Mogelijke doorstart voor Belloya, Calvin Klein stopt met luxelijn en Peak Performance Urban bij Lexson

Amsterdam, 7 maart 2019 15:00 | Wilke Wittebrood

Plussizelabel Belloya maakt mogelijk een doorstart onder een nieuwe eigenaar. Verder: Calvin stopt met high-end merk 205W39NYC, Nike maakt statement met nieuwe body positivity campagne en waarom gooit iedereen ineens met schoenen van Vans? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 7 maart.

Belloya maakt mogelijk een doorstart onder nieuwe eigenaar

Plussizelabel Belloya maakt mogelijk een doorstart. De inventaris en goodwill zijn verkocht aan een nog onbekende partij. De nieuwe eigenaar is van plan ‘een gedeelte van de bedrijfsactiviteiten voort te zetten’ en soortgelijke kleding als die van Belloya te verkopen via de bestaande kanalen. Dat blijkt uit het faillissementsverslag.

In totaal is er €16.000,- betaald voor de goodwill (o.a. de winstpotentie, handelsnamen, domeinnamen, e-mailadressen en telefoonnummers) en de inventaris. De voorraden zijn nog niet verkocht. Meerdere gegadigden hebben een bod uitgebracht, maar deze biedingen lagen onder de inkoopwaarde van €447.683,-. De curator is in afwachting van een ‘reëel’ bod, zo staat te lezen.

Belloya werd op 5 februari 2019 failliet verklaard. Het merk in grote maten zette in 2018 ruim 930 duizend euro om bij een verlies van 860 duizend euro. Volgens het bestuur zijn de financiële problemen ontstaan nadat de logistieke partner de samenwerking had beëindigd. Het bedrijf ging met een nieuwe en duurdere partij in zee, waardoor het de retourkosten niet langer voor zijn rekening kon nemen. Daarna liep de omzet van de webshop sterk terug. Belloya verkocht kleding in het hogere segment, maar was met name succesvol tijdens de uitverkoop. De directie besloot daarop om de website als outletstore in te richten, maar dat had niet het gewenste effect.

Calvin stopt met high-end merk 205W39NYC

Calvin Klein stopt met 205W39NYC, de luxelijn die voormalig creatief directeur Raf Simons introduceerde. Dat melden verschillende media, waaronder Fashion Network. Dit betekent dat zo’n honderd werknemers van het Amerikaanse modemerk hun baan verliezen. Michelle Kessler-Sanders, de directeur van Calvin Klein 205W39NYC, is een van hen. Calvin Klein zal ook niet langer aanwezig zijn op de Fashion Week in New York.

Met 205W39NYC wilde Simons Calvin Klein op de kaart zetten in een hoger marktsegment. Hoewel de collecties lovende kritieken kregen van de modepers, kwam de verkoop niet op gang. Een woordvoerder van Calvin Klein zegt tegen Bloomberg dat Calvin Klein het luxe segment niet de rug toekeert, maar in plaats daarvan op zoek gaan naar een nieuwe ontwerpdirecteur die beter binnen de beoogde koers past.

Mensen gooien massaal met schoenen voor #VansChallenge

Hoe vaak en op welke manier je Vans-sneakers ook gooit, ze landen altijd op de zool. Dat ontdekte twitteraar @Ibelievthehype dit weekend. Zijn compilatievideo ging al snel viral, waarna ook andere social media-gebruikers de theorie massaal zelf gingen uittesten onder de naam #VansChallenge. Footwearnews maakte een overzicht van de leukste video’s. De theorie gaat overigens niet altijd op; bij een van de Vans-gooiers landen de schoenen op de zijkant.

Lexson is de nieuwe distributeur van Peak Performance Urban

De Nederlandse distributeur Lexson, bekend van de Scandinavische merken in het midden- en hoogsegment, verzorgt vanaf het seizoen herfst-winter 2019-2020 voor de Zweedse sportswears-specialist Peak Performance de verkoop van diens Urban collectie. Dat meldt Lexson in een persbericht. “Met Peak Performance Urban wordt vol gemikt op het premium-segment, waarmee het merk op gelijke hoogte komt met Stone Island, CP Company en Moncler. Dankzij een gecontroleerd distributiebeleid zal de lijn uitsluitend bij geselecteerde winkels verkocht worden.”

Lexson-oprichter en eigenaar Maarten Janse vertelt waarom Peak Performance Urban een welkome aanvulling is: “Wij zijn altijd opzoek naar merken die op alle fronten vol voor kwaliteit gaan en tegelijk goed weten wat er speelt in de markt. Ik geloof dat we door het bundelen van onze krachten samen iets groots teweeg gaan brengen. Peak Performance brengt een super-product op een manier die wij alleen maar kunnen toejuichen. Het merk heeft een echte winnaarsmentaliteit, de passie spat er aan alle kanten vanaf. Tegelijkertijd heeft Lexson het netwerk én de ervaring om het in Nederland bij de juiste winkels in de rekken te hangen.”

Nike maakt statement met nieuwe body positivity campagne

Nike werkt samen met plussize dansgroep The Honeybeez voor een nieuwe body positivity campagne. The Honeybeez wordt gevormd door vier meiden van de Alabama State University. Het motto van de dansers is ‘Be bold, be beautiful, be you’. Hun boodschap: wees niet bang om van jezelf te houden en je dromen na ta jagen, ongeacht wat anderen daarvan vinden. “Op de middelbare school verklaarden anderen me voor gek als ik vertelde dat ik danser wilde worden”, vertelt een van hen. “En ik geloofde ze. Ik hield niet van mezelf. The Honeybeez hebben me enorm geholpen.”

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.