Nederlandse webshop voor Peek & Cloppenburg, Mango plust in 2018 en is mode-accijns een goed idee?

Amsterdam, 9 augustus 2019 12:50 | Wilke Wittebrood

Peek & Cloppenburg heeft deze week een Nederlandse webshop gelanceerd. Verder: Mango sluit het boekjaar 2018 af met een omzetplus, Burberry lanceert een kledinglijn van gerecycled afval en Volkskrant-columnist Peter de Waard vraagt zich af: is een hoge accijns op mode een goed idee? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 9 augustus.

Peek & Cloppenburg lanceert Nederlandse webshop

Peek & Cloppenburg heeft afgelopen donderdag (8 augustus) een Nederlandse webshop gelanceerd. De Duitse retailer heeft al webwinkels voor de Duitse, Oostenrijkse en Poolse markt en ziet in Nederland ‘grote potentie’ om de omnichannel strategie verder uit te rollen, schrijft Emerce. “Nederland is voor ons een spannende markt”, zegt managing director Nicolay Merkt van Fashion ID Gmbh & Co. KG, een dochterbedrijf van Peek & Cloppenburg. De Nederlandse webwinkel valt onder Fashion ID. “Door onze verkoopfilialen ter plaatse en onze winkels in Duitsland dicht bij de grens met Nederland hebben wij naam gemaakt als multibrand aanbieder van hoogwaardige producten. Met de webshop kunnen wij de klant van onze fysieke winkels nu nog meer diensten aanbieden.” Via www.peek-cloppenburg.nl biedt het modebedrijf meer dan 30.000 producten van ruim 300 merken aan, waaronder Boss, Cinque, Esprit, Michael Kors en Tommy Hilfiger.

Burberry lanceert duurzame lijn van gerecycled afval

Burberry lanceert een nieuwe collectie van gerecycled materiaal. Voor de kleding is Econyl geregenereerd nylon gebruikt, dat is gemaakt van visnetten, textielresten en industrieel plastic afval. Dat meldt Fashion Network. Het gebruik van Econyl is een van de 50 door het Britse modehuis aangekondigde stappen om de logistieke keten duurzamer te maken. Tegen 2022 wil Burberry volledig CO2-neutraal zijn. Vicepresident Pam Batty zei bij de lancering over de nieuwe collectie: “Het verkennen en gebruiken van innovatieve materialen die de circulariteit bevorderen, is van cruciaal belang voor het creëren van een duurzamere mode-industrie. We zijn er trots op om het Econyl-garen in deze collectie te gebruiken, omdat het laat zien hoe we een probleem zoals plastic afval actief kunnen aanpakken en tegelijkertijd prachtige luxeproducten kunnen maken."

Mango sluit boekjaar 2018 af met omzetplus

Mango heeft een goed jaar achter de rug. De overkoepelende MNG Holding heeft het financiële boekjaar 2018 afgesloten met een omzet van 2,2 miljard euro en een omzetstijging van 1,8 procent, schrijft Fashionunited. De kledingketen zette in 2018 40 miljoen euro meer om dan het voorgaande financiële jaar. De online omzet steeg volgens het modebedrijf sneller dan verwacht en is nu goed voor 20 procent van de totale omzet, ofwel 445 miljoen euro. Een resultaat dat Mango verwachtte pas eind 2020 te realiseren. De keten heeft die verwachtingen inmiddels opgeschroefd en mikt voor het einde van 2019 nu op een online aandeel van 25 procent en in 2020 op 30 procent. Algemeen directeur Toni Ruiz stelt in het jaarverslag dat Mango de digitale transformatie wil versnellen. De afgelopen twee jaar is er al 75 miljoen geïnvesteerd in projecten op dat vlak, waaronder de opening van een digitaal innovatiecentrum in Barcelona.

Uit de Volkskrant: Is een hoge accijns op mode een briljant idee?

Na vliegschaamte zou ook modeschaamte in het woordenboek moeten worden opgenomen, schrijft Volkskrant-columnist Peter de Waard. “De milieukosten van de mode-industrie (1,2 miljard ton CO2 per jaar) zijn groter dan die van de vliegsector en scheepvaart samen.” In zijn column van 7 augustus werpt hij de vraag op: zou het geen goed idee zijn om een hoge(re) accijns op mode in te voeren?

Nieuwe service ING toont namen webshops in betaaloverzichten

In de rekeningoverzichten van ING-klanten worden vanaf deze week de namen van webwinkels getoond, in plaats van de namen van de betalingsverwerkers waarvan deze e-tailers gebruikmaken (o.a. Mollie en Sisow). Dit zorgt volgens de bank voor meer duidelijkheid bij de consument, schrijft Retailnews. Webwinkels die gebruikmaken van een betalingsverwerker voor iDeal-betalingen, kunnen deze verwerkers voortaan vragen de nieuwe optie aan te zetten.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.