Ba&sh opent Nederlandse winkel, de Rode Winkel en Kuyichi recyclen jeans en wie zijn genomineerd voor de Green Fashion Talent Award?

AMSTERDAM, 7 september 2018 13:46 | Rosita van der Kwaak

Het Franse luxe modemerk Ba&sh heeft de eerste Nederlandse winkel geopend in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. De Dutch Sustainable Fashion Week lanceert dit jaar de Green Fashion Talent Award en de omzet van kleding- en schoenenwinkels steeg licht in het tweede kwartaal van 2018. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 7 september 2018.

Ba&sh opent eerste Nederlandse winkel

Bash (1)

 Het Franse luxe modemerk Ba&sh, dat bekend staat om de ‘effortless’ jurken en vrouwelijke prints, heeft op woensdag 5 september de eerste Nederlandse winkel geopend in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Ba&sh werd in 2003 gelanceerd door de vriendinnen Barbara Boccara en Sharon Krief. Het merk draait om het concept van de 'ideale kledingkast' met alledaagse ontwerpen van luxueuze stoffen en met de juiste balans tussen vrouwelijkheid en verfijnde snitten. Ba&sh is onderdeel van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Het merk is flink aan het groeien in Europa en breidde onlangs uit naar Noord-Amerika en Azië. Aan het eind van 2018 zullen er bijna 200 Ba&sh winkels wereldwijd zijn.

Bash (3) 

Nieuwe prijs: Green Fashion Talent Award

De Dutch Sustainable Fashion Week lanceert dit jaar de Green Fashion Talent Award. Die wordt op woensdag 10 oktober uitgereikt aan het meest veelbelovende duurzame merk van Nederland. De genomineerden van 2018 zijn: Bellamy Gallery, Elements of Freedom, Loop.a life, Miss Green, Myomy do Goods, Unrobe en Wintervacht. Circulariteit, commercialiteit, maatschappelijk verantwoord ondernemen en innovatie zijn cruciale aandachtspunten voor vakjury. Tijdens een modeshow op 10 oktober presenteren de genomineerden acht outfits. Daarnaast leveren zij een beknopte versie van hun businessplan in, waarin ze uitleggen hoe hun onderneming bijdraagt aan duurzaamheid. De winnaar ontvangt een kosteloos adviestraject om circulariteit en andere duurzame oplossingen optimaal toe te passen binnen hun modebedrijf.

CBS: omzet detailhandel tweede kwartaal

De omzet van de detailhandel in Nederland was in het tweede kwartaal van dit jaar 4,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers. Het verkoopvolume steeg in die periode met 3,8 procent. De prijzen zijn in het betreffende kwartaal dus ook gestegen. De omzet van kledingwinkels groeide iets minder hard in het tweede kwartaal dan de gemiddelde detailhandel, namelijk met 1,8 procent. Winkels in schoenen en lederwaren zagen de omzet met 2,0 procent toenemen.

Rode Winkel en Kuyichi maken Utrechtse jeans

De Rode Winkel in Utrecht gaat samen met Kuyichi van oude spijkerbroeken een Utrechtse jeans maken. Omdat daarvoor veel spijkerbroeken nodig zijn, start De Rode Winkel een actie om deze te verzamelen. Consumenten krijgen €15 voor hun oude spijkerbroek bij aankoop van een nieuwe. Kuyichi gaat van alle verschillende soorten oude spijkerbroeken weer nieuwe jeans maken. Waarschijnlijk duurt het een jaar voordat de Utrechtse jeans in de winkel ligt. Er komt een model voor vrouwen en één voor mannen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.