Nu in Textilia #10: Brian Grevy van Gant, 12 trends van de beurzen en couturier Edouard Vermeulen

AMSTERDAM, 2 augustus 2019 09:00 | Tessa van Glabbeek

In Textilia #10, de inkoopspecial voor zomer 2020, hebben we een interview met Brian Grevy, ceo van Gant. Ook spreken we de couturier Edouard Vermeulen, die ook eigenaar is van modehuis Natan. We nemen een kijkje achter de schermen bij Roots in Amersfoort en we duiken dieper in de cijfers van het eerste halfjaar van 2019. Verder: 12 pagina’s vol trends gespot op de beurzen voor mannen, vrouwen en Street X Active. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper en Mode-icoon.

Interview met ceo Brian Grevy van Gant: ‘In het vrouwensegment kunnen we nog groeien’

Een jaar geleden trad de Deen Brian Grevy aan als ceo van het Zweeds-Amerikaanse lifestylemerk Gant, dat dit jaar 70 kaarsjes uitblaast. Grevy’s missie: van Gant een sterk geheel maken mét een grotere rol voor de vrouwencollecties. “Daarin kunnen we nog groeien.” In deze editie legt Grevy uit hoe hij dat aanpakt.

Markt in cijfers: omzetontwikkelingen en e-commerce

Het eerste halfjaar van 2019 verliep grillig voor de modebranche, met grote pieken en dalen. Dankzij een sterke junimaand wisten modewinkels de omzetmin weg te poetsen en is de stand na zes maanden cumulatief precies 0 procen. Branchespecialist mode bij Inretail, Edwin Belt: “Zie het als een nieuwe start voor de tweede helft van het jaar.” Daarnaast in markt in cijfers: Nederland loopt in Europa voorop als het gaat om online winkelen, blijkt uit het Ecommerce Report The Netherlands 2019 van de Ecommerce Foundation. Nederlanders besteden veel online en hebben ook vertrouwen in webshops, in tegenstelling tot landen in bijvoorbeeld Oost-Europa. Jorij Abraham, directeur Ecommerce Foundation, legt uit hoe dat komt.

Onze mysteryshopper winkelt op koekwausdenbosch.nl

Koekwaus heeft naast een conceptstore in Den Bosch een webshop voor hebbedingen. Van kleding en accessoires tot woonspullen en cadeautjes. In ‘Over ons’ op de website lees je dat de eigenaren zussen zijn, ‘die rennen als kippen zonder kop, chaotisch, met vooral de drang om te doen’. In de fysieke winkel kijk je dan ook je ogen uit. Onze mysteryshopper is benieuwd hoe georganiseerd de webshop in elkaar steekt.

 


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


 

12 pagina’s trends, gespot op de beurzen voor zomer 2020

In deze inkoopspecial van Textilia laten onze vakredacteuren zien wat er gespot is op de beurzen. Samengevat in trends voor zowel mannen (door Renate Zoutberg), vrouwen (door Kim Pereira) als street X active (door Margreet Anches). Per segment zien we vier trends uitgediept, met voorbeelden van items die op de beurzen voor zomer 2020 zijn gespot. Een tipje van de sluier: aardetinten worden erg belangrijk.

Even Afrekenen: een kijkje achter de schermen bij Roots in Amersfoort

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar eigenaar Anne van Lunen van Roots in Amersfoort geeft openheid van zaken aan de hand van het bongemiddelde. Krap twee jaar geleden startte Anne van Lunen in Amersfoort met vrouwen- en mannenmodewinkel Roots en won er al twee prijzen mee. Onlangs betrok ze een groter pand: “Nu is het echt business,” vertelt Van Lunen: “Ik werk nu meer achter de schermen en focus me op het organiseren van modeshows en events zoals proeverijen en visagie-avonden en meer samenwerking met lokale modewinkeliers.”

In Close-up couturier Edouard Vermeulen, eigenaar van modehuis Natan: “Mijn inspiratie kan overal vandaan komen”

Wie is Edouard Vermeulen (62), couturier voor en – sinds 1983 – eigenaar van het Belgische modehuis Nathan? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 21 persoonlijke vragen: “Op Ibiza heb ik voluit meegezongen met ‘I love you baby’ van Frank Sinatra.” En wie zou hij graag nog eens kleden? “De nieuwe prinses, Meghan Markle of princes Mary van Denemarken. Beiden heel mooie en elegante vrouwen met een groot publiek.”

Mode-icoon: het colbert

Sommige items leggen een lange weg af voordat ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat het colbert ooit gedragen werd als sporttenue? Tegenwoordig wordt het colbert vaak uit de kast getrokken bij formele gelegenheden maar van oorsprong is het een informeel sportief jasje. Het colbert is in eerste instantie een kledingstuk voor mannen, totdat vrouwen zich in de jaren ’60 in het mannenpak hullen. Dit neemt vooral in de welvarende jaren ’80 een vlucht, als vrouwen deel gaan uitmaken van het zakenleven. In de jaren ’90 transformeert het broekpak tot mode voor iedereen dankzij de unisekstrend.

 


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.