik, modern vormgegeven magazine. Met maar liefst 19 pagina's vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen: ook voor broeken, jassen, schoenen en bodyfashion. Plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer, een exclusief interview met Claudia Lanius én een achtergrondverhaal over bevlogen winkelpersoneel. Want tevreden winkelmedewerkers zijn je beste ambassadeurs. En uiteraard de vertrouwde rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

Achtergrond: Tevreden winkelmedewerkers zijn je beste ambassadeurs

In een hevig concurrerende markt wordt er veel gevraagd van winkelmedewerkers. Dat betekent hard werken, ook voor jou als ondernemer. Sonny Duijn, sectoreconoom retail en leisure bij ABN Amro, verwacht dat het personeelstekort in retail nog weleens kan doorgroeien. Dus je personeel wil je aan je binden en tevreden houden. Hoe pak je dat het beste aan? 

 

Trends: Christine Boland presenteert de trends voor winter 2019-2020

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland uitgebreid zien wat de trends voor het winterseizoen 2019-2020 gaan worden. "Wat nemen we mee en wat laten we achter als we het volgende decennium van deze eeuw ingaan? Aan welke eisen moet design  voldoen en wat helpt ons om een balans te vinden in de uitdagende dynamiek? Iconische basisitems en onmisbare klassiekers worden  letterlijk hervormd en in een verbeterde versie uitgevoerd. Dikke stoffen en opgevulde materialen beschermen tegen de elementen. De vormentaal is introvert, zacht en beschermend. Items worden ontworpen om je in terug te trekken en veilig te voelen."


Textilia is vernieuwd!

Cover Textilia 1-2019 RestylingTextilia ziet er anders uit dan je gewend bent. Het magazine heeft een metamorfose ondergaan. Het resultaat is een extra dik, modern vormgegeven magazine in een handzaam formaat, gedrukt op duurzaam papier. Met veel te kijken, maar ook zeker veel te lezen, want de inhoud is uiteraard op hetzelfde niveau gebleven als je van ons gewend bent. Journalistiek, onafhankelijk, betrouwbaar en een jaar vooruitlopend op de trends in de consumentenbladen.

NEEM NU EEN ABONNEMENT


 

Trends in de praktijk: hoe vertaal je al die inspiratie naar de winkelvloer?

Slaat je fantasie al op hol bij het zien van de thema’s op de voorgaande 12 pagina’s? Hoe ga je al deze informatie vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? “Je kunt werken met boomstronken, maar maak deze eigen en zet er bijvoorbeeld zelf iets ‘crafted’ bij.” Tips van Sanne Noorman (eigenaar Heerenstraat in Horst), Tanja Deurloo (eigenaar Antraciet Living & Fashion in Leiden), Simone Dernee (stylist) en Deirde Achterberg (visual merchandiser bij Designing Haaker)

Ook in Textilia #1

  • Trends: broeken voor winter 2019-2020 en hoe maak je de vertaling van catwalk naar winkelvloer
  • Trends voor winter 2019-2010: jassen, schoenen en bodyfashion 

 

Ceo-interview met Claudia Lanius van het duurzame vrouwenmodemerk Lanius: ‘Ik ben blij met meer concurrentie’

De Duitse Claudia Lanius is een pionier op het gebied van duurzame kwaliteitsmode. Haar label Lanius is marktleider in het duurzame segment in Duitsland en klaar om de vleugels in Europa uit te slaan. “Ik weet zeker dat deze markt kan groeien.”

LEES OOK: Claudia Lanius: 'Ik wil mijn collecties niet te duur maken'

 

Markt in cijfers: omzetontwikkeling detailhandel april-september 2018

September 2018 was een zware maand voor de mode- en schoenenbranche, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode april tot en met september 2018. De lange en hete nazomer heeft  er ingehakt bij retailers. Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS: "Het was voor kleding- en schoenenzaken een matig halfjaar, waarin plussen en minnen elkaar afwisselden. April, juli en augustus waren goed, maar september was slecht. Dat zal te maken hebben met de lange nazomer. Het kan zijn dat de uitverkoop anders liep dan vorig jaar of dat al veel was aangeschaft in augustus, wat wel een goede maand was."

 

Profiel By-Bar: ‘Onze kracht is het totaalbeeld’

Het begon twaalf jaar geleden met oorbellen uit India, maar inmiddels brengt By-Bar een volwaardige kledingcollectie voor vrouwen en kinderen. De bekroning op de groei is het winnen van een bronzen FD Gazellen Award in november 2018. “Ik wist dat ik iets goeds zou gaan neerzetten, anders was ik er niet aan begonnen”, vertelt Barbara Brenninkmeijer, oprichter van By-Bar, in het hoofdkantoor in Breda, een voormalige garage vlakbij het centrum. Daar staat op een kast de FD Gazellen Award 2018 voor bestpresterende bedrijf in de categorie middelgrote bedrijven voor de regio Zuid te pronken. Een award die je niet zomaar wint.

 


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


 

Een kijkje in de kassa bij Dods in Roermond

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Rafke Wevers van Dods geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Wevers bestiert al meer dan dertig jaar haar winkel Dods in Roermond met een duidelijke filosofie. Regelmatig reist ze naar Parijs en Bologna om haar vaste merken aan te vullen met kortetermijnlabels. “Breng je nieuwe dingen, dan hoef je niet aan de uitverkoop te denken.”

 

Close-up: Alice Zegerius van vrouwenmodewinkel Beverly Beethoven in Amsterdam

Wie is Alice Zegerius (55), oprichter en eigenaar van vrouwenmodewinkel Beverly Beethoven in Amsterdam? In de rubriek Close-up beantwoordt zij achttien persoonlijke vragen. “Ik bewonder de zorgzaamheid van mijn man Michael. Als ik na een dag hard werken thuis kom, heeft hij het eten klaar staan en schenkt me een wijntje in. Hij doet alles voor mij. Hij kookt elke dag, maakt mijn bed op en legt zelfs mijn kleding klaar. Ik word al vijftien jaar door hem verwend.”

LEES OOK: Alice Zegerius van Beverly Beethoven: 'Het personeel is één grote familie.'

 

Mysteryshopper op bezoek bij Mitch in Gouda

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Mitch in Gouda kreeg in oktober  2018 een bezoek. 'Het assortiment is zeer breed en bedient vele klanten. De stijl is casual/gekleed en het prijsniveau bevindt zich hoofdzakelijk in het middensegment. Voor de grootste klantengroep van 35 plus is er een uitgebreid aanbod van merken als Transfer, Yaya, Geisha en Tramontana. Voor een jongere klantengroep van 25 tot 35 jaar zijn er collecties van Only, Vila en Alix The Label.' Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.

 


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

Mode-icoon de Birkin bag

De Birkin bag van Hermès is misschien wel een van de populairste, duurste én meest gekopieerde tassen ter wereld. Tweedehands exemplaren van het origineel worden verhandeld voor duizelingwekkende bedragen. Op designerwebshops staan exemplaren te koop vanaf €10.000,- voor de variant in glad leer, tot €75.000,- voor de uitvoering in krokodillenleer. In 2017 verkocht veilinghuis Christie’s in Hongkong een Hermès Birkin bag voor 380.000 dollar, te weten het model Himalaya uit 2014 van mat krokodillenleer, voorzien van hengels ingelegd met diamanten en een gesp in achttien karaats goud. 


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.