Werkkostenregeling MKB verruimd, Gant viert 70-jarig bestaan en Iris Apfel (97) wordt model

Amsterdam, 8 februari 2019 13:00 | Wilke Wittebrood

De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Maar ook in een gunstige conjunctuur moeten winkeliers alle zeilen bijzetten, stelt ABN Amro in de sectorprognose. Verder: het kabinet wil de werkkostenregeling voor MKB verruimen, Iris Apfel tekent op 97-jarige leeftijd een modellencontract en lopen we straks op schoenen met zelf-reparerende zolen? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 8 februari.

ABN Amro: ‘Retail groeit, maar winkeliers moeten alle zeilen bijzetten’

De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sonny Duijn, sectoreconoom retail & leisure bij ABN Amro, voorspelt in de sectorprognose voor 2019-2020 een volumegroei van 1,5 procent voor de modebranche. Maar ook in een gunstige conjunctuur moeten modewinkeliers alle zeilen bijzetten. Duijn: ”De laatste vijf jaar namen de verkopen door kledingwinkels met zo’n 9 procent toe. Dit degelijke groeicijfer zegt echter niet alles. Onderliggend speelt de grote concurrentie een deel van de branche parten. De verkopen liggen namelijk nog 8 procent onder het niveau van voor de crisis rond 2007, maar er is nu wel 7 procent meer verkoopoppervlakte.”

Online concurrentie

De verdubbeling van het aantal webwinkels in kleding in de afgelopen zes jaar versterkt die concurrentie volgens Duijn nog verder. Inmiddels gaat 28 eurocent van elke euro die aan kleding wordt besteed via internet. “Voor een winkelier is het niet makkelijk om met internet winstgevende omzet toe te voegen, zeker omdat twee of de vijf online verstuurde kledingpakketten worden teruggestuurd. Per pakketje kost dit €10,- en dat in een markt waar de marges al flinterdun zijn.” Toch is het voor kledingwinkels belangrijk om ook online actief te zijn – bijna de helft van de consumenten oriënteert zich online op een kledingaankoop.

Opvallen in drukke markt

Het is belangrijk om je te onderscheiden in een drukke markt. Duijn tipt mannenmodezaak Only for Men in Doesburg, waar klanten een knipbeurt en een kop koffie kunnen krijgen, en Rinsma Modeplein in Gorredijk, waar consumenten kunnen lunchen. Ook duurzaamheid is een manier om op te vallen. Van Duijn: “De mate waarin klanten zich bekommeren om het milieu is de afgelopen jaren toegenomen.” Dat is onder meer terug te zien in het aantal winkels in kledingreparatie; dat zijn er inmiddels meer dan duizend, tegen vijfhonderd begin 2005.

Gant lanceert speciale collectie voor 70-jarig bestaan

Gant viert dit jaar het 70-jarig bestaan. Ter ere van dit jubileum lanceert het Amerikaanse lifestylemerk een speciale collectie bestaande uit zeven iconische Gant-items (voor ieder decennium een item), waaronder de Club Blazer en de Chino Pants. Creatief directeur Matthew Mounsey-Wood omschrijft deze zeven kledingstukken in een persbericht als ‘cruciale bouwstenen in het 70 jaar lange succesverhaal van het merk’. “Toen het team nadacht over het vieren van ons 70-jarig bestaan via onze collectie, doken we in onze archieven en realiseerden we ons al snel dat deze zeven items de tand des tijds hebben doorstaan. Ze blijven altijd fris en modern. Daarom willen we deze tijdloze ontwerpen en de duurzaamheid van onze producten eren door de zeven iconen in de loop van ons jubileumjaar in het zonnetje te zetten.”

Gant The 70th Anniversary_NL-NL

Beeld: Gant

Lopen we straks op schoenen met zelf-reparerende zolen?

Wat als gebroken schoenenzolen zichzelf konden repareren? Onderzoekers van de University of Southern California Viterbi School of Engineering hebben een 3D-geprint rubber ontwikkeld dat zichzelf kan herstellen als het scheurt of doormidden breekt. Het materiaal is gemaakt met een 3D-printmethode waarbij fotopolymerisatie wordt gebruikt. Dit proces gebruikt licht om vloeibare hars in de gewenste vorm en stevigheid te brengen. Wordt het materiaal in tweeën gesneden, dan is het bij een temperatuur van 60 graden Celsius binnen twee uur terug in de oorspronkelijke vorm, met behoud van kracht en functie. Hoe warmer de omgeving, des te sneller dit proces gaat.

Kabinet wil werkkostenregeling voor MKB verruimen

De werkkostenregeling, waarmee werkgevers bijvoorbeeld een kerstpakket of bedrijfsuitje kunnen geven, wordt verruimd. Inretail meldt dat staatssecretaris Menno Snel van Financiën een plan naar de Tweede Kamer heeft gestuurd om per 1 januari 2020 meer mogelijk te maken. “Uit een evaluatie met o.a. leden van Inretail bleek opnieuw de frustratie over de huidige werkkostenregeling”, schrijft de brancheorganisatie. “Werkgevers willen graag meer doen voor hun medewerkers, zonder daarvoor door de fiscus gestraft te worden.”

De vrije ruimte van 1,2 procent van de loonsom wordt opgerekt naar 1,7 procent voor de eerste €400.000,- van de loonsom. Daarboven blijft het huidige percentage van 1,2 procent gelden. Deze extra bestedingsruimte kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor personeelsuitjes of -feesten, een zakelijke telefoon of de kerstpakketten. Onderstaande tabel toont aan hoe de verruimde werkkostenregeling zoals de staatssecretaris het voorstelt gaat uitpakken.

Verruimde werkkostenregeling credit Inretail

Bron: Inretail

Stijlicoon Iris Apfel (97) tekent bij IMG Models

Op 97-jarige leeftijd nog een modellencontract tekenen, dat is niet iedereen gegeven. Iris Apfel kreeg het voor elkaar. Het hoogbejaarde stijlicoon staat sinds kort onder contract bij IMG Models, een bekend bureau dat ook topmodellen als Kaia Gerber, Hailey Baldwin, Bella Hadid en Lara Stone vertegenwoordigt.

Haar witte haren, rode lippenstift, enorme bril en extravagante outfits maken de hoogbejaarde Apfel tot een van de meest excentrieke figuren van de modewereld. Er zijn al een boek (‘Iris Apfel: accidental icon’) en documentaire (‘Iris’) over haar leven verschenen. Het Metropolitan Museum of Art wijdde in 2005 een expositie aan Apfel en haar indrukwekkende kledingcollectie.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.