Ophef rond Nike sneaker, Balr. richt influencerbureau op en programma AFW Studio bekend

AMSTERDAM, 31 januari 2019 13:37 | Renate Zoutberg

Het Nederlandse merk Balr. heeft een influencermarketingbureau opgerich en er is veel ophef ontstaan rondom een sneaker van Nike, omdat in het design van de zool het woord Allah in het Arabisch zou staan. Verder is het showprogramma van AFW Studio bekend. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 31 januari.

Showprogramma Amsterdam Fashion Week bekend

Het showprogramma van AFW Studio van de Amsterdam Fashion Week (AFW) is bekend. Op het programma staan catwalkshows en presentaties van designers als Marlou Breuls, Hul le Kes van Sjaak Hullekes, Ninamounah en Maison the Faux, ondersteund door Park Plaza Victoria Amsterdam, SEBMAN by Sebastian Professional en de Meester Koetsier Foundation.

Daarnaast zullen opkomende en gevestigde merken hun collecties presenteren, zoals Stieglitz in samenwerking met Toral Shoes, Kimberley Jenneskens & Liesbeth Sterkenburg (met een duoshow waarin beide collecties te zien zijn), The New Originals en Silvian Heach.

AFW Studio wordt gehouden van 7 tot en met 10 maart. Het AFW Studio concept van Amsterdam Fashion Week richt zich vooral op een brede programmering, waar ook consumenten verschillende activiteiten kunnen bezoeken. Zoals een doorlopende expositie gecureerd door creatief talent Duran Lantink, een Libertine café en een parfumlab van Keva Fragrances. Daarnaast is er een designer expositie van unieke tweedehands items door gerenommeerde vintage shops Salon Heleen Hülsmann en ByDanieVintageStore.

Rotterdam heeft eigen Obey-collectie

Het Amerikaanse streetwearlabel Obey heeft speciaal voor de stad Rotterdam een kledingcollectie gemaakt. Deze collectie  - Obey x Rotterdam – is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de Rotterdamse winkel Funkie House.

De collectie bestaat uit onder meer T-shirts, tassen, hoodies en crewnecks waarop onder de kenmerkende ogen van Obey, in witte letters ‘Rotterdam’ staat. Dat meldt Manify. De producten zijn te koop bij Funkie House en online. Obey bracht eerder al een lijn uit voor de stad Parijs.

Funkie House x Obey

Screenshot: Instagram @funkie_house

Balr. gaat influencers en merken koppelen

Het Nederlandse lifestylemerk Balr. heeft een marketingbureau opgericht om merken en influencers aan elkaar te kunnen koppelen. Dat meldt Retailtrends. Het nieuwe bureau opereert onder de vlag van zusterbedrijf Wannahaves. Het idee is ontstaan uit de vragen die Balr. krijgt van merken om hierover meer te vertellen tijdens een seminar of gesprek. Tegelijkertijd ziet het merk dat influencers sturing kunnen gebruiken, zegt head of influencer marketing Michael Joustra. “We zijn net begonnen en willen het groots gaan opzetten”, vertelt hij aan Retailtrends.

Nike haalt Air Max terug na ophef rond logo op zool

Nike heeft het model Air Max 270 teruggetrokken, omdat er in het design van de zool het woord Allah in het Arabisch zou staan. Aanleiding is een petitie die half januari is gestart door de Britse Saiqa Noreen. “Dit is respectloos en extreem beledigend voor moslims en beledigend voor de islam,” schrijft Noreen in de petitie. Noreen stelt dat veel moslims het als godslastering ervaren, omdat de naam van Allah op deze manier zou worden betrapt, geschopt en besmeurd met modder en ander vuil. Ze haalde met de online petitie ruim 15.000 handtekeningen op.

De Huffington Post schrijft dat een woordvoerder van Nike zegt dat het logo op de schoen ‘een gestileerde weergave van het merk Air Max’ is. “Nike respecteert alle religies en we nemen zorgen van deze aard serieus”, aldus de woordvoerder in een verklaring. “Het Air Max-logo is ontworpen als een gestileerde weergave van Nike’s handelsmerk Air Max. Het is alleen bedoeld om het merk Air Max te weerspiegelen. Elke andere waargenomen betekenis of representatie is onbedoeld.”

Het is niet voor het eerst dat Nike wordt verweten een logo te gebruiken dat op het Arabische woord voor Allah lijkt. In 1997 bracht het sportmerk sneaker met een soortgelijk logo uit. Daarvoor maakte Nike destijds excuses en doneerde $ 50.000 voor een speeltuin op een islamitische school in de VS.

Screenshot Youtube Nike Air Max

Adidas mikt op verkoop van 11 miljoen paar sneakers van gerecycled plastic

Adidas wil dit jaar een verdubbeling van de verkoop van schoenen vervaardigd uit gerecycled plastic. Dat meldt Retaildetail. Het Duitse sportmerk maakt ze sinds 2017 en verkocht er naar eigen zeggen 5 miljoen paar van in 2018. Dit jaar moeten er 11 miljoen over de toonbank gaan.

Adidas maakt deze schoenen van plastic dat uit oceanen en van stranden wordt gehaald. Hiervan spinnen ze garen. Duurzaamheid is een belangrijk punt voor het Duitse bedrijf, en dat gaat volgens Gil Steyaert (lid van de raad van bestuur), verder dan gebruik van gerecycled plastic. “We blijven ook onze milieuprestaties verbeteren tijdens het productieproces. Zo maken we gebruik van duurzame materialen, dringen we onze CO2-emissies terug en voorkomen we zoveel mogelijk afval. In 2018 alleen al bespaarden we meer dan 40 ton plastic afval in onze kantoren, winkels en distributiecentra wereldwijd door te kiezen voor duurzamere oplossingen.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.